Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ha utekatter som innekatter plus ny hund???  (läst 3668 gånger)

jkhansson

• Västergötland
ha utekatter som innekatter plus ny hund???
« skrivet: 10 nov-11 kl 21:49 »
Hej

Jag heter Jan å e ny här.
mitt problem som jag ville få lite kommentarer på är att, jag gick isär från mitt ex i början av året, vi har ett hus ihop och tre katter. huset har vi kvar än eftersom vi måste fixa lite till på det innan vi kan få sålt det, å så e det ju katterna då, tre små underbara katter, två killar å en tjej, killarna går inte ihop så det e ju också ett problem. men vi bor båda i lägenheter nu å den tjejen som jag har träffat har även en hund( som älskar att jaga katter) exèt har provat att ta hem en men gav upp eftersom den va på möblerna så mycket. vi kan inte hitta någon som vill ha dom så exèt har gett upp å vill avliva. jag funderar på om jag kan "rädda" en eller två, dom betyder ju så mycket för mig!! vad tror ni å hur skulle jag då kunna gå till väga att vänja dom vid att vara inne och vänja dom och hunden med varandra??
söker desperat efter någon lösning!!

Mvh Jan

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: ha utekatter som innekatter plus ny hund???
« Svar #1 skrivet: 10 nov-11 kl 22:13 »
Jag har haft utekatter och flyttat till lägenhet. De bråkade mer (två brorsor) och sov mer och blev fetare men annars var det inga större problem. De har aldrig varit rädda för hundar och jag skaffade hund som snabbt lärde sig att katters klor är vassa. Bor på landet igen med katter och har skaffat en vuxen hund. Den hunden har också lärt sig att katters klor gör ont. Men summa sumarum, det har aldrig varit några större problem. Visst trivs katter bäst ute och har man en balkong kan man näta in den så de kan ha ett uterum där. Våra katter var ute på balkongen men den var inte inätad. En dag skulle jaktkatten jaga fågel från balkongen. Fåglar kan flyga men inte katter. Fast det gick bra han överlevde, det var ju trots allt första våningen men det är ett riskmoment att inte ha nät. Ta alla tre katter och se hur det funkar. Fungerar det inte så börja med att ta bort den katt som inte trivs. Och hunden, ja den lär sig snabbt att katter har vassa klor  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 nov-11 kl 22:25 »
Katten här var först utekatt i två år hos de tidigare ägarna, sedan flyttade de till lägenhet och hade kvar katten i ett par år till innan han fick flytta hit. De åren tillbringade han med att försöka ta sig ut och bli smällfet, så det är nog olika. Och att han blev fet är ju enbart ägarnas fel.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #3 skrivet: 10 nov-11 kl 22:43 »
Och att han blev fet är ju enbart ägarnas fel.

Ja de har ju lite tråkigt så de gör som människor, äter och sover och rör man sig lite och äter mycket så blir man fet. Maten blir ju ett större intresse när de är inne eftersom de blir mer uttråkade och så orkar man inte höra allt jamande. Är de utekatter är det lätt att kasta ut dem när de tigger. Men det behöver inte alltid bli så. Våra katter som är utekatter har blivit jättetjocka den här hösten  ??? Har aldrig varit så tidigare och även kattungen vi har har lagt på sig även om han inte är fet. Men mamman till kattungen och hans syster som bor i lägenhet är jättesmala. Men katterna här äter allt de kommer åt, de är inte medvetna om att de bara ska äta kött utan äter allt de hittar. Katterna i lägenheten äter bara kattmaten och lämnar spagetti och grönsaksröror i fred  :-\

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 nov-11 kl 22:59 »
Ja de har ju lite tråkigt så de gör som människor, äter och sover och rör man sig lite och äter mycket så blir man fet. Maten blir ju ett större intresse när de är inne eftersom de blir mer uttråkade och så orkar man inte höra allt jamande. Är de utekatter är det lätt att kasta ut dem när de tigger. Men det behöver inte alltid bli så. Våra katter som är utekatter har blivit jättetjocka den här hösten  ??? Har aldrig varit så tidigare och även kattungen vi har har lagt på sig även om han inte är fet. Men mamman till kattungen och hans syster som bor i lägenhet är jättesmala. Men katterna här äter allt de kommer åt, de är inte medvetna om att de bara ska äta kött utan äter allt de hittar. Katterna i lägenheten äter bara kattmaten och lämnar spagetti och grönsaksröror i fred  :-\

Katter är ju kräsna säger de. Denna med äter allt han kommer åt... Vad går upp mot att knapra i sig en stenhård brödskalk...

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 nov-11 kl 23:10 »
Hej

mitt problem som jag ville få lite kommentarer på är att, jag gick isär från mitt ex i början av året, vi har ett hus ihop och tre katter. huset har vi kvar än eftersom vi måste fixa lite till på det innan vi kan få sålt det, å så e det ju katterna då, tre små underbara katter, två killar å en tjej, killarna går inte ihop så det e ju också ett problem. men vi bor båda i lägenheter nu å den tjejen som jag har träffat har även en hund( som älskar att jaga katter) exèt har provat att ta hem en men gav upp eftersom den va på möblerna så mycket. vi kan inte hitta någon som vill ha dom så exèt har gett upp å vill avliva. jag funderar på om jag kan "rädda" en eller två, dom betyder ju så mycket för mig!! vad tror ni å hur skulle jag då kunna gå till väga att vänja dom vid att vara inne och vänja dom och hunden med varandra??

Mvh Jan

1: Kastrera samtliga katter om det inte redan är gjort.

2: Fråga vänner, bekanta och allmänt löst folk om de eventuellt skulle kunna ta en eller flera katter om det inte skulle fungera att ha dem i lägenhet.

3: Hundar jagar katter som springer. I en lägenhet blir det inte mycket yta att springa på, efter någon månad kommer katterna ha visat vem som bestämmer (alltså katterna, katter är alltid kungar över hundar), hittat sin favoritplats att gå undan för hunden till och anta en upphöjd nonchalans innför den jobbiga hunden som tigger uppmärksamhet genom att pipa och buffa och nosa.

4: Hunden går att tränas till att göra något annat än att fokusera på katterna när den är inne i lägenheten.

5: En gång lantligt boende så vill man förr eller senare tillbaka till det. Det dröjer inte länge innan de kan få bli utekatter igen. (Men då är det svårt att få hunden att låta bli att jaga dem, för utomhus springer de, katterna, och det är näst intill omöjligt att motså.)

jkhansson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 nov-11 kl 18:29 »
Tack för alla snabba svar!! återkommer med flera frågor om det skulle behövas å så uppdaterar jag sedan om hur det blev/blir. Tackar / Jan

jkhansson

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 nov-11 kl 19:38 »
Här är de små liven =)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #8 skrivet: 12 nov-11 kl 12:31 »
Söta är de iallfall  ;D Hoppas det löser sig

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 nov-11 kl 13:01 »
Den ena var ju rätt stor..om det nu var Hansson som stod bakom... :)

Enm del hundar är dock rätt envisa.. Vi har 9 hundar och 3 katter i huset här, och 2 av hundarna vägrar att ge upp jagandet.. men här finns ju kattlucka så det går fort ut... Ibland ligger luckan 3 meter utanför dörren...

Men katterna själva är ju inte så dåliga heller..rätt tjuriga varelser, ibland ser dom nån katt som går förbi utanför.. då är det 120 knyck ut genom luckan..

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 nov-11 kl 17:08 »
Hej

Mvh Jan

Flytta till lägenhet som är på bottenvåningen så kan de vara ute utan problem.
Vad gäller hunden så bara släpp dem ihop mn se till att det finns måna ställen katterna kan gömma sig på som hunden inte kommer åt.
Tog 1 vecka för oss innan det blev lugn och o men sen tig det bara 2 veckor till innan de sov ihop allesammans. ag trodde vår hund skulle äta upp de små liven men det är mest jaga som lockar tror jag.

jkhansson

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 nov-11 kl 21:29 »
roligt att höra att det kan lösa sig, men inget e lätt ändå, hon som jag kommer flytta in med bor på första våningen men har bara fönster, ingen dörr, svårt att få dit en kattlucka, plus att hon bor i majorna ( Göteborg ) så det e rätt så mycket trafik där, men det kan ju funka. tack för alla inlägg, jag funderar vidare.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #12 skrivet: 15 nov-11 kl 13:13 »
Släpp inte ut dem i mitt i stan! Vissa katter går att "omvända! från utekatter till innekatter, andra är det svårt med. Jag ha båda sorterna. Det som är viktigt är att aktivera sin katt MYCKET om den inte längre kan gå ut - var ska den göra av all sin energi inomhus när den är van vid att bara äta och sova där?

Köp ett stort klösträd, massor med kattleksaker, börja klickerträna (samma princip som för hundar - finns massor av bra videos på youtube!), gå ut i koppelpromenader. Det kommer vara lite jobb i början, men en har ansvar för att uppfylla sina katters behov precis som sina hundars och andra husdjurs :) Funkar det absolut inte, så sätt upp lappar, annonsera på Blocket och på katter.nu, sätt in en annons i lokaltidningen. Att avliva friska djur måste alltid vara sista utvägen. Hoppas det löser sig för er och katterna!

elisah

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 15 nov-11 kl 21:25 »
Att hålla katter instängda i lägenhet är enligt min mening inte bra och att stänga in katter som är vana att gå ut o smyga o jaga etc är ännu värre. Vet inte hur många innekatter jag träffat på som visat allt annat än ett normalt beteende, snarare stress, avtrubbning etc. För att inte tala om alla katter som regelbundet släpas i plastburar på tåg, bussar o tunnelbana, mellan studenrum o särboende, tillfälliga boenden, på semesterresor etc. Ja tillockmed på dagsbesök eller fester hos kompisar. Allt detta och lite till har till min stora sorg blivit helt normalt i vissa kretsar. Flera år sen nu men det jag aldrig kan glömma är när en tjej med en vettskrämd katt i koppel ömsom drog och korrigerade den med bestämda ryck över en starkt trafikerad gata i centrala Sthlm.

Inte meningen att kapa din tråd m ovantående skräckexempel, förstår verkligen att du vill katterna det allra bästa. Men det jag vill ha sagt är ungefär: att ta ansvar för att uppfylla sina katters behov är nog i grunden detsamma som att fråga sig varför man har dem -för sin egen skull eller för deras. Och sedan se till att de åtmininstone något så när kan leva på katters vis. Vilket till att börja med innebär att de måste få bestämma vilka andra individer de ska ha nära inpå sig. Om två av katterna inte kommer överrens och dessutom ska stängas in i en lgh med en hund som gillar att jaga dem kommer detta innebära ultra-stress. Att ta ut dem i koppel eller köpa leksaker uppväger inte detta.

Tycker du ska annonsera efter nån som kan låta dem gå ut, kanske inte helt fel att skilja på hankatterna heller. Har du provat här på Alternativ förresten, många har hus o gårdar, säkerligen gott om av katter också men man vet ju aldrig och det vore illa synd om de måste avlivas. Hoppas du hittar nån som kan ta hand fina katterna.

elisah

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 15 nov-11 kl 23:00 »
Hej igen!
Såg precis att du redan har annonserat här, typiskt mig att inte kolla innan. ;D Hoppas verkligen att det löser sig!

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #15 skrivet: 16 nov-11 kl 14:01 »
Det finns många lyckliga innekatter och många lyckliga katter som pendlar eller flyttar med sina ägare. Det är omöjligt att säga att det som är stressigt för en katt är det för nästa och jag tycker absolut att det går att ge inomhuserandet en chans innan en dömer ut det som stressande eller skadligt. Med rätt aktivering behöver det alls inte bli något problem.

Jag har katter som ligger i knät och spinner när vi åker tåg, som far runt som lyckliga illkottar inomhus och aldrig skulle få för sig att sätta tassen utanför dörren - men också katter som blir aggressiva, stressade och ledsna av att inte få gå ut. Det skiljer sig från individ till individ helt enkelt och det viktigaste måste ändå vara att se vad just ens egen katt behöver och mår bra av.

elisah

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 21 nov-11 kl 20:02 »
Det finns många lyckliga innekatter och många lyckliga katter som pendlar eller flyttar med sina ägare. Det är omöjligt att säga att det som är stressigt för en katt är det för nästa och jag tycker absolut att det går att ge inomhuserandet en chans innan en dömer ut det som stressande eller skadligt. Med rätt aktivering behöver det alls inte bli något problem.

Jag har katter som ligger i knät och spinner när vi åker tåg, som far runt som lyckliga illkottar inomhus och aldrig skulle få för sig att sätta tassen utanför dörren - men också katter som blir aggressiva, stressade och ledsna av att inte få gå ut. Det skiljer sig från individ till individ helt enkelt och det viktigaste måste ändå vara att se vad just ens egen katt behöver och mår bra av.

Håller med, det mesta skiljer sig från individ till individ och ingen regel utan undantag. Men att stänga in katter som är vana att få komma ut och dessutom inte går ihop tycker jag är synd. De har redan visat att åtminstone en av dem behöver egna domäner. Och det trots att de haft chansen att komma ifrån varann på större yta och dessutom utomhus.

Önskar att alla såg vad deras katter behöver och mår bra av men ibland kan man verkligen undra. Generellt sett är det nog lättare att få "raskatter" att acceptera ett liv som instängd. Och katter av olika slag som hellre ligger inne än går ut i kylan har jag träffat många. 

Att få se en lugn och välmående katt på tåg, t-bana eller buss ser jag däremot fortfarande fram emot. Oräkneliga jamande, krafsande, hukande och tom. spyende med hjärtskärande skrämd blick har jag mött däremot, vars ägare släpar på burarna som vilket oömt handbagage som helst.

Men nu hoppas jag bara det ordnar sig för trådstartarens fina randiga missar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser