Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löv istället för hö till kanin?  (läst 8107 gånger)

Malin80

• Småland
Löv istället för hö till kanin?
« skrivet: 19 nov-11 kl 08:57 »
Hej!

Vi har en kanin till sällskap.
I somras slog jag lite gräs och torkade. Jag plockade även mycket kvistar med blad och torkade, lönn, asp, rönn, al, sälg, mm. Nu börjar höet ta slut med kvistar med blad har jag massor kvar av.
Min fråga: Är kvistar med blad jämförbart med hö? Näringsmässigt, tuggbehov, magfunktion? Kaninen får även någon matsked pellets varje dag och grönsaker, ibland en fruktbit.
Kan jag ge torkade blad istället för hö?
Vad tror ni?
Tacksam för svar!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Löv istället för hö till kanin?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-11 kl 09:40 »
Kort svar Nej du kan inte ge blad istället för hö.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 19 nov-11 kl 09:51 »
Lövsly med löv och bark (även grenar utan löv, som klipps på vintern är ett bra tillskott) är väldigt bra för kaniner. Men det är ett komplement till hö/gräs.

Om din kanin är vuxen och inte används i aveln eller på annat sätt gör av med mycket energi så är pellets att betrakta som godis, och behövs bara för att säkerställa att alla spårämnen finns tillgängliga. Möjligen om det är mycket kallt på vintern, och kaninen bor ute, så behöver den energitillskott i form av t ex pellets.

Det har varit ett bra höår i år, så troligen finns det bönder med överskott på hö som kan sälja till dig. För kaniner är örtrikt hö från gamla vallar nyttigare än hö från kväverika nyomlagda åkrar. Hö som är bra för får är även bra för kaniner, medan hö avsett för nötkreatur är sämre.

Så fortsätt att ge kvistarna för omväxling och sysselsättning, men ett bra hö är huvudfödan för kaniner vintertid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #3 skrivet: 19 nov-11 kl 10:02 »
Jag läste faktiskt i Svenskt land från 1917 där de diskuterade löv som fodermedel åt lantbruksdjuren då det under den här tiden var ett dåligt skördeår. Välskördat löv har då bra näringsvärden men man vet inte hur det är med smältbarheten och den ifrågasätts. Alltså löven innehåller bra värden av både energi och protein men man vet inte hur mycket av detta som djuren kan tillgodogöra sig. Vissa löv innehåller dessutom en hel del garvsyra som minskar smakligheten och därmed konsumtionen. Man kan summera det som att löv och kvistar är ett fint komplement men man bör ge hö också eftersom risken är påtaglig att kaninen kommer att äta mindre löv då smakligheten inte är så stor och därmed få i sig mindre näring. Köp några balar hö från någon bonde, då blir det inte så dyrt som i affären och som sagt komplettera med löv och kvistar som kaninen kommer att ha stor glädje av  :)
Lycka till!

Malin80

• Småland
« Svar #4 skrivet: 19 nov-11 kl 10:34 »
Tack alla ni duktiga människor där ute!
Då ska jag höra med bönderna här i trakten om att köpa lite hö. Hur mycket hö behöver en kanin på 3-4 kg under 6 mån?
För jag kan väl ge färsk mat när det börjar växa ute till våren? Eller? En kanin kan väl inte vara BEROENDE av torkat gräs? Hur gör vilda djur på sommaren? Då finns det ju bara färsk mat.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 19 nov-11 kl 10:41 »
Kaninen är inte beroende av torkat gräs. Men den är känslig för snabba foderförändringar, därför är det många som ger lite hö även på sommaren, i kombination med färskt grönt. Det hjälper kaninens mage att fungera. Men om man ändrar fodret gradvis kan man låta bli att ge hö på sommaren. Tänk då på att snabba ändringar mellan olika sorters grönt också räknas som foderbyte.

Kaniner har känslig matsmältning, de kan drabbas av t ex trumsjuka. Det har jag själv haft en kanin som dött av, trots att jag tycker att jag kan mycket om kaniner och varit noga med att undvika snabba foderbyten.

Hur mycket hö en kanin äter beror på hur mycket spill det blir, dvs hur mycket hö som den trampar ner i ströbädden. Och mängden spill beror t ex på om höet är gott, hur höhäcken är utformad och kaninens beteende. Det finns trådar om detta tidigare, prova att använda sökfunktionen uppe till höger, så får du reda på flera olika åsikter/erfarenheter. Min uppfattning är att det går åt 100-200 g hö per kanin och dag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 19 nov-11 kl 11:22 »
Kaniner älskar löv! Och en varierad kost är bäst, dvs inte enbart tex timotejhö. Så ge du både och.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Malin80

• Småland
« Svar #7 skrivet: 19 nov-11 kl 17:34 »
Tack allihopa för alla tips och råd!
Mer hö ska köpas in!

Livspusslet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 nov-11 kl 17:44 »

ja hö är ju kaniners basföda,sen kan man komplettera med annat som morot,äpple,grenar osv..

tipsar om:                 www.kanin.ifokus.se

Malin80

• Småland
« Svar #9 skrivet: 07 dec-11 kl 19:08 »
Hej igen!
Jag pratade med en bekant som har ett stall med hästar och jag FÅR hösilage av henne, så mycket jag vill ha! Det är väldigt lite eller inget klöver i det, jag har letat efter blad men inte sett några än.
Vad är skillnaden mellan hö och hösilage? Hösilaget är marginellt fuktigare än hö och så luktar det lite mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser