Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällkor/fjällnära ??  (läst 9321 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Fjällkor/fjällnära ??
« skrivet: 14 nov-11 kl 18:26 »
Förstår inte skillnaden på en fjällnära ko el en fjällko  ??? :o

Vad har jag missat?
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Fjällkor/fjällnära ??
« Svar #1 skrivet: 14 nov-11 kl 19:01 »
Nån annan kan med all säkerhet svarar mer exakt men fjällnära är de ursprungliga utan inblandning av andra raser medan fjällkorna får ha en hel del inblandning av andra raser och är riktigt bra mjölkkor. De fjällnära mjölkar lite, är små och behöver mindre mat och fa mindre (eller inget) kraftfoder.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 nov-11 kl 19:33 »
Ursprung och grad av "inkorsning" kan diskuteras. Jag skulle säga att den största skillnaden är att de fjällnära är oförädlade (eller  om man vänder på det - mindre förädlade) i jämförelse med vanlig fjällras som är en utpräglad mjölkras. De fjällnära är mindre till växten och inte så högmjölkande som de vanliga fjällrasdjuren. Därför kräver de också mindre foder.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Chatarina

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 14 nov-11 kl 19:42 »
Här finns, riktig fakta och intressant läsning  www.fjallko.se

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-11 kl 19:48 »
Klövsjö djuren har väll rätt stor variation när det gäller färg? Men alla fjällnära kanske har det. Jag ska skaffa några när jag flyttat hemmifrån och vill ha så stor färgvariation som möjligt. Är trött på det moderna sammhället som bara ska vha alla djur så lika som möjligt. Man får inte mer mjölk på det sättet...
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 nov-11 kl 19:57 »

Mer om den fjällnära boskapen hittar ni på www.boskap.nu  ;)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 nov-11 kl 20:01 »

Det står massa intressant där!
Jag har fattat, tror jag ;) Det är en fjällnära ko jag vill ha då :D

Men hur mycket kostar det att seminera en ko? Förstår att det är olika men mellan tummen & pekfingret.

Det här med bidrag då? Läst massa på fjällkosidan, men det va ju MASSA regler som va lite svårt å fatta  :-[
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 nov-11 kl 20:25 »
Klövsjö djuren har väll rätt stor variation när det gäller färg? Men alla fjällnära kanske har det. Jag ska skaffa några när jag flyttat hemmifrån och vill ha så stor färgvariation som möjligt. Är trött på det moderna sammhället som bara ska vha alla djur så lika som möjligt. Man får inte mer mjölk på det sättet...

Det är stor färgvariation på de fjällnära korna. Tittar man på de först tillvaratagna Klövsjödjuren som ingår i dagens fjällnära population, så är det rätt mycket rött/blekrött. Två av korna var helt röda/blekröda. En ren Klövsjötjur spermasamlades (fortfarande tillgänglig) "Klöver" var 80 % vit med 20 % röda/blekröda tecken/prickar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 15 nov-11 kl 22:49 »
fjällnära är de ursprungliga utan inblandning av andra raser medan fjällkorna får ha en hel del inblandning av andra raser och är riktigt bra mjölkkor.

"Hel del" inblandning är väl att ta i  ;D  fjälltjur får ha 6% annan ras i stamtavlan,
fjällko 12% annan ras i stamtavlan.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 nov-11 kl 09:33 »
När jag frågade seminföreningen innan fick jag svaret att det i snitt brukade gå på 700 kronor för att få en ko dräktig. Räkningen var dock på 1400 kronor, trots att kon tog sig på första försöket..antar att det var en del engångsavgifter inbakade i det denna första gång..?

Det står massa intressant där!
Jag har fattat, tror jag ;) Det är en fjällnära ko jag vill ha då :D

Men hur mycket kostar det att seminera en ko? Förstår att det är olika men mellan tummen & pekfingret.

Det här med bidrag då? Läst massa på fjällkosidan, men det va ju MASSA regler som va lite svårt å fatta  :-[
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 16 nov-11 kl 17:19 »
När jag frågade seminföreningen innan fick jag svaret att det i snitt brukade gå på 700 kronor för att få en ko dräktig. Räkningen var dock på 1400 kronor, trots att kon tog sig på första försöket..antar att det var en del engångsavgifter inbakade i det denna första gång..?

Troligtvis inte, du hade nog otur att kon var brunstig på en dyring dag  ;D och så tillkommer ju momsen..
Deras prislista förutsätter att man förstår den.
t.ex avhorning av kalv kostar i prislistan typ 20 kr sen tillkommer milersättning,tid,moms etc
Billigaste kalven dom avhornat hos mig kostade 111kr den dyraste 300kr (m.moms)  det är annat än 20 kr ;D
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Movitz.

« Svar #11 skrivet: 17 nov-11 kl 20:34 »

700 kronor kanske är en en genomsnittlig kostnad för större bönder. Seminerar man t. ex. tre kor på samma gång så blir det ju mindre kostnad per seminering än om man har en. Hos mig funkar det så att man betalar en besöksavgift och ersättning för en kvarts jobb, och på den kvarten kan man ju hinna med tre kor, tar det mer än en kvart debiteras en halvtimme o.s.v. Dosen är ju det billiga i sammanhanget.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #12 skrivet: 01 dec-11 kl 21:05 »
Det är stor färgvariation på de fjällnära korna. Tittar man på de först tillvaratagna Klövsjödjuren som ingår i dagens fjällnära population, så är det rätt mycket rött/blekrött. Två av korna var helt röda/blekröda. En ren Klövsjötjur spermasamlades (fortfarande tillgänglig) "Klöver" var 80 % vit med 20 % röda/blekröda tecken/prickar.

Jag såg en film på Boskap och var även ett svart djur. Men som det ser ut nu finns det någon helfärgad tjur/ko/kviga förutom vit?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 dec-11 kl 22:11 »
Ja, fast det är inte så vanligt. Några helröda och helt gråbruna finns det. Någon helsvart vet jag inte om det finns för närvarande, men det kan komma såna kalvar. Förstår inte riktigt färgfixeringen. Det är av väldigt liten betydelse som jag ser det. Men, om man nu ändå ska tala om det, så tycker jag nog att de sidiga med typ 40-50 % vitt och 50-60 % färg är de vackraste.

Mata

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 06 dec-11 kl 07:52 »
Citera
Det här med bidrag då? Läst massa på fjällkosidan, men det va ju MASSA regler som va lite svårt å fatta

Det verkar inte vara något att bry sig om det där. Så mycket jobb för att få en tusenlapp eller vad det är om året är knappt värt det. Det är så vansinnigt krångligt så det är inte klokt tycker jag....Hoppas någon annan har bättre erfarenhet. Antar att det är för att vi har så få som det känns så, skulle vi haft fler hade man ju lagt ner lite mer jobb på det.

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 06 dec-11 kl 08:41 »
En del blankettkrångel, men du hjælper till att rædda en utrotningshotad ras. Uppe i Ångermanland finns (fanns i alla fall) en deltidsbonde som hade en flock fjællnæra som landskapsvårdare och køttdjur. Han mjølkade dom alltså inte, før får dom inget kraftfoder så blir det inte mer mjølk æn kalven kan dricka. Han gillade rasen och, och eftersom han inte producerade kraftfoder sjælv så hade det blivit dyrt att ha vanliga køttdjur och køpa in det.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 06 dec-11 kl 11:02 »
En del blankettkrångel, men du hjælper till att rædda en utrotningshotad ras.
Man hjälper till att bevara rasen genom att ha rena fjällnära anslutna i Genbank/H-kontroll..
Blankett krånglet för att få EU-bidragen har ju inget med bevarande biten att göra..

Uppe i Ångermanland finns (fanns i alla fall) en deltidsbonde som hade en flock fjællnæra som landskapsvårdare och køttdjur. Han mjølkade dom alltså inte,
Det kan man ha om man bara vill ha eget kött och aldrig sälja till slakteri..  8)

Nina W

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 07 dec-11 kl 22:13 »
Det ær inte olagligt att sælja till slakteri så længe dom ær reggade och har sina fula gula lappar.
Men slakterierna dømer ned slaktkropparna så det lønar sig inte. Han tog emot bestællningar från folk på byggden, tog hem køttet och levererade till dom.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 08 dec-11 kl 10:56 »
Det ær inte olagligt att sælja till slakteri så længe dom ær reggade och har sina fula gula lappar.
Olagligt att sälja till slakteri, skulle det vara olagligt att sälja Fjällnära till slakteri ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser