Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lodjur och varg  (läst 8297 gånger)

Nena

• Dalsland
Lodjur och varg
« skrivet: 20 nov-11 kl 15:48 »
30 meter från huset hittade jag en fin bock som troligen blivit rivet av lodjur. Varg är ju inte helt utesluten men med tanke på märkena och att lo setts inte långt från oss så ligger det närmast tillhands att misstänka lokatten. Blev först lite kall för jag hade inte sett det på morgonen, tänkte varg och med en liten wachtel (dock i koppel) blev jag lite nervös. Hon blev insläppt på altanen och jag gick ned och undersökte djuret och kunde konstatera att den legat där iaf sedan natten.

Hittade ännu ett rådjur ca 800 meter längre bort pga av alla korpar och kråkor. Här var det inte mycket kvar av det och efter samtal med grannbonden så kom vi till slutsatsen att det rådjuret blivit rivet under veckan eftersom han noterat de många kråkfåglarna under veckan. Så nu blir det inget rådjur skjutet hos oss iaf. Har vi lo så får vi människor ta ett steg tillbaka för att bevara rådjursstammen. Men istället för rådjurspaté i jul får det bli älgkalvspaté - och det är inte fy skam det heller:-)

Det känns dock lite bättre med lo än varg, även om den grå varit synlig några mil längre bort. Sassi, vår gamla hund, är så att säga vargren - är det varg på skogen viker hon inte undan från vår sida - men vår lilla har inte lärt sig detta. Jag är ju en av dem som tycker att vargen har ett berättigande i vår natur trots att jag jagar och har hundar. Men det känns kymigt ändå, jag skulle inte vilja hitta någon av hundarna till hälften uppäten av en varg :( Det är tudelat och jag är glad så länge jag slipper se vargen eller spåren, samtidigt som jag är oerhört fascinerad av detta hunddjur. Jag tillhör ju de "lyckliga" att få ha sett en varg - de är imponerande! Och det är ganska häftigt att spåra varg när snön kommit.

Lon har jag sett på långt håll för flera år sedan, men det är ett par år som gått sedan vi hade mycket lospår i markerna. Men med lo känns det lite lugnare - risken för hundmöte med lo är mindre eftersom lon oftast träar när det blir stressat.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Tännlappen

• -
SV: Lodjur och varg
« Svar #1 skrivet: 21 nov-11 kl 17:13 »
Verkar vara en spännande miljö du har runt husknuten.  :)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 21 nov-11 kl 18:07 »
Du verkar vara en klok jägare också  :) Vi har lo här också och varg har passerat. Jag såg ett lodjur för två år sedan och det är ett vackert minne jag bär med mig. Funderar dock på att skaffa får men innan det kommer på tal måste vi sätta upp ett säkert staket. Hur det ska se ut tar upp mesta delen av min tid för tillfället  :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 nov-11 kl 18:37 »
Jag tycker att lodjuret är intressant och relevant så länge populationerna inte blir allt för täta (som i delar av Uppland). Då får man räkna bort människan som del i ekosystemet och det är ju inte riktigt rätt. Men glesa revir så att trycket på de enskilda markerna och gårdarna inte blir allt för högt har jag inga problem med.

Jag minns fortfarande med såväl glädje som stor frustration och ilska (ja det var många känslor på en och samma gång) det lodjur jag kom på bland mina djur för sisådär 5 år sedan. En nyligen bortsparkad unge som inte fattat hur man ordnar mat i skogen utan valde att hålla sig invid gårdarna. En granne borta i byn fotade den när den åt upp huskatten på altanen utanför fönstret... I tre dagar besökte den min gård varje natt och varje morgon var det något nytt (tupp, kattx2) som saknades (och återfanns i delar). Som väl var klarade sig fåren och lammen, men det beror väl på att det var en fjolårsunge och inte någon fullvuxen individ.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 dec-11 kl 13:04 »
Jag har tydligen både lo och varg inpå knuten så det blir att ta me kameran nästa gång jag lockar räv med harskrik.  :-) bara hoppas att jag får ha djuren ifred hemma.
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jan-12 kl 09:34 »
.. Som en lite rolig parentes om Lodjur så kan jag berätta om en vän och föredetta kollega till mig.

För många år sedan hade han ett lodjur som 'bodde i hans skog'.
Lodjuret var ofta framme på gården och tillsynes inte alls skygg!

Om jag inte minns helt fel fick han även se en parning!

.. Dessvärre är det här ingen kameraman och några bilder finns nog inte.

Men jag tycker det är en fin historia, med tanke på lodjurets skygghet!

Vidar Falk

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jan-12 kl 22:12 »
Där jag och min familj bodde tidigare hade vi både varg, lo och björn inpå husknuten. Björn såg vi ibland lufsa omkring på hagarna. Vargen såg vi aldrig, men kunde se spår och ibland höra ylande på kvällen. Lo såg vi också spår av. En gång såg vi ett lo och den stannade och tittade på oss innan den lugnt gick vidare. Det var en fantastiskt upplevelse.  :D

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 jan-12 kl 11:08 »
För många år sedan så var det ett tamt lodjur som höll till runt en kompis hus.Han dotter matade lodjuret med kattmat,hon kunde komma väldigt nära.Det som hände sedan är mycket märkligt,en nästan identisk händelse hände för många herrans årsedan, det var naturens hämd.
Lodjuret hade gått in till Filipstads utkan,där had flera personer sett den stora katten.Lodjuret hade gått in i en trädgård där det fanns en kaninbur,damen i huset ser detta och går ut för att fösa bort lodjuret.Men lodjuret tar ingen större notis om damen,hon känner sig hotad och ropar på sin gubbe som kommer med bössan i högsta hugg,och skjuter lodjuret.
Naturligtvis tar det hus i hellsike,gubben blir av med vapenlicensen,tror att han fick fängelse också.
Kompissens dotter får reda på att någon skjutit "hennes" lodjur,naturligtvis blir hon ledsen och arg.Hon berättade detta för en gammal gumma som dom bor granne med,som tröstade henne med att, så gör man inte mot naturen,för då hämnas den.
Lodjurs skytten blev som sakt, av med sin licens men han hjälpte sin fru att ta jägarexamen så hon fick överta hans vapen.Några år senare så blir ambulansen larmad hem till lodjurskytten,han ligger skjuten i sin säng.Hans fru blir dömd,men ingen kan komma på en vettig orsak varför hon skjöt singubbe,själv har hon ingen förklarning heller.

Allan en gammal jakt kompis,berättade när han var med sin far i skogen,och hittade lodjursungar i en bergsskreva.
Det var ett huggarlag som höll till där uppe på Ormberget,så det blev lite uppståndelse alla ville ju se lodjursungarna.
Men man lämnade dom i fred,lite märkligt för toleransen för rovdjur var  inte stor på den tiden.Nästa dag så ville Allan se lodjursungarna,men då var dom borta.En av skogshuggarna hittade en  skadad och blöt o frusen lodjursunge,senare så hittades en ihjälslagen,och ytterligare en uppbränd i elden vid rastplatsen.
Allan blev ju ledsen och gick hem,på väg gen hem så träffade han på Tattar Marit,eller som gubbarna kallade henne för vackra Marit.Han berättade vad som hänt lodjursungarna,Marit tröstade honom med att så gör man inte mot naturen,för då hämnas den.
Redan samma dag så får en av skogshuggarna ett träd på sig och blir ihjälslagen.Hans kompis som följt med till lasarettet,passade även på att köpa en flaska brännvin när han ändå var  i staden.Nästa morgon så kommer han inte till jobbet,men förmanen tror att han är hemma och sörjer sin döde vän,fullt förståligt.Men på Måndagen så verkar det lite underligt att han inte synts till, så förmanen gå upp till baracken dom bor i och finner baracken nerbrunnen.Senare på vintern,så saknas en av huggarna efter en skidtur.Man letade men det är stora skogar och ingen  vet vart åt han åkt,så det var som med nålen i höstacken.
Fram på vårvintern så  hittar man honom djupfryst,han hade gått genom isen på ett kärr,och  fastnat med skidorna.Det var upptramat med spår efter lodjur runt honom.

Ett annat samanträffande är att området där mannen blev skjuten  kallades förr i folkmun för Skojar åsen,det blev senare sanerat och blev Filipstads gräddhylla.Tattar Marit var född däruppe.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #8 skrivet: 30 jan-12 kl 06:16 »
Underbart!  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 05 feb-12 kl 12:29 »
Man skall inte mata in rovdjur... det kan sluta illa.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Hadoque

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 14 feb-12 kl 10:51 »
Precis min åsikt... tänk på Gysingevargen!

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 14 feb-12 kl 17:24 »
Det finns hur många exempel som helst faktiskt. En del tar dem som anledning att utrota, men jag anser väl i så fall  att det är matarna som borde åtminstone förses med någon form av handfängsel.

/M

kurt

« Svar #12 skrivet: 14 feb-12 kl 19:52 »
Det finns hur många exempel som helst faktiskt. En del tar dem som anledning att utrota, men jag anser väl i så fall  att det är matarna som borde åtminstone förses med någon form av handfängsel.

/M

Du menar alltså de jägare som lägger ut slaktavfall från 300 000 djur årligen?

Fiat

• -
« Svar #13 skrivet: 14 feb-12 kl 20:11 »
Min erfarenhet är att varken varg eller lo går fram på en åtel. Någon som har annan erfarenhet ???
MVH FIAT.....

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 15 feb-12 kl 14:28 »
Det är skillnad på att fodra och att åtla.

De man åtlar in hinner aldrig bli tama innan de dör eftersom man skjuter dem så fort man får en chans.

Ingen jägare matar rovdjur för at "hålla en stam", det är ganska kontraproduktivt när själva målet är att minska antalet.

/M

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 feb-12 kl 14:57 »
Det är skillnad på att fodra och att åtla.

De man åtlar in hinner aldrig bli tama innan de dör eftersom man skjuter dem så fort man får en chans.

Ingen jägare matar rovdjur för at "hålla en stam", det är ganska kontraproduktivt när själva målet är att minska antalet.

Åteln kan vara en bra plats att göra ett kontrollerat urval. Men det gäller väl oftare vildsvin än räv....

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 15 feb-12 kl 20:19 »
*KLICK*

Nu fattar jag vad han menade :-)

Det jag tycker är idiotiskt är allså när man tämjer vilda djur genom att mata in dem...
Och jag kan i viss mån hålla med om att det är ett olämpligt gynnande att slänga ut slaktavfallet åt räven, men det är under en ganska begränsad tid på året ändå.

/M

Körven

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 17 feb-12 kl 11:52 »
Att rävar sökte sig till skogsarbetarbaracker för att tigga mat,var inget ovanligt fenomen,dom blev halvtama hela vintern men på våren var dom väck och blev lika vilda som innan.Sedan så finns ju projektet fjällräv,dom är ju uppfödda på hundmat o Falukorv.Sedan att det blir en sidoefekt av utfodring av rovfågar,som är vanlig häromkring,så kommer det fram björn o varg och äter,hur det är med lo vet jag inte.
Enda nackdelen med att utfodra vilda djur överhuvud taget är att individer som skulle dött av svält kommer att överleva.Vilket resulterar i att dom även kommer att föröka sig,och ge upphov till sämre avelsmaterial.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

wellelelle

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 feb-12 kl 10:19 »
 :'(
I skogarna där jag bor ligger det högar med betor och majs och hänger även stora tunnor (så missprydande i skogen då dom är blå), ölburkar etc kan man åxå hitta efter jaktsäsongerna. Trodde det var förbjudet enligt lag att lägge ut lockmat?
evatax

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 feb-12 kl 12:29 »
Trodde det var förbjudet enligt lag att lägge ut lockmat?

Endast om avsikten är att locka djur från grannens mark.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
Helena Wätte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser