Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill vara med vid en hemmaslakt av linderödare  (läst 7561 gånger)

slartibartfast

• Norrbotten
SV: Vill vara med vid en hemmaslakt av linderödare
« Svar #20 skrivet: 20 nov-11 kl 16:18 »
Jag är säker på att man kan flå och behålla mycket av fettet, kotlettraderna är den viktigaste för det blir rätt trist kött om man steker "fettfattigt". Sen förstås sidfläsket men det finns rätt gott om fett där ändå.

Jag har inte hemslaktat en enda gris än men vet hur trögt det är att få bort borsten utan rätt grejer. Man ska bränna bort det sista också.

I finland(?) och norge behåller man ju i större utsträckning skinnet på många detaljer, så där har dom lite mer anledning att slita med allt det där ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 20 nov-11 kl 18:16 »
Nilsson på Åsen blev fly förbannad om grisen var för väl rakad. Han ville ha något att hålla i så han kunde suga i sej de kokta fläskdibblingarna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Drutten

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 30 dec-11 kl 22:06 »
Skålla eller flå gris beror väl lite på hur du styckar och vad du har för hjälpverktyg, (bandsåg eller annat)
Själv flår jag alltid mina grisar, för jag skär ändå bort fettet när jag styckar och då sparar jag tid om jag flår dom direkt.
Hur mycket fett du får kvar väljer du när du flår.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 30 dec-11 kl 23:03 »
Skålla eller flå gris beror väl lite på hur du styckar och vad du har för hjälpverktyg, (bandsåg eller annat)
Själv flår jag alltid mina grisar, för jag skär ändå bort fettet när jag styckar och då sparar jag tid om jag flår dom direkt.
Hur mycket fett du får kvar väljer du när du flår.
Vi flår också. Jag brukar skära rätt närma skinnet och spara mycket fett. Vid finstyckning så skär jag bort det fett som jag inte vill ha.
Slaktar man sent på hösten så finns det gott om fett under skinnet. Då är det enkelt att flå.

Jag använder 3 knivar så att jag slipper stå och slipa hela tiden.
För man måste ha vassa knivar. Annars blir det väldigt mycket slit.

Vi hänger grisarna i bakbenens hälsenor och har en elektrisk telfer att hissa upp dom med.
Då kan man anpassa arbetshöjden till viss del för oss med kass rygg.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 31 dec-11 kl 08:10 »
Slaktade en linderödare igår och den var fet och fin ;D,Jag använder apotekets engångs handskar och byter ofta,Använder skärpstålet ofta och tar aldrig på köttet när jag flår,mvh

Drutten

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 02 jan-12 kl 21:09 »
Jag använder 3 knivar så att jag slipper stå och slipa hela tiden.
För man måste ha vassa knivar. Annars blir det väldigt mycket slit.

Vi hänger grisarna i bakbenens hälsenor och har en elektrisk telfer att hissa upp dom med.
Då kan man anpassa arbetshöjden till viss del för oss med kass rygg.
[/quote]

Jag använder också flera knivar, en som jag bara har när jag styckar nära ben eller skär bort ben.
Visst är det tur att hälsenorna är så starka. Det där med elektrisk telfer ska jag nog ta och fundera på. ;D

Yelena

• -
    • http://www.poloralphlaurensweden.eu
« Svar #26 skrivet: 23 feb-12 kl 09:35 »
Jag känner nu svårt att hitta platsen för storskalig odling av grönsaker, vet inte vem som några bra rekommendationer?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #27 skrivet: 24 feb-12 kl 04:48 »
Både fettet och skinnet är ju fina råvaror till hantverk, fågelmatning, tekniskt fett med mera.  Om man nu söker argument för att flå ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser