Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns vintertid, hålla värmen  (läst 10447 gånger)

lillvilda

• Gäst
höns vintertid, hålla värmen
« skrivet: 17 nov-11 kl 15:55 »
Hej
Jag har nyligen flyttat från göteborg hemmåt mot mina hemtrakter i jämtland. Där köpte vi ett hus med ett stall till. Med på köpet fick vi en liten flock hedemora höns. Över vintern är jag dessutom hönsvakt till min mammas värphybrider. Hönsen bor i en av stallets fem hästboxar, omgjort till hönshus. Nu till problemet. Dom som bott här innan oss och haft hönsen hela vintern utan värme i stallet. Jag har nu satt upp en värmelampa men förstår att tempraturen kommer krypa neråt under vintern. Vi kan ju ha -30 eller kallare tidvis. Hur gör ni andra i sveriges norra delar för att hålla värmen hos hönsen. Ge mig massor med tips. Allt från stora till små saker som kan hjälpa dom små rackarna att trivas under vintern.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: höns vintertid, hålla värmen
« Svar #1 skrivet: 17 nov-11 kl 16:01 »
här i norr måste  man ha isolerade väggar, värmelampa , jag har ett ip44 element också när det blir riktigt kallt..  dom tål "lite kallt "hönsen men inte länge..  sen kommer man till problemet att vattnet fryser. där finns det olika lösningar sök här på forumet frågan har ställts förut..  jag gör så att jag ger nytt vatten flera ggr per dag , jag ska ju ändå kolla till dom.. annars kan man ju kanske ha en värmekabel (som han har till vattenledningar i stugor) men vet inte hur det funkar . kanke någon annan här vet.. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Cirrus

« Svar #2 skrivet: 17 nov-11 kl 16:30 »
Vi har haft höns i flera år med hjälp av värmelampa och ett element. Hönsuset var en del av en gammalt stenlagård och när det var -30 gick det bra. Nån enstaka gång har det krupit under noll, men inte så det blev några problem.

Methoni

• Närke
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 16:56 »
Jag har också haft höns i norr (Ö-viks trakten)....mina bodde i en gammal stenladugård. Jag var noga med att de fick "frysa in vintern" (=inte sätta på värme förtidigt) så de fick ordentlig fjäderdräkt.Tog till värmelampa och ev ett element när det var väldigt kallt(från -25 och neråt) under en längre period. Hade inte så stort hönshus i ladugården så att de satt tätt och det var rätt tätt med hönsen på golvet så att de hjälper varandra att hålla värmen(inom lagensgränser såklart). Jag gav dem också foder i småpotioner flera gånger under dagen så att de rörde på sig...bytte då också vatten som inte var iskallt.
Har inte haft något dödfall och då kom mina hönor från ett varmt klimat.

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #4 skrivet: 17 nov-11 kl 20:54 »
Vad har ni för lampor? Jag får bara 8 grader under min värmelampa och det är ju helt värdelöst.
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-11 kl 20:59 »
Vad har ni för lampor? Jag får bara 8 grader under min värmelampa och det är ju helt värdelöst.

Blir rätt stor skillnad beroende på hur långt nedanför värmelampan du mäter. Man brukar höja/sänka för att reglera till kycklingar.
Jag provade först med 150watt men kändes värdelöst. I princip ingen skillnad. Kör 250watt nu och rätt långt ner. Duger..

Torry

« Svar #6 skrivet: 17 nov-11 kl 21:05 »
Jag har en sån här den värmer garanterat
http://www.willabdirekt.se/Search.aspx?ItemNo=&Query=värmelampa
//Torry

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #7 skrivet: 17 nov-11 kl 21:15 »
Ja en sådan kanske man ska köpa. Jag har en 100w infraröd från Euro Farm och de är helt värdelösa. Det står att den ska vara 60 cm från underlaget men då är det iskallt under. Jag har den till katterna nu (beställt en från Willab till hönorna) och den är väl ca 50 cm från bädden men det är ju lika kallt för det.

http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1162775&Ggart=1162775
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Methoni

• Närke
« Svar #8 skrivet: 18 nov-11 kl 07:32 »
Jag använder Eurofarm 250w...fungerar bra till både kycklingar, ällingar och killingar.

anna_mork

• -
« Svar #9 skrivet: 04 dec-11 kl 11:55 »
Funderar på att skaffa en keramiklampa till mina gammelsvennar i roslagen. Någon som vet var man kan köpa en sådan?

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 dec-11 kl 13:09 »
Funderar på att skaffa en keramiklampa till mina gammelsvennar i roslagen. Någon som vet var man kan köpa en sådan?

lantmännen, granngården, willab, majoriteten av alla lantbrukssidor som sysslar med försäljning.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 04 dec-11 kl 13:21 »
Kanske enklaste sättet att klä in boxen ända upp med OSB-skiva. Dock ska det ju va fönster till boxen. Ventilation på två ställenen högt och en lågt, då blir det skorstensverkan av värmen som hönsen avger. Så ska det vara ordentligt torrt! 
En lampa med tidur så att hönsen "är på benen" minst 10-12 timmar.
Håller det inte värmen så skaffa fler höns. De avger massor av värme!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #12 skrivet: 05 dec-11 kl 13:35 »
Jag har också försökt med väldigt många olika metoder (fast jag bor i halland, här blir det inte lika kallt) och min erfarenhet är att isoleringen och att det håller tätt är det absolut viktigaste! inhandla en liten frostväktare och håll luckor och dörrar stängda så är hönsen räddade :D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Krågedal

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 05 dec-11 kl 14:56 »
Hej! ;) Även om jag bor i de södra delen på Sverige ::) , så fryser vattnet här,jag  har införskaffat mig en värmeplatta till vattnet o:), det gör att vattnet inte fryser. (:) Så en sådan rekommnederar jag!. Under vintern ger jag dem solrosfrön och majs(+ allt annat)för att  hålla sig varmare med .. Lycka till! :D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 dec-11 kl 16:49 »
Jag har uppgraderat sen förra vintern..

Fler djur på samma yta, isolerat tak, vindtäta väggar, hönshus inne i ladugård alltså hus inne i hus, isolerat golv,
Värmelampa på 250watt, 2st lampor för belysning som blir ganska heta och måste ge iaf något, bättre bonnaisolering i väggarna.

Siktar på stadiga 5plusgrader denna vinter när det är som kallast.
Är du här Azoo-Lina? - Var det inte du som skrev något i stil med att en medelhöna ger cirkus 15watt i värme?
Då är det intressant när det kommer till myskankor.

345watt höns har jag då. Tveksam till resultatet men det låter ju som att det borde vara bra om det stämmer.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 05 dec-11 kl 17:27 »
Bor 50 mil norr om Shlm.
När det går ner mot 0 grader i hönshuset sätter jag på elementet.
Termostaten får stå på ngn grad +.
Jag vill ju själv kunna vara /jobba där.
Hedemorahöns

Xoot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 dec-11 kl 17:42 »
Ja just det.. 

Båstad - Mellan Skåne och Halland. Idag den 5:e Dec kom den första snön.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 05 dec-11 kl 18:00 »
Frostvakter och många andra element får varma/glödande ytor. Med lite damm som det blir i ett hönshus blir det grillad höna rätt lätt!

Jag är t.o.m. lite nervis för det oljefyllda elementet, dosan till termostaten är nog inte dammtät.  :-\
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 20:23 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 05 dec-11 kl 19:44 »
Jag har uppgraderat sen förra vintern..

Fler djur på samma yta, isolerat tak, vindtäta väggar, hönshus inne i ladugård alltså hus inne i hus, isolerat golv,
Värmelampa på 250watt, 2st lampor för belysning som blir ganska heta och måste ge iaf något, bättre bonnaisolering i väggarna.

Siktar på stadiga 5plusgrader denna vinter när det är som kallast.
Är du här Azoo-Lina? - Var det inte du som skrev något i stil med att en medelhöna ger cirkus 15watt i värme?
Då är det intressant när det kommer till myskankor.

345watt höns har jag då. Tveksam till resultatet men det låter ju som att det borde vara bra om det stämmer.
Jag har skrivit 15 Watt då det är en siffra jag har stött på på ett par ställen. Tyvärr kan jag inte hitta någon källa på det nu. När jag sökte efter en trovärdig källa hittade jag denna texta av Ronny där han i slutet anger 25 Watt som en hönas effekt. Ronny brukar ha rätt bra koll så om man antar att en höna är på 15 -25Watt så är man nog inte helt fel på det   ;)
http://www.kackel.se/files/tidningen/hanegallet_kretsloppshus.pdf

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Xoot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 dec-11 kl 19:52 »
Jag har skrivit 15 Watt då det är en siffra jag har stött på på ett par ställen. Tyvärr kan jag inte hitta någon källa på det nu. När jag sökte efter en trovärdig källa hittade jag denna texta av Ronny där han i slutet anger 25 Watt som en hönas effekt. Ronny brukar ha rätt bra koll så om man antar att en höna är på 15 -25Watt så är man nog inte helt fel på det   ;)
http://www.kackel.se/files/tidningen/hanegallet_kretsloppshus.pdf

Vad kan tänkas vara effektivast?
Höns placerade inom ett och samma område eller utplacerade runt om i hönshuset?

Skillnaden kanske är obetydlig men det känns intressant om höns nu kan klassas som en sådan värmekälla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser