Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvar på landet  (läst 21153 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Tjuvar på landet
« Svar #40 skrivet: 27 apr-12 kl 18:45 »
Snacka om lång planläggning i så fall  ;)

;D Hoppsan, ska hädanefter tacka nej till att komma förbi på ett glas hemmagjort vin. Vill ju inte bli förgiftad...

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 29 apr-12 kl 20:07 »
Vi har aldrig haft några direkta problem vid vår gård. En gång (på över tjugo års tid) var det några som försökte knycka bilen. Den var dock så risig att de inte kom så långt.

Det är fördelen med att inte ha något som någon vill ha. ;P

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #42 skrivet: 29 apr-12 kl 20:23 »
Den här tyckte jag var jäkligt bra!,,,, >:D

(:) Hur man får polisen att komma när man behöver dem: (:)

Bengt från Höör i Skåne var på väg att gå och lägga sig när hans fru sa att
han hade glömt att släcka ljuset i garaget.
Garaget låg i anslutning till huset och Bengt hade precis öppnat bakdörren
för att gå och släcka när han upptäckte att där var folk i garaget som
höll på att plocka till sig av hans grejor.

Han ringde polisen och frågade om de kunde skicka en polisbil.

Polisen svarade att det inte gick för att alla bilar var upptagna och rådde honom
till att låsa alla dörrar så skulle de skicka en bil så fort det blev
någon ledig.

OK, sa Bengt, la på telefonen och räknade till trettio. Sen ringde han
polisen igen. ”Hej, jag ringde nyss om att jag hade tjuvar i mitt garage.
Ni behöver inte komma för jag har skjutit ihjäl dem.”
Sen la han på.

Inom några minuter var 6 polisbilar, en helikopter, en brandbil och två
ambulanser på plats.
De tog tjuvarna på bar gärning.

En av poliserna gick bort till Bengt och sa: ”Jag tyckte du sa att du hade
skjutit dom...?”

Bengt sa: "- och jag tyckte du sa att du inte hade några lediga bilar…?"

anders50

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 29 apr-12 kl 20:48 »
En sådan här skylt är bra också! Fast helst på engelska och flera öststats-språk!

Broberg

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 apr-12 kl 21:16 »
En sådan här skylt är bra också! Fast helst på engelska och flera öststats-språk!

Hehehe...

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #45 skrivet: 29 apr-12 kl 21:34 »

Haha,,,,  ;D

Men spikade man upp en sådan så rök nog licenserna all världens väg, för så funkar det ju i sverige.
Lagen skyddar buset, och råkas dom??????, åka in så är det bättre service/standard än på ett
åldringsboende.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #46 skrivet: 29 apr-12 kl 21:56 »
För 30, nej snart 40,  år sen fanns en gård där det bland annat bedrevs bilskrotning. Ett påbud hade kommit att där skulle gjutas en platta varpå tömmning av diverse vätskor skulle ske. Dagen det var tid för besiktning av nämnda betongplatta var ingen i familjen hemma. Men det var baggen.
Grannarna rapporterade hur, var och på vilket sätt baggen hade tagit emot inspektörn.

Ett par veckor senare kom intyg om en styck godkänd betongplatta för uppsamling av div. vätskor ur bilar under demontering. Det är bara en liten hake, den där plattan är inte gjuten än idag.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 29 apr-12 kl 21:58 »
Jädrigt surt att man inte har mark till att hålla varken gäss, får eller getter...

anders50

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 29 apr-12 kl 23:05 »
Jädrigt surt att man inte har mark till att hålla varken gäss, får eller getter...

Hagelbössa då?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 apr-12 kl 23:06 »
Hagelbössa då?

All kampsportsträning har gjort att jag har en mening djupt rotad i ryggmärgen: Alla vapen kan användas emot dig likväl som av dig.

anders50

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 29 apr-12 kl 23:18 »
All kampsportsträning har gjort att jag har en mening djupt rotad i ryggmärgen: Alla vapen kan användas emot dig likväl som av dig.

Rätt! Men här är det i alla fall laddat!  ;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #51 skrivet: 29 apr-12 kl 23:29 »
Min mamma hade pratat med någon militär eller liknande och dom hade gäss inne på militärområdet som sprang runt och vaktade mot inkräktare.

Ang hundar, tänk på att det är NI som åker fast om eran hund biter tjuvarna....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

kbh

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 29 apr-12 kl 23:45 »
Min mamma hade pratat med någon militär eller liknande och dom hade gäss inne på militärområdet som sprang runt och vaktade mot inkräktare.

Ang hundar, tänk på att det är NI som åker fast om eran hund biter tjuvarna....
Men det gör dom ju skälva med då dom har gjort inbrott  under förutsättningen att dom gör anmälan . Hade ett sådant försök har för många åsen men inte hörde ja något men illa bitna blev dom det vet ja . Sen kan man ju undra hur gärna en åklagare vill ta upp det hela  om det skulle bli en anmälan ?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #53 skrivet: 30 apr-12 kl 01:41 »
Men det gör dom ju skälva med då dom har gjort inbrott  under förutsättningen att dom gör anmälan . Hade ett sådant försök har för många åsen men inte hörde ja något men illa bitna blev dom det vet ja . Sen kan man ju undra hur gärna en åklagare vill ta upp det hela  om det skulle bli en anmälan ?
En vän till mig satt hemma med barnen när det blev inbrott, dom ringde polisen och polisen sa att dom bara skulle ta det lungt och INTE släppa ut hundarna. "Tjuvarna" kan säga att dom var ute på promenad, letade efter sin hund/katt eller något annat påhitt. Och om hunden biter dom då så åker du dit.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

kbh

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 30 apr-12 kl 07:35 »
En vän till mig satt hemma med barnen när det blev inbrott, dom ringde polisen och polisen sa att dom bara skulle ta det lungt och INTE släppa ut hundarna. "Tjuvarna" kan säga att dom var ute på promenad, letade efter sin hund/katt eller något annat påhitt. Och om hunden biter dom då så åker du dit.
Tja  det vår man väll stå ut med då får väll skyla på att hunden var tvungen att försvara sig då dom sparka åt han eller i värsta fall  får ja väll säga det att dom ska va glada för att det var hunden som bet. Nå skämt åsido ja är ganska säker på att en åklagare inte tar upp fallet eller av skriver  då ja skyller på att ja blev attackerad   dess utom så står det klart och tydligt att du beträder området på egen risk  med staket om krig. så ja är inte nämnvärt orolig för det  .sen så tror ja inte det finns särskilt många fall där någon kar åkt fast för just den anklagelsen ja har då aldrig hört talas om någon har blivit åtalad för att ha blivit åtalad i samband med inbrott.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #55 skrivet: 30 apr-12 kl 08:40 »
Jag måste upprepa frågan om gässens förmåga att vakta på natten...
Jag vill också veta!!! Om man har dem lösa kommer väl räven och tar dem?! Och om man har dem i en rävsäker inhägnad kan de bara föra oväsen, inte attackera.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 30 apr-12 kl 09:57 »
Jag vill också veta!!! Om man har dem lösa kommer väl räven och tar dem?! Och om man har dem i en rävsäker inhägnad kan de bara föra oväsen, inte attackera.
Min uppfattning är, att oavsett vaktdjur, så är det människans sak att försvara marken. Djuren ska bara larma. Och i det läget funkar gäss bra, även på natten. De larmar sanslöst när t ex skogsmaskiner kör förbi här på natten, och än värre om någon är ute och går med sin hund  :-\. Så precis som med vakthundar, så är det på gott och ont, de vet inte skillnad på verkliga och inbillade faror. De larmar även för hushållets katter, om de skulle vara ute på natten, när gässen är instängda. Detta trots att de ignorerar samma katter totalt på dagarna, när de kan ligga och sola ett par meter ifrån varandra... Men på natten är de som sagt livsfraliga  ;D.

Dessutom så är de flesta tjuvar lika rädda för oväsendet, åtminstone om man inte har alltför långt till grannar. Här har vi en underförstådd grannsamverkan, hör eller ser mina grannar något konstigt, särskilt om jag inte är hemma, så kollar de vad det är. Och jag gör detsamma för dem. Tyvärr kan det bli många kontroller av ofarliga saker, då jag är lättväckt, och har både hundar och gäss som larmar för allt möjligt. Det finns en risk att det blir som med "Vargen kommer", att när det väl händer något är man så luttrad av alla falsklarm, att man inte reagerar.

Jag har t ex goda skäl att tro att någon stulit ägg här, flera gånger, då de inte stängt som jag brukar göra. Detta har iofs ibland skett när jag varit borta, men vid ett par tillfällen har det skett mitt på dagen, då jag varit hemma. Då har djuren larmat, för säkert 28 gången den dagen, och jag har varit upptagen med något, och struntat i att kolla. Så då hjälper ju inte allt larmande från alla djur.>
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #57 skrivet: 30 apr-12 kl 10:55 »
Hagelbössa då?

Nu är jag ju kronvrak och vet inget om eldvapen. Hur skulle ett salongsgevär fungera i jämförelse med hagelspruta? Visst är de tystare? Vill ju inte väcka någon som skulle kunna övertalas att vittna till min nackdel.  o:) Pricksäkerhet och skadeverkning på 30M.........50M........80M.......?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #58 skrivet: 30 apr-12 kl 13:19 »
Pricksäkerhet utan övning = 0,0

Kulan vittnar alltid till din nackdel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 30 apr-12 kl 13:22 »
Far min pratade mycket om salthagel i min ungdom när jag fick besök han inte gillade.  :-[

Finns det på riktigt eller är det ngt far min hittade på?

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser