Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får inte loss växellådan på Mirsubishi Space Wagon  (läst 3991 gånger)

Just_me

• Småland
Får inte loss växellådan på Mirsubishi Space Wagon
« skrivet: 13 nov-11 kl 17:25 »
Motor och allt är urlyft. Axlar lossade mm.
Är en 4-hjulsdriven bil så tror det är det som är problemet.

Den glappar från motorn överallt förutom under vid den här 4-hjulsdrift "grejen" som sitter liksom under oljefatet. Måste den verkligen skruvas loss?
Tycker den är helt lös men nått gör att den inte går att bända loss från motorn :(
Hade velat få det klart ikväll, är en gammal krockad bil jag säljer delar på.
Var helt klart ett mycket större jobb än jag trodde *suck* :-[

Xoot

• Gäst
SV: Får inte loss växellådan på Mirsubishi Space Wagon
« Svar #1 skrivet: 13 nov-11 kl 17:30 »
Kan inte vara så enkelt som bulten? Eller sprinten, vad man nu kallar det.
Har bara volvo 740 färskt i tankarna själv men ja. Kan ju vara loss men man ska fortfarande dra en bit för att separera helt.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 nov-11 kl 17:42 »
Kan inte vara så enkelt som bulten? Eller sprinten, vad man nu kallar det.
Har bara volvo 740 färskt i tankarna själv men ja. Kan ju vara loss men man ska fortfarande dra en bit för att separera helt.

Vi trodde det först men den går inte att dra ut en millimeter nästan längst ner, uppe glappar det kanske 2,5-3 cm innan det tar stopp.
Men vi ser inget som kan hålla den ihop. Men den där "lådan" som bara sitter på 4-hjuösdrivna bilar sitter precis där den inte går isär... men vill inte skruva isär nått i onödan som kanske kommer bli svårt att få ihop sen :/

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 nov-11 kl 17:49 »
Kan det inte vara så enkelt att du  missa någon bult då ? 

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 nov-11 kl 17:51 »
Kan det inte vara så enkelt att du  missa någon bult då ?

Tycker inte det, har suttit med ficklampa och kollat hela vägen runt, vi är 2 st som försöker få bort den. Känns som om det är nått i växellådan som hakar i på nått sätt.

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 nov-11 kl 17:54 »
men vänta lite nu.... är det inte spacewagon som har en bult eller två inifrån bilen som går genom golvet till växellådan ???

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 nov-11 kl 17:55 »
men vänta lite nu.... är det inte spacewagon som har en bult eller två inifrån bilen som går genom golvet till växellådan ???

Hm, nja, vet inte riktigt. Den är urtagen ur bilen sitter bara ihop med motorn så den är inte i bilen längre :/ Men kan samma bultar gå rätt genom motor - växellåda?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 13 nov-11 kl 18:31 »
Ibland fastnar centumlagret i svänghjulet våldsamt på ingående axel i lådan,och då kan man få ta till en hel del våld för att få isär skiten.
men i så fall borde det sitta fast i "mitten".
Kan du fixa en bild på hela paketet?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 13 nov-11 kl 18:42 »
Var ut nu och knäpte några kort.
Första med röd cirkel:
Det som är incirklat är den del jag undrar om man måste ta bort även om den verkar sitta fri från motorn. Den är alltså under oljeträget och ur den går axeln ner mot bakaxeln.

Bild 2: Närbild, var en metallkåpa som jag skruvade loss men gjorde ingen skillnad. Kan den ha hakat fast innuti?

Bild tre: Bild underifrån på den där 4hjuls boxen som sitter under oljetråget.

Temeriaire

• Småland
« Svar #9 skrivet: 13 nov-11 kl 19:23 »
Svårt att identifiera delar men om motorn är åt höger och växellådan åt vänster på bild 2 så ser det ut som om svänghjulet hakar i bakom en kant nertill?
Bild är tyvärr så närgången att det är svårt att fatta vad det är :-\
Även bild två skulle tjäna på att tas från lite längre håll, så att man får en aning överblick..
Inte meninge att vara besvärlig, men... :-[

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 13 nov-11 kl 19:32 »
Svårt att identifiera delar men om motorn är åt höger och växellådan åt vänster på bild 2 så ser det ut som om svänghjulet hakar i bakom en kant nertill?
Bild är tyvärr så närgången att det är svårt att fatta vad det är :-\
Även bild två skulle tjäna på att tas från lite längre håll, så att man får en aning överblick..
Inte meninge att vara besvärlig, men... :-[

Tror nog svänghjulet hakar i ändå...
Orkade inte gå ut och knäppa fölr bilder men märkte ut den mer :P
Frågan är om delen som är i cirkeln under oljetråget måste bort för att svänghjulet inte ska ta i....

Temeriaire

• Småland
« Svar #11 skrivet: 13 nov-11 kl 20:14 »
Jag törs inte råda härifrån, men klumpen under oljetråget måste ju vara nån sorts mellandifferential, och jag är tveksam till att man ska måsta ta loss den. :-\

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 13 nov-11 kl 22:26 »
Kan det vara som på gamla golfar att svänghjulet måste stå i ett visst läge för att få isär det.Man fick lov att ställa motorn i ett visst läge för att kunna dela på det.
Bara en tanke mvh anders

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #13 skrivet: 14 nov-11 kl 00:19 »
Släng upp frågan på forumet för 4x4  www.4x4sweden.se

Jag behöver se den i IRL för att kunna hjälpa men med lite tur så har vi nånn som känner till karetan på 4x4
Skicka med bilderna oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 14 nov-11 kl 10:00 »
Kan det vara som på gamla golfar att svänghjulet måste stå i ett visst läge för att få isär det.Man fick lov att ställa motorn i ett visst läge för att kunna dela på det.
Bara en tanke mvh anders

Om jag minns rätt så kan man på de bilarna visserligen få isär motor och växellåda med svänghjulet i vilket läge som helst, men det går inte att lirka ut växellådan från sin plats om man inte vrider svänghjulet så att ett urtag i det hamnar där en av växellådans pinnbultar måste passera förbi. Detta gäller framför allt Golf II med 1,6 och 1,8 l-motorer.

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 14 nov-11 kl 13:03 »
Om jag minns rätt så kan man på de bilarna visserligen få isär motor och växellåda med svänghjulet i vilket läge som helst, men det går inte att lirka ut växellådan från sin plats om man inte vrider svänghjulet så att ett urtag i det hamnar där en av växellådans pinnbultar måste passera förbi. Detta gäller framför allt Golf II med 1,6 och 1,8 l-motorer.

Oj okej, hm... Ska kolla med Tom om han förstår vad som menas med det.
Fasen vilket krångligare jobb det här var än jag trodde, tog alldeles för lite betalt :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 2 användare
Be, Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser