Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunduppfostran - allmänt  (läst 30384 gånger)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Hunduppfostran - allmänt
« Svar #20 skrivet: 23 nov-11 kl 14:14 »
- När KOM HIT med glatt tonfall och öppna famnen och sitta ner inte hjälper efter upprepade gånger.
Och inte heller mer angelägna tonfall.
Vad gör ni andra valpägare? Bestämmande/hårdare tonfall?
Det kan ju vara angelägna situationer där det gäller att få tillbaka hunden, för dess egen säkerhet och andras oros skull.
Om jag väljer att försöka gå ikapp/fånga honom har jag redan förlorat (det blir bara en fars där han inser sin överlägsenhet), man kan inte fånga ett fyrfota djur som inte vill bli fångat och jag vill inte göra honom medveten om min oförmåga att springa ikapp honom, jag vill att han ska tro att jag är lika snabb.

Nu orkade jag inte läsa igenom svar noga, men jag såg en fråga som jag inte såg något svar på vid en snabb titt.

Bästa tipset jag har fått är att be hunden komma en gång och om den inte lyssnar helt sonika sätta full fart åt andra hållet (och man kan gärna gömma sig). Valpen ska uppleva det som att flocken springer iväg och riskerar att försvinna och då vill den självklart hänga med. Inkallning är viktigt att träna redan från början för en mindre valp är inte lika självständig som en vuxen hund och då är det lättare att nå resultat. Om det är svårt på hemmaplan så kan du testa på (för hunden) okända platser där husse får representera tryggheten som man håller sig runt. När hunden väl kommer till dig så ska du belöna och berömma. Den ska förknippa kommandot med att det är viktigt att komma till husse så fort som möjligt (annars blir det otrevligt ensamt) och när man kommer till husse så blir det trevligt. Försök ALDRIG jaga ifatt en hund, du är dömd att förlora och hunden kommer att minnas och utnyttja det.  ;D

Just det ja, några ytterligare knep i sammanhanget:
- ALDRIG tjata (allt sägs en eller max två gånger)
- ALLTID konsekvent (kommandona gäller varje gång, inte varannan)

christelle

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 23 nov-11 kl 14:42 »
Problem med att aldrig låta hunden komma in torde väl kunna bli att den dels inte blir rumsren men oxå att den inte får möjlighet att "vara med" i gemenskapen/flocken/dig. Gemenskap bygger man på ömsesidighet med hunden för den har som absolut vilja att vara till lags. att vara duktig, att jobba och att få belöning i form av något. Det är du som bestämmer hur pass bra din hund blir på det du vill att den ska göra.
Du har valt en blandning med 50/50 jakt och vall, vilket nog ger en hund som vill jobba ofta och mycket - att erbjuda en valp att följa med tycker inte jag är rätt speciellt inte som du ivrigt vill markera att du är ledaren, vilket du inte heller behöver markera hela tiden, för det fattar en normal valp ändå  ;)
Annars är du inne på rätt väg med lite olika moment att lekande öva in. Sedan är det viktigt i grunduppfostran med rumsrenhet, ligga ner och stilla vid klovård, att man får examinera mun, öron, tassar etc utan att hunden protesterar, att kunna sitt namn, att bli upplyft, gå in i bilen, ev sitta fastspänd i bilen utan att yla och mycket mer beroende på hur man har det och vad hunden kommer att ha som sin huvuduppgift. Lycka till!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 nov-11 kl 14:59 »
Fast en viss blandning gör inte en sämre hund än någon annan.
Det är DU som hundförare/ägare, isåfall, som inte klarar av din hund.

Och då spelar det inte roll om det är en pudel, dobberman eller en chihuahua.

För även om rasen är en ren sådan kan den ändå i fel händer växa upp till en fullkomlig odåga som "härjar runt i byn", rymmer, jagar får och även folk för den delen.

Så "döm inte hunden efter pälsen" stämmer alldeles utmärkt.

Jag älskar blandraser. Jag vill bara att de ska hålla sig någorlunda inom samma genre, raserna som blandas.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #23 skrivet: 04 dec-11 kl 07:18 »
Hej
Har sett de där videoklippen nu. Den första var kul. Även om jag använt ord som "arbetshund" och "anställd" så kändes de där tricken mycket som "partytricks" och onödigt slöseri med bådas tid, men jag tror båda hade kul och som sagt, viljan och lusten att lära utvecklades.

Jag noterar hur min valp på sin 4e månad inte bara blivit 25% större på "nolltid" utan också utvecklats mentalt.
Ett märkbart större lugn, åtföljt av vad som förmodligen är självkänsla. Hans "kropp" klarar naturligtvis mer och tvekar inte inför hopp och liknande.
Lugnet har också den fördelen att han inte tar varje närmande som en invit till "toklek och tokkel". Det går numera att massera honom och plocka bort en fästing och dylikt utan att han börjar vrida sig som en svansviftande slickande mask på amfetamin.

Jaktinstinkten finns där... efter att nyfiket i timmar bara gått runt hönsen, fick han en dag för sig att skrämma skiten ur dem och jaga upp några i träden.
En gång band jag fast honom i kort lina direkt, under bannor. Jag hoppades han kopplade detta straff till det faktum att det är jag som bestämmer när hönor ska ätas. En gång fick han ett slag med en kvist när han gick in i hönshuset (symboliskt men kännbart). Reaktionen var intressant och önskvärd. Han blev förvånad - då detta var den hårdaste bestraffning han fått (99% är positiv förstärkning i vanliga fall). Han kunde visat skam och börjat kräla, men han bara rykte till, tittade förvånat och gick lugnt och satte sig bakom mig i "givakt".
I går var han med på älgjakt - det tyckte han var en underlig tillställning och förstod inte mycket. Och var rätt glad när han såg de andra i drevet och kunde följa sin flock hem.
Jobbar hårt med att få honom att apportera grejer. har börjat med matskålen, att han ska hämta den åt mig när den ska fyllas med mat. Kanske kan jag få honomatt tala om för mig när han är hungrig.

Gullregn

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 dec-11 kl 07:42 »
Har bott i ett land där hndar inte tilläts vara inne, jag tycker inte om det, hundar är ett flockdjur och vi tar den från sin flock och sätter den i ensamhet utomhus.
En hund vill vara i sin flocks närhet och kunna se den, ge honom en plats i hallen åtmindstonde.

I övrigt så får man en hund at lyda via positiva tillrop och den förstår inte negationer i meningar mera än om man säjer ett skarp FY/NO/USCH/LEAVE och berömmer när den lämnar och kommer till dej.

Lägg nått den inte får rör på marken och varje gång den närmar sej objektet så använd FY ordet och kala direkt in den med sitt namn och ordet kom, dela ut beröm med matbit eller klappen och överdriven glädje att den avbröt och kom.

En hund svarar på beröm så repetera en sak några gånger med ett postivt ord som låter glatt och en klapp.
Bestäm ett positivt ord och ett negativt.
skarpt NO.
positivt YEAH

Jag hade en ung hanhund som var lägst i rangskalan av många hundar i min flock och han trodde han inte fick skälla för han var ju längst ner på stegen.
Jag övade med att använda hundens namn och ordkommando och handsignal.
ser larvigt ut men det funkar.
pepper.wmv

alltid hundens namn för att få uppmärksamhet, direkt följt av kommando ordet,,och ett berömord när utförs.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #25 skrivet: 04 dec-11 kl 11:05 »
Efter det här inlägget jag skriver nu kommer jag inte att återvända till tråden.
Jag kommer inte ha något att tillföra alls till frågeställningen och grunden i tråden.
Men, jag måste få ur mig detta.

Hoppas någon tar hunden ifrån dig.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

anders50

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 04 dec-11 kl 12:01 »

Hoppas någon tar hunden ifrån dig.

Har läst igenom hela tråden nu, och ju mer jag funderar ju mer undrar jag om alla ska tillåtas ha hund innan de vet hur de ska ta hand om den.
Möjligt att jag fattat helt fel, men jag får en bild av en 4 mån valp som jag tycker synd om.

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 dec-11 kl 12:03 »
Jag tyckte synd om den valpen från inlägg 1.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #28 skrivet: 04 dec-11 kl 12:09 »
Jag har inte skrivit i tråden tidigare, men jag har följt den med en viss obehagskänsla...

Nog för att man kan ha olika syn på hundfostran och -träning, men en del saker är helt enkelt felaktiga.

Men han är lägre i rang och äter EFTER mig och jag sover på bästa platsen.

Jag har i mitt hem just nu två hundar, mor och dotter som är knappt 6 år resp knappt 3 år. Självklart är mamma hund den dominanta av dessa två. Eftersom hon är det och är trygg i den rollen kan hon mycket väl låta dottern knycka lite ur matskålen. Hon vet nämligen att om hon säger till lämnar dottern maten och henne ifred. Att mamma äter ur dotterns skål kommer dock inte på fråga, då dottern morrar högljutt om mamma försöker. Anledningen till detta är såklart att hon, som varandes yngre och lägre i rang, inte är säker på att hon skulle kunna tillvarata sina egna intressen om hon släppte morsan för nära skålen.

Om jag sätter ner en tallrik eller så på golvet för dem att slicka ur samsas de fint.

Dottern kan för övrigt ännu plocka tuggben och annat ur munnen på mamma. Är det något riktigt gott eller fint säger mor till och då lägger dottern ner direkt.

Sover gör vi tillsammans i sängen alla tre. De ligger om dagarna även i soffan och då väldigt ofta tillsammans, allt som oftast med unga fröken mer eller mindre ovanpå mamma.

En del av min grundinställning är att se hur hundar kommunicerar med varandra, hur en hund som leder en flock skulle betee sig.
Hur hans mamma satte gränser för honom.

Hur många hundflockar har du studerat? Hur många tikar har du sett uppfostra sina valpar?

En STOR skillnad mellan din valps mamma och dig är att hon är HUND och alltså talar och förstår hundspråk flytande. Hon vet, om hon är socialt kompetent och avslappnad, exakt hur mycket som är lagom för var och en av individerna i kullen och hon uppfattar små nyanser och detaljer i språket.

Av det jag läst som du har skrivit hittills tycker jag det verkar som att du missuppfattat helt hur hundar kommunicerar och lever i flock.

Och nej jag skulle aldrig skrika - då har jag förlorat.
Förlorat vadå? Din position som dominant, slaget om världsherravälde, ansiktet eller vad?

Vad har du förlorat om du binder upp hunden kort som straff eller slår den med en pinne?

Och slutligen det viktigaste (som någon påpekade). Dominans handlar inte om att domdera agressivt.
I grunden måste finnas tillit och trygghet.
Ja, det stämmer. Var finns den hos er när du talar om att du förlorat?

Nu tre frågor:

- När KOM HIT med glatt tonfall och öppna famnen och sitta ner inte hjälper efter upprepade gånger.
Och inte heller mer angelägna tonfall.
Vad gör ni andra valpägare? Bestämmande/hårdare tonfall?
Det kan ju vara angelägna situationer där det gäller att få tillbaka hunden, för dess egen säkerhet och andras oros skull.
Om jag väljer att försöka gå ikapp/fånga honom har jag redan förlorat (det blir bara en fars där han inser sin överlägsenhet), man kan inte fånga ett fyrfota djur som inte vill bli fångat och jag vill inte göra honom medveten om min oförmåga att springa ikapp honom, jag vill att han ska tro att jag är lika snabb.

- Skäms era hundar/valpar ibland? När de vet att de bröt mot en regel medvetet?

- Hur ser ni på fysisk uppfostran (av djur). Att härma en tiks uppfostran av sina valpar som innehåller en del skarpa nafsanden?
Det är i inkallningen man får kvittot på hur bra inlärning och samarbete funkar. Vill hunden komma, då kommer den. Vill den inte komma struntar den i det. Så simpelt är det. Ditt jobb som husse är att få hunden att vilja komma!

Mina hundar skäms inte. Det gör inte din hund heller. De visar underkastelse. Hundar bryter inte heller mot regler medvetet. De ser inte regler på samma sätt som du eller jag och alltså reagerar de inte på att de brutit mot regeln utan på att du är missnöjd med vad den gjort.

Hundmammor uppfostrar inte sina avkommor med skarpa nafsanden om de är normalt funtade och hyfsat bekväma i situationen. En tik som gjort så skulle jag själv ta ur avel omedelbart och sannolikt hennes avkommor med. Skillnaden mellan hundmammor som fostrar sina valpar för hårt och felaktigt och människor som gör detsamma är att människan förhoppningsvis är bildbar i frågan.

Jaktinstinkten finns där... efter att nyfiket i timmar bara gått runt hönsen, fick han en dag för sig att skrämma skiten ur dem och jaga upp några i träden.
En gång band jag fast honom i kort lina direkt, under bannor. Jag hoppades han kopplade detta straff till det faktum att det är jag som bestämmer när hönor ska ätas. En gång fick han ett slag med en kvist när han gick in i hönshuset (symboliskt men kännbart). Reaktionen var intressant och önskvärd. Han blev förvånad - då detta var den hårdaste bestraffning han fått (99% är positiv förstärkning i vanliga fall).
Att binda upp en hund som bestraffning är fullständigt vansinnigt! Av det får du gissningsvis ut två saker: hunden blir osäker och husses frustration minskar något. Inlärningseffekten är helt obefintlig.

Att slå en valp med en kvist för att den vill undersöka något som är väldigt spännande är lika idiotiskt. Inlärningseffekten är möjligen något högre, då den typen av bestraffningar kan ge en viss effekt under en mycket begränsad tid, men du kommer att behöva slå honom med pinnen igen och då lite hårdare och då hoppas jag sannerligen att någon ser dig och ingriper på lämpligt vis.

Mina hundar har en extremt hög jaktdrive. De är vinthundar, som ju är gjorda för att springa ikapp och fälla småvilt och de flesta vinthundsraser har kvar sina ursprungliga egenskaper i det här avseendet.

Trots det har jag lyckats LÄRA mina hundar att låta höns och kaniner vara ifred och hundarna bryr sig inte om att smådjuren springer runt benen på dem. Jag har inte heller några problem med att ha hundarna okopplade i skog och mark och kan kalla in dem även om de får syn på vilt (de jagar med synen).

Detta har jag lyckats med utan kvistar och uppbindning. Jag har LÄRT dem hur jag vill att de ska göra och inte SKRÄMT dem till att låta bli.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker att din syn på hundar och hundhållning känns väldigt omodern och faktiskt en smula Disneyfierad "på andra hållet". Stora stygga vargens ättling som måste hållas i herrans tukt och förmaning. Din bild av hundars intellekt är också väldigt skev, då du å ena sidan hoppas att hunden ska ta ansvar för sin utfodring genom att apportera matskålen, å andra sidan verkar tro att de inte kan lära sig saker utan skrämsel, våld och tvång...

Om du är UPPRIKTIGT intresserad av att förstå hur hundar verkligen fungerar och hur du ska få till ett fungerande samarbete mellan dig och din hund kan jag förmodligen hjälpa dig att hitta en bra lärare i dina trakter.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gullregn

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 04 dec-11 kl 12:43 »
Jag tyckte synd om den valpen från inlägg 1.

Jag med,,jag blev bestört.
men man ska dela med sej av det man kan för at förbättra.
men jag är bestört.

jag gör inte allt i mitt liv rätt,,,,,

Existens?

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 dec-11 kl 12:57 »
Jag med,,jag blev bestört.
men man ska dela med sej av det man kan för at förbättra.
men jag är bestört.

jag gör inte allt i mitt liv rätt,,,,,

Jag förstod aldrig varför denna tråd startades egentligen. TS har ju allt klart för sig hur det ska gå till, uppsnappat i samtal med gamla gubbar, låter det som. Och ifrågasätter man nåt så kallas man nedlåtande för 'djurvän' eller att man 'disneyfierar djuren'

Jag har 12 hundar här nu, i ett hus på knappa 50 m2. ( 9 egna och 3 inhysingar ) Det är mycket intressant att studera deras kommunikation med varandra. Vem får ligga var, vem får morra på vem..osv.. Signalerna är oftast så små, så det krävs verkligen att man iakttager för att se.

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 04 dec-11 kl 13:00 »
Har bara ensak och säga  >:D :'(

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #32 skrivet: 04 dec-11 kl 13:05 »
Jag har en undran vad det var för idiot som sålde/gav bort (framgår inte vilket) valpen. Kollar man inte köparna längre ?
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 dec-11 kl 13:41 »
Jag har en undran vad det var för idiot som sålde/gav bort (framgår inte vilket) valpen. Kollar man inte köparna längre ?

Har det någonsin kontrollerats?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 04 dec-11 kl 13:57 »
Jag tror att det inte ens är lagligt att ha en valp så.
Skaffa dej en leksak ist.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #35 skrivet: 04 dec-11 kl 14:18 »
Har det någonsin kontrollerats?
Du menar att   ???
Det ligger inte i valpsäljarens intresse att sälja till en som ser till hundens bästa. Visst är det sorgligt och håller med.Tycker man ofta ser det när det gäller blandraser. // Cokett

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 dec-11 kl 14:22 »
Du menar att   ???
Det ligger inte i valpsäljarens intresse att sälja till en som ser till hundens bästa. Visst är det sorgligt och håller med.Tycker man ofta ser det när det gäller blandraser. // Cokett
Tycker det bara vare ett dåligt argument det är vanligt med renrasigt med finns väll ingen efter kontroll där häller mig veterligen .

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #37 skrivet: 04 dec-11 kl 14:29 »
Mitt enkla tips är att LÄSA så mkt litteratur man bara kan om just hundar, etologi och hunduppfostran. Gå med i tex brukshundsklubbeb, anmäl dig och hunden till kurser i kontaktövningar, lättare lydnad osv.

Att lära sig hund genom att läsa svar på ett forum i just betende är vanskligt. Har man inte sett hunden, reaktioner och dig med den så är det omöjligt att svara på orsak och verkan. Att uppfostra en hund som tiken gör är ju rätt löjligt, hundar ser oss inte som hundar. Hela situationen blir bara märklig. Det finns hur mycket gammal förlegat skräp som helst vad det gäller hundar.

Att den sen är en blandras gör det inte lättare eftersom man inte vet än hur mkt och vad av de olika rasegenskaperna den nedärvt.

*Hunduppfödare sen 1987*
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #38 skrivet: 04 dec-11 kl 14:38 »
Haka inte upp dig på renrasig kontra blandrasig hund pålle Det är ju hund som hund. Ville bara belysa att köpa från "seriösa" uppfödare som inte säljer till vem som helst
              MvH Cokett

Gullregn

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 04 dec-11 kl 14:43 »
Haka inte upp dig på renrasig kontra blandrasig hund pålle Det är ju hund som hund. Ville bara belysa att köpa från "seriösa" uppfödare som inte säljer till vem som helst
              MvH Cokett

Jag har annons ute på mina valpar.
Tydligen  svårt sälja hund just nu.
Men jag har trots det sagt nej till 2 köpare.

Bägge bodde i lägenhet och jobbade heltid med resor och hade inte haft hund tidigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 4 användare
Antti Lehtinen, ärt, Berberis, Gromit66

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser