Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävens tillvägagångssätt  (läst 12118 gånger)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
Rävens tillvägagångssätt
« skrivet: 20 nov-11 kl 07:27 »
Jag funderar lite på hur räven gör när den jagar och framförallt hur den beter sig när den har tagit ett byte.
Några myskankor har försvunnit, några honor och en hane, ingen liten sådan heller.
Som jag har förstått det så kan man hitta spår efter själva attacken. Som en hög med fjädrar som leder ett svagt spår med färre och färre fjädrar längst med vägen.
Har hittat några högar med framförallt dun, men inga tecken på vidare fjäderspår eller delar av det misstänka bytet.
Kan en räv släpa iväg med en myskanka utan att lämna ett enda spår? Jag tänker framförallt på hanen som var stor.  Jag kan acceptera att höns kan försvinna utan spår, men större djur? Borde man inte se släpspår eller sätter den i sig allt på plats. I så fall, vad händer med benen?

Jag har letat i ett stort område efter tecken på en kamp. Jag hittar lite små fjun här och var men det kan lika gärna var spår efter att ankorna putsat sig. Jag har letat runt hela gården, i skogen, vid silon och gammla kolandan. Slagit med lie genom sly, spårat med hund, letat i spår, gått på natten med ficklampa. Letat där jägarna misstänker att grytet är. Där hittades sammanlagt tre "fjädrar", två luddiga dun samt en liten fjäder. Visst kan det vara räven men det kan också vara en anka som "rymt".
Grannarna går mycket i skogen med hunden och de har inte heller sett något spår. Givetvis kan de inte täcka hela skogen, men de har en jakthund som de knallar runt med.

Jag läste att när räven tar ett djur så hittar man ofta hela fjäderpennor medans en rovfågel lämnar avhuggna fjädrar.
Jag är helt enkelt förbryllad ???. Är rävar verkligen så överlägsna i jakt och beteende, det känns nästan som att vi har en superräv som är lätt övernaturlig.
Det är bara myskankor som har försvunnit. Ingen anka och inga höns. (ett bortfall på höna som var ute under natten, den huvudmisstänka är katten då hönan låg kvar och var i princip knaprad på)

Summan av det hela: hjälp. Kom med tips fakta osv.

Idag hängnas i alla fall allt in med extra el och grejer.

Notera att myskankorna knallar in på kvällen. Dock ca en halvtimma efter mörkret som senast.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Tännlappen

• -
SV: Rävens tillvägagångssätt
« Svar #1 skrivet: 20 nov-11 kl 15:27 »
Ska bara säga att jag eller rättare sagt en Höna råkade ut för samma sak hos mig. Bara lite fjädrar låg kvar på marken,inga andra spår,lite misstanke åt Hundhållet har jag allt.

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 nov-11 kl 16:12 »
Ja har blivit av med flest hönor till:
-tikar med valpar
-skabbrävar
-ungrävar om hösten

En myskdrake försvann på liknande sätt som det TS beskriver.Någon vecka senare hittar jag ett gryt med ett par tre fyra pigga valpar. Och si där, där låg rester av  min drake. Så även tikar kan lyfta iväg rätt stora djur utan att lämna allt för mycket spår.

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 nov-11 kl 17:08 »
Ska du stänga ute räven med eltråd så får du jobb! Har den fått smak på fågel så är det nät, väl förankrat i marken som gäller.
Eller bly, i form av små runda kulor.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 20 nov-11 kl 17:45 »
Jahapp, det ser inte just ut. På så vis är rävarna verkligen faschinerande. Inga höns eller ankor har gått åt, jag tror att det beror på att de har vett att hålla ihop och knalla in när det är dags medans somliga myskisar gärna går på äventyr.

Nu har vi gjort som så att vi har stängslat in runt dammen med dessa portabla fårnät med eltråd. Ankhuset ligger inne i hästhagen så det går trådar tätt längst med hela hagen. Elen är kopplat till ett superaggregat.
Idag har all fän på gården varit inne, inte en enda fågel har fått knalla dit. Vi har även installerat starka strålkastare som går till ankhuset och dammen.
Jag tror inte att vi kommer att bli av med den, men kanske vi kan avskräcka den ett tag. Alla myskisar ska vingklippas ordentligt så att de inte kan ta sig ut och vandra iväg.

www.dissolve.blogg.se

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 20 nov-11 kl 21:24 »
Hej!
Jag kan inte ha några fjäderfän ute. Räven och duvhöken tar allt eventuellt hjälper kringvandrande lodjur till. I år har ca 20 ankor försvunnit. Oftast finns det inga spår efter ankorna. Ankdammen får vara utan ankor. Våra hönor är inlåsta i burar på ben så att inga rovdjur ska komma åt dem. Med vår tur så kommer förmodligen en björn till Skåne och krossar hönsburarna.
MVH
Jan

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #6 skrivet: 20 nov-11 kl 21:53 »
Vilken mardröm!
www.dissolve.blogg.se

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 20 nov-11 kl 22:09 »
...Alla myskisar ska vingklippas ordentligt så att de inte kan ta sig ut och vandra iväg.
Det är inte det som hänt då? Våra har senaste veckorna varit värsta kamikaze-mode och nästan omöjliga att hålla instängda. Det har hänt oss förr att de flugit en sväng och kommit vilse även om vi alltid har hittat dem. De vill väl emigrera till något varmare land.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 nov-11 kl 22:10 »
I morgon ska vi åka till skyttebanan o träna lite .
Måste skott träna innan jag vill ge mej på att jaga räv.
Just det att en liten räv kan ta en fullvuxen myskhane utan ett spår tycker jag är intressant .
Nån som vet exakt hur?
Om vi avlivar en mysk då blir det ju dödskamp/dödsryckningar menar jag o då lossnar ju iaf några fjädrar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 20 nov-11 kl 22:14 »
Det är inte det som hänt då? Våra har senaste veckorna varit värsta kamikaze-mode och nästan omöjliga att hålla instängda. Det har hänt oss förr att de flugit en sväng och kommit vilse även om vi alltid har hittat dem. De vill väl emigrera till något varmare land.

Jag hoppas att det är så. Kan fortfarande inte för mitt liv förstå hur en räv kan släpa med en myskhane utan minsta antydan till spår. Jag tänker på när vi ska bära de, någonstanns och det inte passar. Det blir ett jäkla flax och ett jäkla liv. ???
Hoppas att vi får ordning på det på något sätt.

www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 20 nov-11 kl 23:59 »
Många härinne säjer att dom har haft räven på besök men har inte några bevis alls , ingen har sett den eller det fiunns inga spår ?
Hur kan man då vara säker på att det är räv menar jag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 nov-11 kl 00:02 »
Räven anfaller och greppar halsen,bär lätt iväg med en gås, men det händer även att myskankor flyger bort, räven kan vara oskyldig, ankan kan iåförsig flaxat iväg långt innan räven tatt den så spår av fjädrar kan vara långt bort, räven biter av fjädrar å rovfåglar rycker loss, räven tar alltid med sig bytet,
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 21 nov-11 kl 00:05 »
Räven anfaller och greppar halsen,bär lätt iväg med en gås, men det händer även att myskankor flyger bort, räven kan vara oskyldig, ankan kan iåförsig flaxat iväg långt innan räven tatt den så spår av fjädrar kan vara långt bort, räven biter av fjädrar å rovfåglar rycker loss, räven tar alltid med sig bytet,
Tackar , just den infon jag ville ha.

regnpipan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 nov-11 kl 08:15 »
Många härinne säjer att dom har haft räven på besök men har inte några bevis alls , ingen har sett den eller det fiunns inga spår ?
Hur kan man då vara säker på att det är räv menar jag .

Jag har hittat spår av mina djur vid olika gryt. T.ex. ben med plastring (märkning). Har även sett en skabbräv gå lös bland mina hönor. Den gången hann jag inte ut med bössan innan räven var borta med en höna.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #14 skrivet: 21 nov-11 kl 10:39 »

Att den lätt knalla iväg med gås är helt ofattbart. Jag har verkligen underskattat räven verkar det som. Jag tror att det är som du säger att de faktiskt kan ha lallat iväg en bit och sen blivit uppätna.
Vi har vet på ett ungefär vart grytet ligger och det hade vart bra att få en bekräftelse på vart de har tagit vagen. I alla fall någon typ av bevis.
www.dissolve.blogg.se

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 nov-11 kl 12:40 »
Vi har vet på ett ungefär vart grytet ligger och det hade vart bra att få en bekräftelse på vart de har tagit vagen. I alla fall någon typ av bevis.

En liten brasklapp. Vid den här tiden på året används inte gyten jättemycket i jämförelse med vår och försommar då det kan finnas valpar som skall ha skydd och mat. Men det är absolut värt ett besök det kan ju finnas spår där.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #16 skrivet: 21 nov-11 kl 14:46 »
Bra att veta att det är valpsäsongen som är bäst. Det är iofs logiskt när man tänker på det  8)
www.dissolve.blogg.se

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 21 nov-11 kl 17:12 »
Positivt är att det är lätt att stängsla ut Räven så den inte kommer in i hönsgården.

Ek

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 nov-11 kl 21:18 »
Såg en youtubefilm där en räv tog en rätt stor tupp. Måste sig att han var rätt kass på att döda bet tvärs över kroppen och försökte få med han snabbt. Det mest intressanta var att tuppen inte gjorde något motstånd . Han var som paralyserad. Tittar man på naturfilmer verkar många bytesdjur reagera så. Det är vad jag tror händer räven bär iväg dom mer eller mindre levande. Dödsryckningarna inträffar långt bort då kan det vara svårt att hitta spår.

Jan lindgren

« Svar #19 skrivet: 21 nov-11 kl 21:21 »
Positivt är att det är lätt att stängsla ut Räven så den inte kommer in i hönsgården.

Hej!
Duvhöken är svårare att stoppa särskilt om man har en stor ankdamm.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser