Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvar på landet  (läst 21144 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tjuvar på landet
« Svar #60 skrivet: 30 apr-12 kl 13:25 »
Pricksäkerhet utan övning = 0,0
Kulan vittnar alltid till din nackdel.

Pricksäkerhet: Utan träning, hyfsad med luftgevär.
Kulan vittna? Matchas mot vad?  ;D Borde väl finnas något "utan serienummer" Har även funderingar på något hemladdat som ser värre ut än det är. Paintball mellan ögonen föreslog någon.......kanske skulle prova en sån bössa.

Nån i närheten som pysslar med sånt?
« Senast ändrad: 30 apr-12 kl 13:29 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

LimJans

• Dalarna
« Svar #61 skrivet: 30 apr-12 kl 13:34 »
Far min pratade mycket om salthagel i min ungdom när jag fick besök han inte gillade.  :-[

Finns det på riktigt eller är det ngt far min hittade på?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=97926.0

Malines här igen

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 30 apr-12 kl 13:36 »
Pricksäkerhet: Utan träning, hyfsad med luftgevär.
Kulan vittna? Matchas mot vad?  ;D Borde väl finnas något "utan serienummer" Har även funderingar på något hemladdat som ser värre ut än det är. Paintball mellan ögonen föreslog någon.......kanske skulle prova en sån bössa.

Nån i närheten som pysslar med sånt?

Paintball med permanent färg som inte går bort i tvätten.  ;D

Nyligen fick en (?) människa sin bil nedsprayad med ordet "dieseltjuv" när sagda människa blev tagen på bar gärning. Mycket rådigt av "offret".  ;D

Malines här igen

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 30 apr-12 kl 13:37 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=97926.0

Tittade just i den tråden. Alternativ är en evig källa till kunskap!  :-*

Malines här igen

• Gäst

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #66 skrivet: 01 maj-12 kl 12:01 »
Oj vad jag fick leta efter den här tråden, mindes ju inte i vilken avdelning den låg...  ::)

...De larmar även för hushållets katter, om de skulle vara ute på natten, när gässen är instängda...
:-\  Låter kanske inte som om jag vill ha gäss ändå faktiskt, det kan ju vara trevligt att få sova ibland.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #67 skrivet: 02 maj-12 kl 08:26 »
:-\  Låter kanske inte som om jag vill ha gäss ändå faktiskt, det kan ju vara trevligt att få sova ibland.
Nå, de larmar olika högt för olika saker. Kattlarmen hör man bara om man är uppmärksam, om man har fönster osv stängda. Då står mitt ena gåshus 3 m från sovrumsfönstret, så det är inte så farligt med larmandet. Men är det något de tycker verkar farligt på riktigt, då hör man det även genom stängda fönster.

Om du klickar på "Visa nya svar på dina inlägg" under "Oläst" längst upp i den vita rutan, under Alternativ.nu loggan, så hittar du alla trådar du skrivit i, som någon svarat på. Snabbt och lätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #68 skrivet: 07 maj-12 kl 13:01 »
Nå, de larmar olika högt för olika saker. Kattlarmen hör man bara om man är uppmärksam, om man har fönster osv stängda. Då står mitt ena gåshus 3 m från sovrumsfönstret, så det är inte så farligt med larmandet. Men är det något de tycker verkar farligt på riktigt, då hör man det även genom stängda fönster.
Jaha :)

Om du klickar på "Visa nya svar på dina inlägg" under "Oläst" längst upp i den vita rutan, under Alternativ.nu loggan, så hittar du alla trådar du skrivit i, som någon svarat på. Snabbt och lätt.
Tack! Det ska jag försöka komma ihåg.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #69 skrivet: 07 maj-12 kl 14:33 »

Brasilien är fattigt. Fängelserna är överbefolkade och hyser nästan det dubbla antalet fångar som byggnaderna är avsedda för. Det finns inga pengar till att bygga nytt, och det finns inte ens pengar till att underhålla dem som redan finns. Fångvaktarna har inte ens råd att köpa de svindyra vakthundarna – så de bestämde sig för att skaffa ett par gäss.

Sobral fängelse i nordöstra Brasilien har egentligen plats för bara 153 fängelsekunder, men i praktiken har de 255. Och alla dessa bovar vaktas av ett par gäss som vrålgapar om någon av bovarna försöker rymma – eller startar bråk på gården, och på så sätt tillkallar den riktiga vaktstyrkan.

Fängelsedirektören Wellington Picanco berättar att det hela har fungerat bra. Gässen är känsliga djur som vrålar så fort det uppstår en tumult bland fångarna, eller om de hör för dem konstiga ljud, menar han.

Det framgår inte hur många rymningsförsök och bråk gässen lyckats att stoppa.

http://www.ppl.nu/7310/fattigt-fangelse-i-brasilien-anvander-gass-istallet-for-vakthundar
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Skytten

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 08 maj-12 kl 11:05 »

Brasilien är fattigt. Fängelserna är överbefolkade och hyser nästan det dubbla antalet fångar som byggnaderna är avsedda för. Det finns inga pengar till att bygga nytt, och det finns inte ens pengar till att underhålla dem som redan finns. Fångvaktarna har inte ens råd att köpa de svindyra vakthundarna – så de bestämde sig för att skaffa ett par gäss.

Sobral fängelse i nordöstra Brasilien har egentligen plats för bara 153 fängelsekunder, men i praktiken har de 255. Och alla dessa bovar vaktas av ett par gäss som vrålgapar om någon av bovarna försöker rymma – eller startar bråk på gården, och på så sätt tillkallar den riktiga vaktstyrkan.

Fängelsedirektören Wellington Picanco berättar att det hela har fungerat bra. Gässen är känsliga djur som vrålar så fort det uppstår en tumult bland fångarna, eller om de hör för dem konstiga ljud, menar han.

Det framgår inte hur många rymningsförsök och bråk gässen lyckats att stoppa.

http://www.ppl.nu/7310/fattigt-fangelse-i-brasilien-anvander-gass-istallet-for-vakthundar

Då är det ju som i Helsingborg!  Överbelagt och gäss som vaktar. (Uppgiften är några år gammal, så jag vet inte hur det är idag).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #71 skrivet: 12 maj-12 kl 02:36 »
Har vakthund av vaktras. Träna aldrig en hund i buskskydd.
Sker en olycka så får hunden sätta livet till.

Köp då hellre en ras som det står klart och tydligt i rasstandard ska vakta.
En ras som larmar är också bra. En chihuahua hör väldigt bra.
Köp heller ingen kampras då dessa är avlade för att tycka om människor.
Sen att inte idioter kan hantera dom betyder inte raserna är farlig eller
lämpade för vakt.

Kommer själv skaffa en besättning med gäss också som komplement till hunden.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

bissingen

• Halland
    • AmandaDesign Silversmide
« Svar #72 skrivet: 12 maj-12 kl 07:50 »
Det är ingen som  funderat på nåt slags rejält larmsystem? Övervakningskamera med bildrapportering till mobilen och rejäla skyltar att sätta upp runt fastigheten? Kanske rörelsedetektor vid dörrarna? Direktkopplat till något vaktbolag? Eller tror ni att det inte har tillräcklig effekt?

Tycker att det där med gässen låter spännande, men de kräver väl sin skötsel och kärlek också? Man måste ju känna att man har tid för dem...

Skytten

• Skåne
« Svar #73 skrivet: 12 maj-12 kl 08:14 »
Larm är i det närmaste värdelöst på landet. I tätort har de viss effekt, så att de förmås att bryta hos grannen istället.
Vaktbolaget kommer om en timme eller så. Grannar kan larmas via telefon dock, men många tjuvar när de ser att det är ett larm, vet att det tar fem minuter att sno det viktigaste. Vid alla falsklarm (det blir sådana, speciellt vid rörelselarm) kan man åka på utryckningsavgifter som är betydande.

Jag har flera gånger efter att telefonen larmat hos en som bor närma, funnit att det alltid är falsklarm. Man går dessutom inte ensam och utan tillhygge in på en gården om det finns mer än en tjuv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #74 skrivet: 12 maj-12 kl 11:30 »
Citera
Tycker att det där med gässen låter spännande, men de kräver väl sin skötsel och kärlek också? Man måste ju känna att man har tid för dem...

Hur sköter man en gås? ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

bissingen

• Halland
    • AmandaDesign Silversmide
« Svar #75 skrivet: 12 maj-12 kl 11:40 »
Larm är i det närmaste värdelöst på landet. I tätort har de viss effekt, så att de förmås att bryta hos grannen istället.
Vaktbolaget kommer om en timme eller så. Grannar kan larmas via telefon dock, men många tjuvar när de ser att det är ett larm, vet att det tar fem minuter att sno det viktigaste. Vid alla falsklarm (det blir sådana, speciellt vid rörelselarm) kan man åka på utryckningsavgifter som är betydande.

Jag har flera gånger efter att telefonen larmat hos en som bor närma, funnit att det alltid är falsklarm. Man går dessutom inte ensam och utan tillhygge in på en gården om det finns mer än en tjuv.

Mhm... kan tänka mig det... är själv precis påväg att bli förstagångs-husägare ute på landet, hade hoppats på att ett bra larmsystem skulle kunna lösa biffen!

Men det där med en getabock då? Eller funkar en fårbock lika bra? Ingen risk att de attackerar även boende i huset?^^

Det hade jag gärna också velat ha svar på. Och ännu bättre, hur sköter man en flock på tio stycken??:P

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #76 skrivet: 12 maj-12 kl 11:40 »
Läs i gåstrådarna. Tillräckligt med bete, rent vatten, möjlighet att bada, rovdjurssäkert hus som de är i VARJE natt, kompisar, lagom med foder så att de varken blir magra eller feta...

Gäss är lättskötta och har inte så stora krav på livet. Men de ska inte stängas in i för små inhägnader, gärna max 5-7 djur per 100 m2 torr mark, hälften om det är blött, så att de har bete hela säsongen, och det hålls relativt rent, fräscht och grönt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #77 skrivet: 12 maj-12 kl 12:57 »
Men det där med en getabock då? Eller funkar en fårbock lika bra? Ingen risk att de attackerar även boende i huset?^^
Nä, det tycker jag inte.  En bock är inte snabb nog för att ha en chans att gå oskadd ur en strid med en mänsklig inkräktare.  Dessutom är dom i regel för snälla för sånt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 12 maj-12 kl 13:58 »
För några veckor sedan hade någon varit inne i ladugården, där jag har mina getter, men det fanns inget de kunde ta. Några dagar senare väcktes jag vid 5-tiden på morgonen att det bultade på dörren. Min schäfer skällde ,och när jag kom fram till fönstret för att se vad det var, fanns det ingen där. Jag har nu satt hänglås till hästarna, kaninerna och getterna och hönsen. För något år sedan hade en kvinna i Högsäter blivit av med sin gödselstack, jag väntar på att en bonde som bor granne med mig skall komma och hämta den , för att lägga den någonstans(var vet jag inte), så jag tänkte det att kanske någon kan komma och stjäla min gödselstack o:), men nej, den är kvar varje morgon. Nej, skämt åtsido, det har cirkulerat en hel del folk som inte har här att göra, som stulit, diesel mm. Vi har fått ett masslarm på olika bilar och bilnummer, men enligtpolisen stämmer de inte, vet inte vad man skall tro.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #79 skrivet: 12 maj-12 kl 14:07 »
Om bilnumren inte stämmer, då blir man misstänksam!  Även Farbror Blå brukar bil det, även om dom låtsas som det regnar.

Otäckt när folk bultar på och sen inte syns.  Man undrar vad som då händer på andra sidan huset?  ("Avledande manöver.")
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser