Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig begagnad bil - var börja? Kan det betala sig/försvara sig?  (läst 43050 gånger)

Existens?

• Gäst
Till vaddå för bil? :o .......bara så jag inte köper en sådan.

Vår opel som sagt, t.ex.. Remsatsen ligger ju på runt 2500, för ofta byter man vattenpumpen samtidigt. Sen är det ju då lite arbetskostnad till det. Och ofta är det ju lite pyssel att komma intill..

En sak som kan vara bra att veta är att för alla såna där slags reparationer så finns det tid-mallar som verkstäderna använder sig av. Vårt kamremsbyta ska tex gå på runt 170 minuter. Kan man få reda på sånt, så kan man käfta emot om priset verkar galet.. från början ville dom ha 8000 för bytet på vår, men då fick jag via nätet reda på just tiden det skulle ta, och ifrågasatte deras timdebitering...

Vi skulle byta topplockspackning på en Nissan här..en verkstad ville ha 12500, och en annan 9000..och då använde de ändå samma tidsmall.  ( det är även inkl slipning av toppen )

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Det nästan avgörande för hur mycket en bil kostar i underhåll är hur mycket man kan göra själv.
Även enkla saker som oljebyte kan gå på en del pengar om man lämnar på verkstad. Men även ett oljebyte kan gå fel för en glad amatör som inte riktigt har koll på allt, en kompis bytte olja själv och sen skar motorn ihop under färd eftersom han inte fått dit oljepluggen rätt och allt rann ut. Man får vara noggrann och förstå vad man håller på med, det brukar gå bra då. Det bästa är om man har nån bilkunnig kompis som kan hjälpa en lite på traven. Har man gjort några jobb själv så kan man fortsätta med det utan hjälp efter ett tag. Finns handböcker och forum på internet.

Ja, jag har nog en som verkligen kan vissa massor, en lite avlägsen släkting, men dock, som bygger volvo på löpande band verkar det som :D. Och han har också hittat en 945 combi som han tittat på och sagt ok för. Återstår att se om priset blir rätt.

Citera
Om det kan inspirera kan jag, likt många andra i tråden, berätta om den senaste bilen.
[/quote ]

Gärna! Jag läser allt - och lär!

Citera
Satte på dragkrok, 700kr för kroken (ny) och 400kr för besiktningen.

Kostar det inte mer? Då är det ju inget att hänga upp sig på om en bil har eller inte har... Om man får hjälp att göra det själv alltså...

Citera
Hade en annan likadan innan som hade gått 45.000 mil men då började det bli ganska mycket problem...

Ja, så då är miltalet viktigt kan jag förstå... Tidigare i tråden fick jag rådet att hitta något under 20.000 mil och nu här uppe, var det 16.000 mil. Det är ganska mycket lägre än de bilar jag hittat hittills. Vi får se om det lyckas.

Citera
Kan man fixa bilar själv, har några bra skrotar i närheten och lite tid så tycker jag inte man ska köpa en bil för över 10.000kr.. då har man bara slösat bort pengar.  ;D

Men finns det något som kan vara helt förstört på en bil så att den inte kan räddas? olja i vatten tanken och omvänt till exempel, är det kört då eller kan man byta ut olje-vad-heter-det-tunnan?/vatten-hrkm-dunken? 

Där var nån som skrev att hjulaxeln knäckte (eller så förstod jag det) - kan man se om nåt sånt är på gång?

Citera
Tycker du borde börja med att fundera hur mycket du kommer att köra och vad du ska köra i bilen. Ska du köra mycket grejer behöver du kombi och kanske dragkrok.

Ja, det har jag gjort - jag ska ha barn och hund(ar) och då blir det snabbt mycket grejer, så den combi med drag vill jag ha. 745 eller 945 har jag nog lagt mig ganska fast på. Det är i alla fall bara dem jag tittar efter i annoncerna.

Men det är så himla förvirrande med annoncer och jag vågar inte ringa själv, för jag låter ju för grön, det är ju helt fånigt, jag kan ju höra det själv. (eller det kan jag ju inte eftersom jag inte ringt, men jag kan föreställa mig det :D).

Vissa tar bilder på bilarna så att man inte kan se regnr. Vissa säger att den är ny besigtigad u.a, en i fordonsregistret står det att den sist blivit godkänd för 12-9 månader sedan, (flera bilar har det varit så med, antar att bilregistret inte hunnit uppdatera, kanske, med det blir extra frågetecken...)

Så står där inget alls om innehåll i bilen, och massor på andra c-lås, elhissar, ac (fungerande!) skriver vissa till och med, som om någon skulle skriva ac i en annonce om den var paj?! så ska man komma ihåg hjul och mil tal och årstal och antal ägare och så ska man försöka jämföra priserna!! och avståndet man måste åka för att kolla på den inte minst, med reskostnad - och innan man sett bilen (med mek) vet man inte om den är nåt att ha ändå...

Den här bilen som min tremänning(s son) hittat, är inte besigtigad, och det gör mig lite nervös. Förra året hade den fått några 2or som nu var rättade, han hade inte kollat miltalet, men bilen hade sett bra ut i övrigt, där skulle nytt bälte på bak, och en fjäder nånstans. Förra ägaren hade varit bilhandlare, och ska ha gått igenom den för alla väsentligheter. Vinterdäck måste köpas och dragkrok hade han glömt kolla, så kanske det också. Han har bjudit 7.000kr för den, och då har jag råd med däck. Och krok också fast jag hoppas det inte blir nödvändigt - för tänk nu om där är massor som ska fixas efter besiktningen. Usch, jag gillar inte att den är obesigtigad... Kan man ta den till besiktning innan 'sin' månad?

Hur säker kan man vara som hemma-mek på att bilen är ok? Jag menar, jag tror verkligen att han här är duktigt! Men någon skrev här att man tar bilen till besiktningen för att få kollat vad som ska fixas - då tänker jag att det betyder att man inte helt kan se det själv? Eller?

Det är också lite ett dilemma eftersom det är den killen som jag hoppas kan hjälpa mig om bilen inte funkar - hur säga om man inte tycker det känns tryggt med obesigtigad bil, när han går i god för den?

Stämmer det att ett kamremsbyte bara koster 500 - 1000 kr, som någon skrev förresten? 
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
En 745-945:a har dragkrok som standardutrustning(tror jag, har aldrig sett en utan iaf)
Jag skrev om kamremsbyte, det tar en bra mekaniker 15-20 minuter att byta så det ska inte kunna kosta över 1000:-
för remmen kostar 3-400:-
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Även på en bil där kamremmen egentligen ska vara lätt att byta så kan tiden dra iväg om det är mycket smutsigt innanför remkåpan.
Kamremmen är ju mycket känslig för olja, så om motorn har ett oljeläckage i närheten av remmen måste det åtgärdas på samma gång (och för den delen allting innanför kåpan saneras grundligt). Om det är fullt med hopbakad och fastpressad smuts i kuggluckorna i kamremshjulen så tar det tid att rengöra dem ordentligt - man kan bli tvungen att skrapa med en passande träpinne i varenda kugglucka innan det är klart.

I samband med rembytet bör man också kolla att spännrullar och sånt är i gott skick och byta dem vid behov.

Sen finns det ju också en del bilar där det finns möjligheter för mekanikern att göra bort sig i samband med rembytet och risken är stor att verkstaden får lägga en massa tid på backjobb, där måste man såklart också lägga på en slags riskpremie på priset för reparationen.

MiMaanvandrare

• Värmland
torbjorn: vad händer om mek inte är så där noggrann?

(och jag ser att jag misslyckats helt med mina citeringar, ovan. beklagar). 

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Huggorm

• Gäst
torbjorn: vad händer om mek inte är så där noggrann?

(och jag ser att jag misslyckats helt med mina citeringar, ovan. beklagar).
Det som kan hända är att remmen kuggar över eller går av. Vissa motorer stannar bara om det händer, men framför allt nyare modeller får skador som blir löjligt dyra att laga.

MiMaanvandrare

• Värmland
Det som kan hända är att remmen kuggar över eller går av. Vissa motorer stannar bara om det händer, men framför allt nyare modeller får skador som blir löjligt dyra att laga.

ok, tack

Existens?

• Gäst
Med en lite nyare bil brukar jag vilja hålla mig till en större verkstad eller en märkesverkstad  för att få lite garantier.. Skulle dom klanta sig och remmen går av, så är det på vår bil lätt en reparation på 30 000 som blir följden.. Då känner man sig lite snopen om man snålade in 2000 på rembytet.

Humle

• Västerbotten
När jag bytte kamrem på volvo 240 var det jobbigast att få loss remskivan för den satt som själva faan. Med en hel del våld så lossnade den till slut. Annars var det bara att följa instruktionerna i haynes bok och rengöra.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

MiMaanvandrare

• Värmland
Så har jag köpt bil!!! :D

Det blev den här:
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_765_965_turbo__35489632.htm?ca=21&w=1&last=1

Den ska få dragkrok monterad, och bakviftan var paj men annars jättefin. /Ska underredesbehandlas också, men jag kan köra med den med det samma och den hade bagagenät och allt.

Miltalet var lite tricky för det är annan motor i, men denna lät fin enligt mek-släkting. Han tyckte det var en riktigt 'redig' bil. Och jag fik den för 10.000kr, så jag kan ställa på den och få bakkrok och fixa smågrejjer utan att komma över budgeten.

Jag är lättad som attan - lotteribiljetten är köpt! (Bara att lita på att man haft lite tur nu då...)

Fast jag glömde kolla olja i vatten och vatten i oljan faktiskt, det var så sjukt kallt och jag blev nervös så det försvann helt ur checklistan. Tror inte superkusinen gjorde det heller... Hmm...  Ja, det är ju försent nu i alla fall. Men de har åtgärdat de tre punkter som var på sista besiktningen och sedan ställt av den. Jag tror den är ok. 

Existens?

• Gäst
...och eftersom det går att klicka på länken ser man att det är ytterligare en som inte tar bort annonsen när bilen är såld...Undrar hur många av Blockets tusentals bilar som egentligen är sålda?

Grattis till köpet.. Hoppas det bli bra nu då :)

Huggorm

• Gäst
Och gasa försiktigt, turbo och automat kan ge dryga bensinräkningar om man inte tar det lugnt  ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Ett gott råd är att ganska omgående byta olja i automatlådan - det kan spara många framtida problem. Men se då till att rengöra eventuella filter och verkligen få ur all gammal olja ordentligt. På en automatlåda räcker det inte med att bara lossa en avtappningsplugg och ta ner oljesumpen för rengöring, utan när man har gjort de sakerna och rengjort filtret lossar man returledningen från oljekylaren till växellådan, fyller sedan på olja, startar motorn och fyller på olja allteftersom tills det kommer ut ren och fräsch olja ur returledningen. Då stänger man av, kopplar in returledningen igen och fyller olja slutgiltigt till rätt nivå.  Tänk på att de flesta automatlådor har två olika nivåmarkeringar på oljestickan, en som gäller för kall växellåda och en annan som gäller för varm växellåda.

Byte av bromsvätska skadar inte heller, det är ju något som egentligen borde göras ungefär vartannat år men som i praktiken mycket sällan blir gjort. Om bromsvätskan är mörk eller grumlig, eller om den inte luktar lika starkt som ny bromsvätska gör, så är det hög tid att byta!  Kolla hur den ser ut både i bromsvätskebehållaren och vid avtappning i en luftnippel på något av bromsoken.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Som jag sagt innan, det är lite mer än att byta olja&filter. Det är därför jag är smyg på hemmapulade bilar.

Ser i alla fall ut som ,en riktig pärla. Kör man inte så mycket så gör det inget att den drar lite mer.
Lycka till!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rosten

• Närke
Nu har du en bra bil att dra med. Om du nu bor på landet och kanske äger en liten gård där det kommer finnas massa djur i framtiden eller ni har tänkt att renovera huset så är det lika bra att offra 5-6 000:- på en bra släpkärra. Flaket skall vara minst 130x250cm så att du får plats med gipsskivor, OSB-skivor mm. Kommer du att köpa halm och hö i framtiden så behöver flaket vara mycket större.
Annars så får du åka massor av vändor.

Kärran kan vara bromslös (mindre som krånglar) då det sällan blir jättestora tyngder som man kör. Men se till att den har bra galvning. För då stoppar den massor av år till. 
Typ denna
http://www.blocket.se/kalmar/Traneslap_37610015.htm?ca=21&w=2
Annars är denna med kapell också intressant.
http://www.blocket.se/jonkoping/Slap_Fogelsta_med_kapell_37500476.htm?ca=21&w=2
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 11:12 av Rosten »

Xoot

• Gäst
Nu har du en bra bil att dra med. Om du nu bor på landet och kanske äger en liten gård där det kommer finnas massa djur i framtiden eller ni har tänkt att renovera huset så är det lika bra att offra 5-6 000:- på en bra släpkärra. Flaket skall vara minst 130x250cm så att du får plats med gipsskivor, OSB-skivor mm. Kommer du att köpa halm och hö i framtiden så behöver flaket vara mycket större.
Annars så får du åka massor av vändor.

Kärran kan vara bromslös (mindre som krånglar) då det sällan blir jättestora tyngder som man kör. Men se till att den har bra galvning. För då stoppar den massor av år till. 
Typ denna
http://www.blocket.se/kalmar/Traneslap_37610015.htm?ca=21&w=2
Annars är denna med kapell också intressant.
http://www.blocket.se/jonkoping/Slap_Fogelsta_med_kapell_37500476.htm?ca=21&w=2

Mycket bra vagn. Axeln har tätningar som hindrar fukt. Den kan alltså inte börja rosta inifrån.
Nackdelen är att den väger ungefär 190kg olastad bakom bilen, den spårar gärna lite på motorvägen.

Kan löna sig att köra med ett par plintar där bak titt som tätt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Om du ska hämta ensilagebalar eller något annat som väger lite mer, även om totalvikten stannar omkring 800kr så vill jag ändå slå ett slag för bromsade släpkärror, det är måttligt roligt att vintertid få bilen utknuffad i diket eller mitt ut på korsningen för att släpet trycker på.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Om du ska hämta ensilagebalar eller något annat som väger lite mer, även om totalvikten stannar omkring 800kr så vill jag ändå slå ett slag för bromsade släpkärror, det är måttligt roligt att vintertid få bilen utknuffad i diket eller mitt ut på korsningen för att släpet trycker på.

........för att inte TAAAAAAAAAAALA om hur dåliga dragstängerna är till en del obromsade! Sätter man ett hjul där blir hela skiten skev.

Xoot

• Gäst
........för att inte TAAAAAAAAAAALA om hur dåliga dragstängerna är till en del obromsade! Sätter man ett hjul där blir hela skiten skev.

Tyvärr har där kommit in en större mängd sk. budgethjul på marknaden och påstår nog att det är därför.
Har nämligen samma erfarenhet som dig men har inom mitt ena yrke möjlighet att prova diverse modeller.

Sen monterar många det alldeles för långt bak vilket ger en större belastning.

Eller du menar att ena dragstången blir skev?? Det om något anses så fall som ganska ovanligt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Nej hjulen håller nog men draget består av 2 ÖPPNA profiler i folie (plåt tunnare än 1,5mm, lokal uppfattning) i flack V-formation. Minsta lilla last, oavsett var hjulet monteras så säckar det ihop.
Stödet måste vara typ en bock under BÅDA profilerna.

Har vi inte OT-at nu igen?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare
ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser