Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en rök - tips/idéer!  (läst 61432 gånger)

Körven

• Värmland
SV: Bygga en rök - tips/idéer!
« Svar #20 skrivet: 22 nov-11 kl 11:48 »
Jag tillhör defenetivt inte kategoin renlevnadsmänniskor,men det vette fasen om jag skulle ta ett galvat rör eller galvat materel överhuvudtaget i en rök.Nu har jag inte någon erfarenhet av rök o galvat,men jag har svetsat i galvat en gång,och blev så förbaskat dålig efter att ha andats in röken.Så blotta tanken på att äta något rökt från en rök där galvat ingår känns inget vidare.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 nov-11 kl 12:03 »

Fast det blir ju inte så varmt som vid svetsning!

regnpipan: Jag tänker inte göra några extrahål utan röken får sippra ut bäst den vill ur dom springor som troligtvis kommer finnas.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 22 nov-11 kl 12:28 »
Jag är på!

:)

Bra, nu har jag skrivit lite om min rök: http://handbok.alternativ.nu/Mat/Kött/Rökning/Rökar
Lägg gärna in fler på samma sida, mellan strecken.

Neiklot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 nov-11 kl 12:32 »
Blev lite osäker på om det är galvat, är inte så bra på det dära..

Här är lite bilder iallafall.

Det är ihopsatt för att provelda så det kommer inte se ut riktigt så och definitivt inte stå där, såklart!

Men men.. :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #24 skrivet: 22 nov-11 kl 13:35 »
Fast det blir ju inte så varmt som vid svetsning!

Maken kom in och vi har skummat tråden gemensamt ( Jag har läst den men har ställt följdfrågor till maken)
nu citerar jag hans ord
Ang. Timell : Även solen har sina fläckar,,han är duktig men troligen har han inte råkat ut för hur dålig man kan bli av galvaniserat.
Jag skulle inte chansa ,,spirorör är galvaniserade..Ponera att elden flammar upp då blir det för varmt och galvaniserade gaser utvecklas som påverkar köttet.   Med en kallrök sitter man inte där hela tiden så teoretiskt går det nog .Saker och ting händer när man minst anar det.

Vi har en gammal jutesäck över köttdelen så all rök ska i möjligaste mån förbi köttet. Sedan kan man ha ett illa passande lock på säcken så den inte blåser av för då tar elden fort fart
Fördelen med en mobil-rök är att man kan vrida röken så att vinden är från rätt håll..     Slutet på citatet

En kunnig karl som vill dela med sig verbalt och visuelt är svår att få fram till datan. Hoppas ni har överseénde
           MvH Cokett

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Neiklot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 22 nov-11 kl 13:45 »

Men.. ÅHHH..

det är ju perfekt!
 >:( :( :-\

Mja##¤£$@eoeroer..!

Jag har ett ca 2,5-3meter rostfritt rör, får väl offra det?

Vad kan hända om man får i sig skadliga rökämnen från galvat?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #26 skrivet: 22 nov-11 kl 13:57 »

Neiklot

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 nov-11 kl 14:03 »

Tack Edgar!

Äsch, jag kör på det jag har och provar. :)

Får väl analysera en bit rökt kött i mikroskopet när det är klart.

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 nov-11 kl 14:26 »
Har svårt att tro det skulle vara några bekymmer om  man har eldat lite före så det ha hunnet bli ett sot lager?men ja vet inte förstås då ja inte har testat .

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 22 nov-11 kl 14:58 »
Lustigt, jag lade precis till en ny sida i Handboken om rökning: http://handbok.alternativ.nu/Mat/Kött/Rökning
Hinner inte börja skriva och tänkte just gå ut när jag såg denna tråd. Vi kanske kan hjälpas åt?
Skulle också kunna lägga till en undersida också där vi berättar om våra egna rökar. Finns ju många olika varianter ser jag.

Hej Petter och alla andra rökare.
Vill du Petter anv min bild till handboken så går det bra. Är själv dålig att skriva i den.

Text till bilden:
40 årig rök som är byggd av en gammal järnspis rökgång och träöverbyggnad. Tycker själv att ett skåp vore mer praktiskt. Nu måste man stå på huvudet ner i en för hög tratt för att få in och ut köttet. Röker både fisk och kött i den och tycker att det inte ger smak av varandra..

Men att få en rök som fungerar är inte dumt när man längtat efter en och en gård att föda upp köttet som ska rökas!!
Lycka till med Era rökar
Getar´n
Livsglädje

Neiklot

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 nov-11 kl 15:27 »
Har svårt att tro det skulle vara några bekymmer om  man har eldat lite före så det ha hunnet bli ett sot lager?men ja vet inte förstås då ja inte har testat .

Hör ni inte av mig efter helgen så kan ni ju komma på min begravning åtminstone.
 :) ;) :D o:)

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 nov-11 kl 15:34 »

Hör ni inte av mig efter helgen så kan ni ju komma på min begravning åtminstone.
 :) ;) :D o:)
Ska ha det under över vägande då det är en bit att åka men risken torde vara att du dör knall och falla av  gallv förgiftning är minimal hastalavista så länge  :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #32 skrivet: 22 nov-11 kl 16:06 »
Nääh har du inte varit klok att lyssna på äldre kan du ha din begravning.....  >:(

Hälsar Cokett//                  ;)
« Senast ändrad: 23 nov-11 kl 10:03 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #33 skrivet: 22 nov-11 kl 17:19 »
zink koker vid ca 900 grader. Ångan reagerar omedelbart med luftsyret och bildar zinkoxid. Inandas den får man zinkfrossan som jag talte om ovan. Gassvetslågans temperatur är över 3000 grader. 900 grader, då eldar man så det glöder rejält (någon som vet vilken glödfärg?).  Eldar så till den milda grad gör man näppeligen i en rök, då bildas inte mycket rök.

Risken för zinkförgiftning genom att äta rökt kött är minimal. Då är nog risken större att man äter ihjäl sig av det goda köttet.

Den minnesgode läsaren kanske drar sig till minnes en tidigare tråd i ämnet, http://www.alternativ.nu/index.php?topic=56279.20

När jag letade efter den, så finns det flera trådar om rökning.

Neiklot

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 22 nov-11 kl 19:26 »

Tja, svaret är givet: Jag har en galvad hydrofor och vattnet är gott!

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 23 nov-11 kl 09:41 »
Hej Petter och alla andra rökare.
Vill du Petter anv min bild till handboken så går det bra. Är själv dålig att skriva i den.

Gärna, men var är den?

Neiklot

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 nov-11 kl 12:54 »
Det börjar arta sig, och nu undrar jag: Var finner jag rökspån?

Jag går på ordentligt på en gång och tänkte köra vildsvinslår (fiol, utan stråke!).

Körven

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 23 nov-11 kl 13:12 »
Tja, svaret är givet: Jag har en galvad hydrofor och vattnet är gott!

Ja just det samma sak är det med konservburkar med ananas eller någon anan konservrad frukt i som stått öppnad över natten.Det brukar smaka gott det också....Eller hur.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 24 nov-11 kl 00:59 »
Det börjar arta sig, och nu undrar jag: Var finner jag rökspån?

Jag går på ordentligt på en gång och tänkte köra vildsvinslår (fiol, utan stråke!).
på jula biltema coop fiskeaffärer mm eller så späntar du stickor själv av alved, andra sorter funkar oxå, glöm inte att salta det du ska röka
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 dec-11 kl 08:49 »
Hej igen!

Skulle bara meddela att jag inte är avliden.
Det kom bara lite annat emellan. (Storm och så..)

Fortsättning följer inom kort..

/Neiklot

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser