Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virus på Alternativ.nu  (läst 29237 gånger)

Humle

• Västerbotten
Re:Virus på Alternativ.nu
« Svar #120 skrivet: 30 jan-08 kl 12:32 »
Någon SQL- och scriptkunnig person borde kunna översätta nuvarande databas för alternativ.nu och skicka in det till ett mycket nyare och säkrare forum. Det här kommer aldrig gå i längden...
« Senast ändrad: 30 jan-08 kl 12:32 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #121 skrivet: 30 jan-08 kl 12:36 »
Nu hade de ändrat rättigheterna på alla kataloger och därför kunde inte bilder mm visas. Menyfilen var utbytt mot något på hebreiska såg det ut som.
Nu bör det vara som vanligt.
(inte anade jag att jag skulle få lära mig sånt här när jag slog mig in på självhushållningsbanan... :-[ ;)   )

Nu ser allt bra ut hos mig igen.

Vem kunde ana att det krävs ogräsrensning i cyberrymden också.

Ni gör ett stort jobb med att driva forumet. Tack ska ni ha, alla ni som jobbar bakom kulisserna. *applåder och busvisslingar*

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 30 jan-08 kl 12:52 »
Jo jag vill också ge en eloge till Petter o co, för detta lär ju ta en himla tid att hålla koll på som det är, och så virusangrepp o attacker på det.
tack  :-*

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 30 jan-08 kl 13:08 »
Det har sagts förut, men eftersom säkerhetsproblemet nu tycks vara akut borde forumet byta programvara från yabbse till smf. Om det behövs planerad nertid för migreringen är det i alla fall bättre än nuvarande situation.

imze

• Brors
« Svar #124 skrivet: 30 jan-08 kl 13:15 »
Jag kommer inte in på vår hemsida??? :o

Heja Petter!!!

imze

• Brors
« Svar #125 skrivet: 30 jan-08 kl 13:16 »
jo nu funkar det igen ;D

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #126 skrivet: 30 jan-08 kl 17:29 »
Hejsan alla
Som ni kanske märkte har vi fått sätta in en tillfällig spärr på hemsidan för att hålla hackarna ute. Jag kanske borde formulerat gåtan annorlunda?
Vi kan antagligen ta bort spärren redan i morgon när vi gått igenom alla filer på servern.

amarantus

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 30 jan-08 kl 17:30 »
Huja sicket svaj det är här! Nu när jag väl vågade mig in efter att frågat Petter om man skulle skriva i lösenord o användare så blir sidorna ibland vita och jag är tvungen att stänga ner! :-\

Va tråkig känsla det kom över mig om forumet inte fanns i mitt liv :-\

Heja Petter!!! och personal förstås ;)

Jordefamn

• Skåne
« Svar #128 skrivet: 30 jan-08 kl 17:44 »
En databasmigration borde inte vara alltför smärtsam om det nya forumets databas fungerar på liknande sätt, men kanske med andra namn. Det är ju synd att det ska behöva läggas jobb på såna saker, bara för att några typer som har för mycket tid över inte kan hitta på något bättre att göra än förstöra för andra.
Om något kunde de ju istället påpekat forumets svagheter och visat hur de kan fixas.
Sidan har visserligen funkat fint för mig hela tiden, och en virussökning på datorn hittade endast en trojansk häst, och den fanns i ett oöppnat skräpmail.
Lycka till med filgenomgången, och hoppas vi blir av med eländet snart.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #129 skrivet: 30 jan-08 kl 17:59 »
Puhh! Äntligen inne på sidan.

Med min vilda fantasi trodde jag att hackaren "tagit över" min IP adress, när jag såg att mitt IP nr var bannat. Sicken dag!

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

amarantus

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 30 jan-08 kl 18:02 »
Puhh! Äntligen inne på sidan.

Med min vilda fantasi trodde jag att hackaren "tagit över" min IP adress, när jag såg att mitt IP nr var bannat. Sicken dag!

HAHAHA det trodde jag med :-[

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 30 jan-08 kl 18:08 »
Vår adress är fortfarande bannad. Tur att man har en reservadress vid sådana nödlägen.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #132 skrivet: 30 jan-08 kl 18:08 »
Hahaha... I fantasin så såg jag hur Petter och hans stormtroopers  :o spårade min IPadress hem till mig och så sparkade de in min dörr och klämde ner mig hårt på golvet medans jag försöker skrika att jag är oskyldig.  :-[  ;D

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
SV: Virus på Alternativ.nu
« Svar #133 skrivet: 02 feb-08 kl 08:05 »
Hur är det med alternativ nu? Jag fick lite skrämselhicka av all virus och hackning, så jag har hållit mig härifrån ett tag, och så ser allt annorlunda ut när man kommer tillbaka.. Ja, det var ju uppdaterat förståss, men.. Jag drog direkt paralleller till hackare, så jag tänkte nästan logga ut i rena förskräckelsen.. Så min fråga blir nu, är det någorlunad säkert här inne nu?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Webmaster

• Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
« Svar #134 skrivet: 02 feb-08 kl 08:59 »
Hur är det med alternativ nu? Jag fick lite skrämselhicka av all virus och hackning, så jag har hållit mig härifrån ett tag, och så ser allt annorlunda ut när man kommer tillbaka.. Ja, det var ju uppdaterat förståss, men.. Jag drog direkt paralleller till hackare, så jag tänkte nästan logga ut i rena förskräckelsen.. Så min fråga blir nu, är det någorlunad säkert här inne nu?
Allt är uppdaterat, så säkrare än så här kan det inte bli. Men för den skull ska man alltid ha ett virusskydd ändå!
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #135 skrivet: 02 feb-08 kl 09:05 »
Jag fick viruset Framer.J här inatt i alla fall   :-\

(eller om jag fick det av det gamla forumet och AVGn inte kollat förrän inatt  :D )
« Senast ändrad: 02 feb-08 kl 09:12 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Webmaster

• Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
« Svar #136 skrivet: 02 feb-08 kl 10:08 »
Jag fick viruset Framer.J här inatt i alla fall   :-\

(eller om jag fick det av det gamla forumet och AVGn inte kollat förrän inatt  :D )
Hej!

Du fick det nog av det gamla, jag kollade på disken nu och det fanns inget virus där
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #137 skrivet: 02 feb-08 kl 14:48 »
Citera
Undrar vilket syfte de ouppfostrade skitungarna gör detta?

Sur gammal f.d.medlem? ;) ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skytten

• Skåne
« Svar #138 skrivet: 16 maj-09 kl 11:33 »
Virusattacker kommer man aldrig ifrån även om man byter programvara, tror det är bättre att datera upp skydd  efterhand som det kommer problem, för problem kommer alltid att finnas.

Under 2008 gjordes inte mindre än 77000 försök till intrång på min dator. Tre tog sig in, men jag blev varnad.
En oskyddad dator kan räkna med ca 12 minuters uppkoppling innan det kommer en objuden gäst.

Hacka till sig lösenord, gör nog ingen, eftersom det är lätt att bli medlem, och lösenord brukar ju krypteras enkelriktat.

Det enda tänkabara kommersiella syftet skulle vara att sno e-postadresser, eller använda servern som plattform för att sprida otyg vidare.
Cybercrime den snabbast växande företeelsen, inte bara snorungar, utan säkerhetstjänster, stora och rika maffiaorganisationer mm.

Jag har ännu inte fått något problem med virus eller annat otyg på alternativ. nu, men det loggas för försök många gånger vart jag än vänder mig på nätet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #139 skrivet: 22 jun-09 kl 10:02 »
Kan det vara därför jag har svårt att logga in, och datorn har blivit så långsam?  Isch, usch och blää!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser