Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en rök - tips/idéer!  (läst 61424 gånger)

Neiklot

• Gäst
Bygga en rök - tips/idéer!
« skrivet: 16 nov-11 kl 10:15 »

Hallå!

Jag skulle vilja/behöva bygga en rök men jag har ingen direkt erfarenhet av det hela mer än en STOR gjuten rök som en jugoslav byggde för längesedan. (Du kunde hänga in ett par hela får!)

Kan man använda sig av ett stuprör?
Har några meter som ligger och skräpar.

Vad ska jag använda som skåp?
Eller går det med vilken större plåtburk som helst? (plåtburk i storlek med oljefat)..

regnpipan

• Gäst
SV: Bygga en rök - tips/idéer!
« Svar #1 skrivet: 16 nov-11 kl 10:27 »
Oljefat är bra att hänga det som skall rökas i men man kan bygga i trä också. Stuprör kanske kan funka som skorsten. Skulle tro att man med några meter kan minska röktemperaturen på ett sätt som gör att det snarare blir kallrökning än varmrökning.

En backe är bra att anlägga röken i, "skåpet" överst och eldstaden längst ner så får du lite naturligt drag i anläggningen. Eldstaden är väl bäst att mura upp.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov-11 kl 10:30 »
Oljefat är bra att hänga det som skall rökas i men man kan bygga i trä också. Stuprör kanske kan funka som skorsten. Skulle tro att man med några meter kan minska röktemperaturen på ett sätt som gör att det snarare blir kallrökning än varmrökning.

En backe är bra att anlägga röken i, "skåpet" överst och eldstaden längst ner så får du lite naturligt drag i anläggningen. Eldstaden är väl bäst att mura upp.
Jo trä går bra om man inte gör som en granne det blev så varmt så den tog eld .

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-11 kl 10:37 »
Hej,Jag byggde en rök här om året ,Murade en underdel 60 gånger 60 och jag tror 60 hög,Sedan lade jag en plåt på med massor av små hål. På detta byggde jag en låda i trä 150 cm hög med lucka som öppnas uppe för att kunna justera värmen,Jag har för mig jag har en tråd i bygga o renovera,mvh

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-11 kl 10:52 »

Tack!

Nilsegårn: Okej, du eldar direkt under så att säga, blir det inte för varmt?

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 nov-11 kl 11:06 »
Jo trä går bra om man inte gör som en granne det blev så varmt så den tog eld .

Det lyckades vi med vid fjällstugan också en gång, trots en 6 m lång nedgrävd rökgång.... Men man kan ju vattna träet innan man sätter igång för säkerhets skull.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 16 nov-11 kl 11:10 »
Är det en varmrök eller kallrök du vill bygga? En varmrök går ju väldigt enkelt att göra med en stor plåttunna, öppna ett hål nedtill där du kan läga in ved, sveta fast et galler ganska högt upp i tunnan att lägga köttet/fisken på och sedan ett lock på med lite glipor så röken sipprar ut lite lagom mycket. Stryp elden kraftigt sdet inte står lågor upp i röken.

Enkallrök däremot måste du bygga så inte temperaturen går upp för högt. Enklast tror jag blir med ett rör på ca 3 mete från eldstaden. Sedan upp i ett rökhus(bygg så stort du vill ha). In med en termometer i rökhuset och lär dig elda så att tempen inte går över 35 grader. Sen msåte du röka det köttet ganska änge, typ 1,5-2 dygn. Men sen är det såååå gott :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-11 kl 11:34 »
Ja, Jonas!

Förlåt. :)

Det är en kallrök jag vill bygga.

Så, 35grader är den maxgrad som ej får överstigas?

Ska fundera lite, men det borde gå rätt bra. :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 nov-11 kl 11:38 »
Leta reda på några böcker om rökning vet jag. Själv har jag följande:

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #9 skrivet: 16 nov-11 kl 11:49 »
Enkallrök däremot måste du bygga så inte temperaturen går upp för högt. Enklast tror jag blir med ett rör på ca 3 mete från eldstaden. Sedan upp i ett rökhus(bygg så stort du vill ha). In med en termometer i rökhuset och lär dig elda så att tempen inte går över 35 grader. Sen msåte du röka det köttet ganska änge, typ 1,5-2 dygn. Men sen är det såååå gott :)

Kan det vara en sådan som vi har ?  Lätt att flytta.. Eldar i ena enden och röker i den andra  :D
     MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Cauldron

• -
« Svar #10 skrivet: 18 nov-11 kl 20:12 »
Citat från: Jonas Backfors
göra med en stor plåttunna, öppna ett hål nedtill där du kan läga in ved, sveta fast et galler ganska högt upp i tunnan att lägga köttet/fisken på och sedan ett lock på med lite glipor så röken sipprar ut lite lagom mycket.
Låter lite som en grill med lock, men det kanske blir för varmt?

Citat från: Cokett
Kan det vara en sådan som vi har ?  Lätt att flytta.. Eldar i ena enden och röker i den andra  :D
Snygg! Du får sätta på hjul! Men finns det någon tanke med storleken på röret eller bara blev det så?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 18 nov-11 kl 20:29 »
Förmodar du menar diametern Cauldron
Detta är rör från en gammal höblås.. Det ska ju inte vara galvaniserat rör då det är giftigt. Varför hjul.?.  ;D  Den är lätt att plocka isär till smådelar
                                 Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

kurt

« Svar #12 skrivet: 19 nov-11 kl 03:37 »
Svårigheten med kallrökning är att hålla lagom rökmängd och rätt temperatur under så lång tid= flera dygn!

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 19 nov-11 kl 08:06 »
Hej ,Jag stryper elden med vredet på gjutjärns luckan,Just när jag tänder är det lite lågor men dom når inte till lådan pga plåten med massor av små hål,Rökte senast igår linderöds fläsk  ;D

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 nov-11 kl 15:36 »
Jag har kommit över perfekta rör och dessutom en helt sjukt perfekt "kamin".
Dom bygger om på ICA och det är från deras ventilationsanläggning.

Men, det är galvaniserat!

Funkar det till en kallrök?
Jag menar, det är inte farligt?

???
« Senast ändrad: 21 nov-11 kl 16:14 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 nov-11 kl 16:21 »

Tänkte på det, om jag har ett större rökhus, går det åt mer bränsle/spån då?

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 nov-11 kl 11:10 »

Jag svarar mig själv:

"Röret som ska leda röken upp till rökhuset sätter du på plats mellan det första och andra tegellagret. Martin använde ett vanligt galvat ventilationsrör. Så länge du bränner ur det ordentligt innan du börjar röka fisk, är det ingen fara för oljerester i maten."

(http://www.hemmakanalen.se/1.2176119/2011/06/15/gor_martins_fiskrok)

Timell använde ett galvat ventilationsrör för en varmrök, då borde jag kunna använda det till en kallrök!

Igår provade jag att elda i röken, och det må jag säga.
Det blir nog jäkligt bra!

Rökhuset tänkte jag bygga av vanligt spontant virke och så pass stort att man kan få in ett par fioler och lite smått utan problem.

Bilder kommer!

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 22 nov-11 kl 11:27 »
Lustigt, jag lade precis till en ny sida i Handboken om rökning: http://handbok.alternativ.nu/Mat/Kött/Rökning
Hinner inte börja skriva och tänkte just gå ut när jag såg denna tråd. Vi kanske kan hjälpas åt?
Skulle också kunna lägga till en undersida också där vi berättar om våra egna rökar. Finns ju många olika varianter ser jag.

Neiklot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 nov-11 kl 11:30 »
Jag är på!

:)

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 nov-11 kl 11:32 »
En liten fundering här... Man borde väl kunna bygga rökhuset i princip helt tätt och placera ett par rökhål i bottennivå för att få röken att bli så tjock som möjligt. Eller räcker det att röken får sippra ut ur de små skarvar som är så oundvikliga?

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare
ärt, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser