Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvar på landet  (läst 21135 gånger)

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
Tjuvar på landet
« skrivet: 16 nov-11 kl 12:51 »
Någon mer som haft problem med ovälkomna besökare på gården? Blev av med en del grejer i helgen och funderar på vad jag ska göra för att hinda en upprepning.

Tjuvar stal min traktor
http://fstvs.wordpress.com/?p=130&preview=true
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Körven

• Värmland
SV: Tjuvar på landet
« Svar #1 skrivet: 16 nov-11 kl 13:19 »
Skaffa en hund det gjorde jag,sedan fick jag rykte om mig "Han med den folkilskna hunden".Sedan dess har jag sluppit oönskat besök.Här försvann allt från kaniner till cycklar och byggmaterial o verktyg.
En liten rolig episod inträffade när jag och Bosse satt och groggade på altanen.Hunden en Schäfer var en riktig gnällspik och störde vårt sammkväm så jag stängde in honom i köket.Vi satt och skålade i godan ro när två Zigenar kärringar dök upp och frågade efter en adress.Dom undrade varför två sådana stiliga karlar satt ensamma,och groggade,det var trevliga och lättsamma damer,men någon grogg ville dom inte ha.Rätt vad det var så hördes ett iltjut,ut från huset kommer en tredje kärring med en sådan fart att hon försvunnit ur sikte innan jag fattat vad det var frågan om.Dom andra två sprang runt huset och försvann  lika fort,och på trappan stod hunden och var lika förvånad som vi var.Det var det klassiska två uppehåller och den tredje snokar genom huset.Dom hade inte räknat med att det låg en hund på kökssoffan och gjorde sig tuff.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov-11 kl 13:22 »
 ;D

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #3 skrivet: 16 nov-11 kl 13:50 »
ja håller med , hund är det bästa och sen är riktig bra skylt är ju toppen..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-11 kl 13:53 »
Det har ju blivit allt vanligare med inbrott och rån, mord på landet, så det är ju tydligen en trend. Här i byarna har dom varit på nästan varenda gård, dock inte vår eftersom vi har 9 hundar som för ganska mycket liv när nån kommer upp på gården.
Däremot har jag blivit av med en komplett uppsättning skogsgrejer, inklusive motorsåg, som jag hade lämnat för natten i en tät ungskogsgallring.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 16 nov-11 kl 14:14 »
Om jag har fattat det rätt så kan en grupp på om 10 gäss föra en hel del oväsen. Vissa går även till någon form av attack i grupp.
De kanske inte är lika farliga som en hund, men kan man inte ha hund eller har en hund som är kass på vakta så kan det kanske vara ett alternativ.
Våra två låter en hel del när de varnar och jag kan bara tänka mig hur ett 10 tal låter.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 nov-11 kl 14:18 »
Skånegås som gårdvar var nog inte så ovanligt förr. Hund är oslagbart. Ryktet räcker, sen behöver den egentligen inte vakta.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-11 kl 14:20 »
Det är bra med hund det fungerar ypperligt samt att det går ett ryckte att de det där gubbe ska man passa sig för för både hundar och ja skälv ha taget hand om ett par o bjudna gäster så nu har ja fått vare i fred i många år  tack å lov .
« Senast ändrad: 16 nov-11 kl 14:24 av pålle »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 nov-11 kl 14:22 »
Jag har leonberger o bara deras storlek skrämmer folk , sen att smyger som leion o anfaller tyst tycker jag bara är en fördel.
Om nån kommer hit med onda tankar så ska den bli biten .
Att jag sen har attacktränat dom oxå är en annan sak  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-11 kl 10:56 »
Gäss är suveräna att vakta,dom reagera på minsta störning.Den 10 Nov så får dom plikta med sina liv,för att dom avslöjade Martin,när han skulle gömma sig för sina fiender.

Appbropå Zigenarkärringarna jag fick påhälsning av,så hade dom tydligen varit inne hos två gammla gubbar och stulit över 100 000 kr.Jag kontaktade polisen och berättade om att dom färdades i en Polsk registrerad brandgul LADA.Jag såg bilen på en camping utanför Filipstad,men det verkade som polisen struntade i mina iaktagelser.Vi hittade pensions avier utstälda på bröderna,kastade i skogen i närheten av campingen.Polisen verkade mer besvärad av mig och mina uppgifter,och ifrågasatte riktigheten av mina iaktagelser.Jag förstår polisen också,skulle zigenarna gripas så blir det ett jädrans hallå,och dom skulle bli beskylda för rasism.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 17 nov-11 kl 12:16 »
Vi har folk som kommer krypande i sina bilar och kollar läget lite då och då.Vi släpper ut schäfern så fort någon oinbjuden kommer och vi har satt kraftiga hänglås på alla dörrar(vilket egentligen inte hjälper,bara fördröjer)och än så länge har vi klarat oss.Men frågan är hur länge,det cirkulerar mycke tvivelaktiga individer i byn >:D.

Xoot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 nov-11 kl 12:20 »
här brukar vara inbrott 2-3ggr i veckan runt om i byn, har pågått nu i runt 1-2år.
polisen går ut med att brotten har minskat och att man bor i landets tryggaste kommun.  ::)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #12 skrivet: 17 nov-11 kl 12:31 »
Här har varit ganska mycket inbrott i sommar, brorsan blev av med 3 motorsågar. Men det jag tycker är obehagligast är när tjuvarna går in i huset när folk ligger och sover. Ett hus var de inne i på natten och tog mannens kängor och ytterkläder. Kvar stod ett par utslitna foppatofflor. Plånboken och mobilen försvann från nattduksbordet och husägarna är ändå lättväckta småbarnsföräldrar. Fy fan va jävliga folk kan va >:(

Sågaren

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 04 apr-12 kl 09:57 »
Ja skaffa en hund det är bäst, vi har en hund som vi måste ha i hundhagen så fort någon närmar sig huset annars äter han upp ovälkommna gäster
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Starstone

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 04 apr-12 kl 10:09 »
Håller med de andra, skaffa hund. Jag har Dobermann och bara ryktet gör att jag aldrig har haft objudna gäster trots att vi inte låser nånstans, och runt om har nästan varannan granne haft "besök". Tilläggas ska att Bubben är en stor mes och knähund  ;D
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #15 skrivet: 04 apr-12 kl 10:13 »
Om jag har fattat det rätt så kan en grupp på om 10 gäss föra en hel del oväsen. Vissa går även till någon form av attack i grupp.
De kanske inte är lika farliga som en hund, men kan man inte ha hund eller har en hund som är kass på vakta så kan det kanske vara ett alternativ.
Våra två låter en hel del när de varnar och jag kan bara tänka mig hur ett 10 tal låter.

Gäss är dessutom svåra att muta och de gillar nästan bara folket som är deras familj.  En gåskarl kan man väl klara av ( i varje fall jag) efter att i många år själv haft en något vresig herre till gås men inte om det är en hel flock och gåskarlarna skyddar sina fruar...

Jag vet en bilfirma för några år sedan där de hade haft mycket problem med inbrott. Detta slutade helt när de skaffade en flock gäss som patrullerade området när det var stängt.

I varjefall lite mera "hobbytjuvar" lär man stoppa med gäss. Är det riktiga proffs så kanske de helt enkelt skjuter gässen med ljuddämpare på vapnet.  Men troligen hinner gässen ändå larma i och med att de är en 10 stycken eller så...
« Senast ändrad: 04 apr-12 kl 10:15 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 04 apr-12 kl 10:51 »
Men funkar det med gäss på nätterna?
Jag har aldrig haft gäss, men mina andra fåglar: kalkoner, höns och ankor går in och sover när det blir mörkt och märker inga tjuvar.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 04 apr-12 kl 11:31 »
Här i bygden har det stulits timmergrejer,småkranar ifrån traktorer och timmerkärror,samt en jädrans massa kopparstölder,. En ilsken fru skrämmer bort de flesta ;D
Hund och gäss är bra på att larma..
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 04 apr-12 kl 11:38 »
Hund och gäss.

Rottweilermixen här är precis som ni beskriver Dobern också: stor, vaktsam och folk räknar de som kamphundar.  Inget mes men skulle försvara och när det blir bråk men i grund och botten en människoälskande knähund :)

Sedan kan rörelsevakt med kopplad beljusning eller/och larm vara en åtgärd. Eller rörelsevakt och kamera (fsom man har för stallet inför fölning/lammning)  Man sr i alla fall VEM som har rört sig om det kopplas till dator och lagras ett tag.

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

LimJans

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 04 apr-12 kl 11:45 »
Vår Golden-kille är värdelös på att vakta, han älskar alla  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare
gorlan, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser