Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvar på landet  (läst 21159 gånger)

shelale

• Västergötland
SV: Tjuvar på landet
« Svar #20 skrivet: 04 apr-12 kl 12:08 »
Vår Golden-kille är värdelös på att vakta, han älskar alla  :-\

Tjuvar kan ändå bli rädda för hundar även om de är snälla! Jag hade en stalker som kom hem på nätten o knackade på mitt fönster jag gick ner o sa till pappa som sprang ut med ficklampa och våran labrador blandning som älskar alla, springer i full fart mot killen (för han ville bli klappad) Och då lägger stalkern benen på ryggen o sprang full fart på åkern, tog motorcykeln han hade åkt på och åkte iväg. Han vågade aldrig knacka på fönstret igen! 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 04 apr-12 kl 13:37 »
Här omkring har försvunnit allt möjligt från gårdar och uthus, vi har klarat oss........än så länge. Kanske beror på att jag ofta somnar ifrån TV:n eller inte gitter gå upp & släcka lyset på kontoret eller för att vi aldrig låser.
Gäss antar jag larmar även när det är mörkt, eftersom tuppar galer om de hör något.
Vanligtvis är Zassy vänligheten själv, men när det är mörkt går larmet vid minsta ljud eller doft. Hon vet ju att männschorna inte ser i mörker.
Så har jag ett litet ord som jag misstänker skulle göra den blida labradorkorsningen till en fruktansvärt vilddjur. Har inte haft tillfälle att prova det än.

Att ringa polisen är inte till mycke nytta i skarpt läge. Det är 33 km till från Växjö och där är de inte världens piggaste ens mitt på dagen. Men de tar emot besök!
Om jag finge tag i något som smäller men som "saknar serienummer" skulle det kännas ännu bättre. Hynna sover rätt hårt ibland. Behöver ju inte va så farliga grejer i skotten om de lyser bra.  >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

LimJans

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 04 apr-12 kl 13:53 »
Tjuvar kan ändå bli rädda för hundar även om de är snälla! Jag hade en stalker som kom hem på nätten o knackade på mitt fönster jag gick ner o sa till pappa som sprang ut med ficklampa och våran labrador blandning som älskar alla, springer i full fart mot killen (för han ville bli klappad) Och då lägger stalkern benen på ryggen o sprang full fart på åkern, tog motorcykeln han hade åkt på och åkte iväg. Han vågade aldrig knacka på fönstret igen!

Haha, bra! Vår jycke brukar ligga på trappan och slöa/spana, men kommer det någon så får de i princip kliva över hunden för att komma in... så tjuven kanske snubblar i värsta fall?  :P

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 04 apr-12 kl 14:27 »
Haha, bra! Vår jycke brukar ligga på trappan och slöa/spana, men kommer det någon så får de i princip kliva över hunden för att komma in... så tjuven kanske snubblar i värsta fall?  :P
;D
Fast jag tror hundar märker skillnad om någon kommer smygande i "onda avsikter" eller på vanligt besök...
 Det är stor skillnad på mina hundars skall om någon kommer på natten eller mitt på dagen, förutom om jag jobbat natt så jag sover, då sätter "alarmet" också igång, inte alltid så härligt att bli väckt, men jag vet ju att dom ser efter mig i alla fall...
Det är inga speciellt vaktande raser jag har och inte har jag tränat dom heller, dom märker skillnad av sig själva :)
Folk som har varit hit säger att dom lever rövare inne i huset om jag inte är hemma också, men det är ju värre med uthusen :-\
 Vi har haft lite bensinstölder men dom har upphört när traktens ligistfamilj flyttade...
Mvh
Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 apr-12 kl 14:52 »
En av mina grannar hade besök mitt i natten för några år sedan. Han har en maskinhall med dörrar av plåt, vilka de forcerade med hjälp av ett järnspett. Därinne stod hans fyrhjuling av äldre modell, vilken de band i bilen och bogserade därifrån. Varken grannen eller hunden hörde ett ljud  :P

Så småningom ertappade polisen i Kumla en person på fyrhjulingen. Skyltarna var väll borta, men ramnumret var kvar så den var lätt att identifiera. Ändå tog det månader, kanske över ett år innan grannen fick tillbaka fyrhjulingen. Polisen ville inte lämna ut den, eftersom tjuven köpt den i god tro. Nu finns det ju inget som heter så längre, men polisen ville inte medge det och de såg helst att tjuven fick behålla fyrhjulingen för det blev minst krångel på det viset. Grannen kämpade dock emot och på något vis fick han till slut tillbaka maskinen, även om det inte var lätt

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #25 skrivet: 04 apr-12 kl 15:21 »
Om jag finge tag i något som smäller men som "saknar serienummer" skulle det kännas ännu bättre. Hynna sover rätt hårt ibland. Behöver ju inte va så farliga grejer i skotten om de lyser bra.  >:D
Paintballgevär kan göra rejält ont om man siktar rätt och i en närstrid fungerar en kofösare. Ingen av dem kräver licens.

Hunden märker skillnaden, speciellt om du är med för den känner om du får ett adrenalinpåslag. Jag har varit med om två incidenter där min übervänliga 45 kg tunga kramdjur/knähund förvandlats till en best. Första gången var när jag blev antastad, andra gången när tjuvarna var på väg in i huset.
Den enda som skulle kunna mörda mig med hennes hjälp är mammas ex för han steker pannkakor till henne. ::)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 04 apr-12 kl 15:32 »
Eller rörelsevakt och kamera (fsom man har för stallet inför fölning/lammning)  Man sr i alla fall VEM som har rört sig om det kopplas till dator och lagras ett tag.

Hur är det - måste man ha skylt om man har en kamera?  Eller kan man sätta upp den "dolt"?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 apr-12 kl 15:35 »
Paintballgevär kan göra rejält ont om man siktar rätt och i en närstrid fungerar en kofösare. Ingen av dem kräver licens.
Sikta på ögonen  8)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #28 skrivet: 04 apr-12 kl 15:40 »
Sikta på ögonen  8)
Ville inte anstifta till brott så skrev det luddigt.... 8)

timmertomten

« Svar #29 skrivet: 04 apr-12 kl 15:55 »
Men om man minerar hela jävla tomten samt apterar dynamit i huset som utlöses om nån går in där så kan man ju tälta utanför........ :P

Hahahahaha........  ;D ;D ;D

Vargerik

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 apr-12 kl 16:00 »
Jag undrar i mitt stilla sinne varför inte alla ryska/polska/ötswhatever lastbilar kollas på väg ut ur landet. Jag är övertygad om att merparten innehåller gods som kräver asbesthandskar vid hantering.

Hund ja, kör med två tyska polackstövare - tom jehuerna hålls hälsosamt korta.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 04 apr-12 kl 16:08 »
Fåret & Vågen@ gillar era råd! Det kanske vore ett alternativ. Får å får...........det är inte mycke man får. Å inte phaen hade jag tänkt fråga.

Av ett antal kommer ju alltid en sist. Tänk att brassa iväg något lysande hälvitte mellan dom. Den som kommer t bilen först lämnar kompisarna i sticket.......med byxor å allt.  >:D
Här kom 4 mörka individer en gång, i två bilar, mitt på ljusa dagen å bara hoppade ut. Något ärende hade de väl........tills hynna kom runt knuten. Fan vad snabba de var, en dök genom öppet bilfönster! ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #32 skrivet: 04 apr-12 kl 16:11 »
Jag undrar i mitt stilla sinne varför inte alla ryska/polska/ötswhatever lastbilar kollas på väg ut ur landet. Jag är övertygad om att merparten innehåller gods som kräver asbesthandskar vid hantering.

Hund ja, kör med två tyska polackstövare - tom jehuerna hålls hälsosamt korta.

Som Leif GW Person säger: Det gäller ju att hålla den egna arbetsbelastningen på en behaglig nivå!

Humle

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 04 apr-12 kl 17:05 »
Hund, rörelsedetektorstyrd lampa utomhus och helst även en eller flera kameror som går igång vid rörelse. Sätta ut stora stenar etc som prydnader runt om i huset men som egentligen är till för att försvåra bortförande av större grejer.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Aqualize

« Svar #34 skrivet: 12 apr-12 kl 23:19 »
Hur är det - måste man ha skylt om man har en kamera?  Eller kan man sätta upp den "dolt"?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamera%C3%B6vervakning#Sverige
Ja du måste skylt och är det bevakning av allmän plats måste man ha tillstånd. Jägare med åtelkameror ute i skogen för att kolla åtelplatser för vildsvin har haft problem med tillstånd då skogen ju är allmän plats och syftet ju inte var att förebygga eller avslöja brott. Vet inte hur det slutade. Men nåväl i hemmet ska folk som kommer dit informeras om övervakning och det görs ju enklast med en skylt.
Sen så är det ju bara bra om kameran inte syns. "Se men inte synas".

"Problemet" med paintballmarkör är väl att man nog kan dömas för ringa misshandel. Så personen som är på väg att begå ett inbrott hävdar nog i rätten att han skulle fråga om vägen eller något och blev anfallen. Så man får väl göra en bedömning om det är möjligt. Men är det öststatare med bilen full av tjuvgods kanske de inte drar till polisen och lipar, då kan man ju ta till de rätta metoderna alltså.
Paintballmarkörer finns ju i många varianter. Man ska nog ha en med rätt så bra tryck i och hårda kulor. Då kommer inte förövarna undan så oberörda.

Hur det är med kofösare blir jag mer osäker på. Säljs på lantbutik men s.k. elchockvapen (taser gun, endera med spröt eller trådar) lyder under vapenlagen och man måste alltså ha tillstånd. Behöver bönder det för vanliga kofösare? Det kanske är så att kofösare är väldigt mycket "mildare" än taser guns då målet ju inte är detsamma (fösa på kor kontra helt stoppa en person).

« Senast ändrad: 12 apr-12 kl 23:37 av Aqualize »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 13 apr-12 kl 13:05 »
För det jag är ute efter behövs säkert licens  :-[ men det skiter jag i. Å inte phaen frågar jag om lov för att filma mina egna höns!  ;D
F.ö. säger ryktet att den vita volvon som körde fel och hamnade på min gårdsplan i Söndags var civilpoliser.  (:)
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 13:21 av ToA »

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #36 skrivet: 13 apr-12 kl 13:36 »
Jag måste upprepa frågan om gässens förmåga att vakta på natten. Behöver man inte ha dem inständga nattetid och kan de i så fall föra ett sånt liv att man vaknar ändå? Och hur lättväkta är de i så fall? Jag skulle gärna ha en hund men den skulle bli för mycket ensam, tyvärr.
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 20:08 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 13 apr-12 kl 14:15 »
...en lös bagge är ganska bra att ha på tomten när det kommer ovälkomna gäster......vi har två hundar,en rottweiler blanding... oxå en knähund på nätta 46 kg....som vaktar alla på gården... skulle tippa på att få tjyvar vågar sig hit eftersom hon mullrar rätt bra när folk joggar förbi eller kör sakta förbi med bilen...kan väl hända att folk från byn säger vi har en galen hund... och det är ju bra :-)
Dom som har ärende hit,kan ju medela sig innan...eller snällt sitta kvar i bilen tills vi kommer ut. Sen har vi en schäffer valp.. som nog blir bra vakt hund hon oxå :-)
....vi har även en kalkon tupp som är mesigt snäll,men dom som inte känner honom.... blir så klart rädda när han kommer fram och hälsar och blåser upp sig :-)
Sen finns det ju flera säkerhets anordningar på gården.. men man kanske inte ska skriva om allt i ett öppet forum;-).......
.......men som dom brukar säga om rottisar : In i huset kommer du säkert,frågan är om du kommer ut utan tillstånd av Husse eller Matte.........
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 27 apr-12 kl 17:50 »
Har man inte tid eller intresse för hundar, är en gåsflock mycket bra. Jag har blivit "överhoppad" några gånger när det förekommit många inbrott.  Nu är någon oftast hemma, gässen både skrämmer och varnar, inget går dem förbi. Även grannar uppmärksammas.

En modern företeelse är att inbrott sker mitt på ljusa dagen, man räknar med att det är tomt då, på natten är folk hemma.

Gäss går inte att muta, som vissa hundar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skäggetorpet

• Dalsland
« Svar #39 skrivet: 27 apr-12 kl 18:05 »
Den enda som skulle kunna mörda mig med hennes hjälp är mammas ex för han steker pannkakor till henne. ::)

Snacka om lång planläggning i så fall  ;)

Har haft en jakthund som aldrig hörde om en bil kom inkörandes på gården - glad o lekfull - jättebra jakthund men värdelös vakthund  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser