Jag funderar lite på hur räven gör när den jagar och framförallt hur den beter sig när den har tagit ett byte.
Några myskankor har försvunnit, några honor och en hane, ingen liten sådan heller.
Som jag har förstått det så kan man hitta spår efter själva attacken. Som en hög med fjädrar som leder ett svagt spår med färre och färre fjädrar längst med vägen.
Har hittat några högar med framförallt dun, men inga tecken på vidare fjäderspår eller delar av det misstänka bytet.
Kan en räv släpa iväg med en myskanka utan att lämna ett enda spår? Jag tänker framförallt på hanen som var stor. Jag kan acceptera att höns kan försvinna utan spår, men större djur? Borde man inte se släpspår eller sätter den i sig allt på plats. I så fall, vad händer med benen?
Jag har letat i ett stort område efter tecken på en kamp. Jag hittar lite små fjun här och var men det kan lika gärna var spår efter att ankorna putsat sig. Jag har letat runt hela gården, i skogen, vid silon och gammla kolandan. Slagit med lie genom sly, spårat med hund, letat i spår, gått på natten med ficklampa. Letat där jägarna misstänker att grytet är. Där hittades sammanlagt tre "fjädrar", två luddiga dun samt en liten fjäder. Visst kan det vara räven men det kan också vara en anka som "rymt".
Grannarna går mycket i skogen med hunden och de har inte heller sett något spår. Givetvis kan de inte täcka hela skogen, men de har en jakthund som de knallar runt med.
Jag läste att när räven tar ett djur så hittar man ofta hela fjäderpennor medans en rovfågel lämnar avhuggna fjädrar.
Jag är helt enkelt förbryllad

. Är rävar verkligen så överlägsna i jakt och beteende, det känns nästan som att vi har en superräv som är lätt övernaturlig.
Det är bara myskankor som har försvunnit. Ingen anka och inga höns. (ett bortfall på höna som var ute under natten, den huvudmisstänka är katten då hönan låg kvar och var i princip knaprad på)
Summan av det hela: hjälp. Kom med tips fakta osv.
Idag hängnas i alla fall allt in med extra el och grejer.
Notera att myskankorna knallar in på kvällen. Dock ca en halvtimma efter mörkret som senast.