Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill vara med vid en hemmaslakt av linderödare  (läst 7571 gånger)

4-ever

• Skåne
Vill vara med vid en hemmaslakt av linderödare
« skrivet: 14 nov-11 kl 20:25 »
Precis som rubriken säger:
Jag och min man undrar om det är någon i Skåne som ska slakta sina/sin Linderödare hemma och kan tänka sig att ha 4 extra ögon under tiden?
Vi ska skaffa linderödare och någon kommer ju att slaktas här hemma någon gång.
Hade varit "bra" och lärorikt om det fanns möjlighet att vara med hos någon som är mer varm i kläderna och kunde visa hur det ska/bör gå till.
Så, finns det någon här nere i Skåne som skulle kunna tänka sig att "visa" hur en BRA hemmaslakt går till!?!??!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Xoot

• Gäst
SV: Vill vara med vid en hemmaslakt av linderödare
« Svar #1 skrivet: 14 nov-11 kl 20:30 »
Är lite intresserad jag också beroende på vart det hela kommer äga rum.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-11 kl 09:09 »
Har en del linderöd/vildsvins blandningar och några "vanliga" blandningar men som gått ute helt frigående, skall slakta av 5-6 av dessa den 26 nov och stycka 27 november , bor utanför ljungby så inte skåne men nära.
PM.a mig om ni är intresserade, dock kommer styckningen ske hos en god vän till mig som har ett viltslakteri

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 nov-11 kl 20:25 »
Det är ju typiskt! Just den dagen är vi bortbokade för en flytt!!!
Men det kommer kanske fler tillfällen hos dig?  ;)
Ingen annan som har lust att ha oss med?  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 19 nov-11 kl 20:48 »
De flesta brukar väl anlita en slaktare, i vart fall de första gångerna. Det går ju åt lite utrustning.

Innan slakten lär "hantverkaren" säga: Jag tar det rent.
Efteråt: Jag tar det svart.....................

Kaffet alltså! Vad trodde ni? ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 19 nov-11 kl 21:06 »
Så mycket utrustning krävs ju inte. Bultpistol eller vapen, kniv och helst ett hängjärn så att man kan hissa upp kroppen. Upphissningsanordning är också bra, en gris är tung och man lyfter inte en vuxen gris så att man kan hänga hängjärnet i en krok i taket. Ska man hemslakta så är det bättre att flå, det är besvärligt att skålla om man inte har utrustning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kanka

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 19 nov-11 kl 21:17 »
Så mycket utrustning krävs ju inte. Bultpistol eller vapen, kniv och helst ett hängjärn så att man kan hissa upp kroppen. Upphissningsanordning är också bra, en gris är tung och man lyfter inte en vuxen gris så att man kan hänga hängjärnet i en krok i taket. Ska man hemslakta så är det bättre att flå, det är besvärligt att skålla om man inte har utrustning.

Utrustning för att skålla : kokgryta, kniv och skopa.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 19 nov-11 kl 21:23 »
Utrustning för att skålla : kokgryta, kniv och skopa.
Jo, men vem har en kokgryta som rymmer en hel gris? Inte jag i alla fall. Och utegrisar är jordiga, så jorden ska bort innan köttet hänger, så att man inte får gift i köttet. Själv är jag inte förtjust i svål, så jag tycker att flådd gris är väl så bra som skållad gris.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kanka

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 19 nov-11 kl 21:33 »
Man behöver ju inte rymma grisen i kokaren, utan öser med skopan.
Du menar kanske skållbalja, den är utmärkt om det är mindre grisar
som man orkar flytta omkring.
Jag har inte slaktat massor med grisar men till våra linderrödare så
hällde vi vatten med skopa och skållade.
Finns säkert flera olika metoder för grisslakt.

Hälsningar från torpet

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 19 nov-11 kl 21:37 »
Ok, jag tycker att det är svårt att få dem helt fina med bara ösa. Men jag har inte provat så många gånger, brukar som sagt flå, då jag tycker att det är snabbare och bättre. Det enda som är rimligt vad gäller vildsvin, men de är ju mycket hårigare än linderödare. Har bara slaktat ett linderödssvin, men desto fler vildsvin och vanliga tamsvin, ett 40-tal eller så skulle jag tro att det blivit totalt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 19 nov-11 kl 21:39 »
Licens för vapen o ammunition. Bultpistol el. alt.
Kniv Sortiment knivar och inte vilka knivar som helst.
Kokgryta
(Bad-)kar att skålla i.
Plåttrattar att skrapa med.
Talja och galje.
Tryntåt
......var lite av det man behövde förr. Flådda grisar har jag aldrig sett. ???

Det mesta borstet går bort om man drar med en kätting runt grisen i skållkaret.
« Senast ändrad: 19 nov-11 kl 21:42 av ToA »

kanka

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 19 nov-11 kl 21:41 »
Ja helt fina blev de ju inte, men vansinnigt goda  :D
det hade kanske inte med slakten att göra  :-[

Hälsningar från torpet

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 19 nov-11 kl 21:44 »
Har du aldrig slaktat vildsvin? I vilket fall gör man givetvis som på alla andra djur, inga konstigheter. Bedöva, avbloda, häng upp, flå, ta ur. Låt hänga, stycka, packa, frys.

Man klarar sig utmärkt med en kniv, men det ska vara en välvässad kniv och man behöver ett bryne att skärpa kniven med några gånger under arbetet.

Vad tusan är en tryntåt  ??? Aldrig hört talas om.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 19 nov-11 kl 21:51 »
Citera
Vad tusan är en tryntåt   Aldrig hört talas om.

;D Tryntåt= en snara i starkt garn eller en stålwire. Trynet snaras i den för att man lätt ska hunna hantera kadavret. Inte så lätt att få tag på en rund&go gris.

Nej jag har aldrig slaktat vildsvin. Bara tittade på vid slakt av "vanlig" gris när jag växte upp. I o f s älg och någon stut också men det är en annan sak. Kan för Bövfelen knappt avliva en höna om hon inte är mer död än levande, men jag börjar lära mig. :-[

4-ever

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 19 nov-11 kl 21:58 »
För vår del är det så här:
Jag har aldrig varit med och slaktat en gris förr, inte heller hängt eller flått eller skållat.
Men jag skulle gärna vilja vara med, för tanken är ju att vi själva ska slakta någon linderödare här hemma sen.
Min man är jägare och har vapen hemma, så det problemet är ju löst  ;).
Har inga som helst tvivel på att han klarar detta alldeles utmärkt, liksom att mina svärföräldrar har gjort "allt det där andra".
Mannen min har ju flått vilt förr.
Men det känns för oss båda som att det skulle vara bra att vara med någon som har "vana" på just linderödare, eller liknande.
Det är ju en helt annan sak att skjuta ett tamdjur mot vilt i skogen.
Därav att vi kastade ut frågan om att kunna få vara med någon när de slaktar hemma.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 19 nov-11 kl 22:00 »
Flå gris slöar kniven mycket mer än på de flesta andra djurslag.  Inget knogande, bara skära, skära, igenom underhudsfettet, som ju är väl tilltaget på en linderödare.  Men snyggt blir det, inga hårrester!

Ett grisskinn väger omkring 15 kg, som alltså måste slås ut på övrigt kött om man säljer per kilo.

- eller, ja, om man jämför slaktvikter med folk som skållar ...   :-[ o:)

TIPS:  Om man skjuter med projektil (gevär eller så), så står en gris ofta still och fint om den får dricka mjölk ur en LÅG balja.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 19 nov-11 kl 22:07 »
Aha. Jag har en stor metallkrok med handtag för tvåhandsgrepp som man fäster i underkäken. Då flyttar man även väldigt stora djur hyfsat lätt. Fast i allmänhet är det bra att vara två för att hantera kroppen, mindre risk för att man får ont i ryggen då.

För min del tycker jag att det är väldigt likt oavsett vilket djur jag slaktar. Bara olika tungt  ;D. Kanin, hare, anka, höna, får, get, gris, vildsvin, rådjur, dovhjort, nötkreatur eller älg. Proceduren är i princip densamma.

Och det djur som slöar kniven mest är enligt min mening fåret, därefter kommer vildsvin och hjortar skjutna på slätten, de har mycket lera på sig. Fett slöar inte kniven, däremot får man tvätta den ofta. Men man rör ju inte huden och ev smuts efter att man lagt snittet längs buken, då skar man ju bara i fett och bindväv.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 19 nov-11 kl 22:45 »
Men man rör ju inte huden och ev smuts efter att man lagt snittet längs buken, då skar man ju bara i fett och bindväv.

Ehm nja...
Jag trycker av skinnet som man gör på lamm.
Och jo, lite smuts kommer på köttet men man får tvätta av när man hängt upp.
Tror inte att det är så farligt heller....
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 19 nov-11 kl 22:57 »
Fast i allmänhet är det bra att vara två för att hantera kroppen, mindre risk för att man får ont i ryggen då.
Helt rätt!

Och det djur som slöar kniven mest är enligt min mening fåret,
Det är inte min erfarenhet.

Men visst blir det snyggt efteråt, när skinnet är av och allt det goda fläsket hänger där, klart att möras och styckas!  :P

Jag trycker av skinnet som man gör på lamm.
Det skulle jag vilja se.  Går det?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 20 nov-11 kl 15:55 »
Det skulle jag vilja se.  Går det?
Man trycker in knytnäven mellan kött och skinn och slår/trycker loss skinnet.
Grisen måste ligga på en slaktbänken och man måste ha hjälp att hålla.
Sen låter man grisen ligga på skinnet när man tar ur.

Och jo, jag är ganska stark  :)

Ska tilläga, jag vill hellre ha skinnet kvar men det är ganska bökigt att skålla om man inte har rätt grejor till hands.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser