Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Buteljering av cider  (läst 3035 gånger)

Feffe

• Gotland
Buteljering av cider
« skrivet: 10 nov-11 kl 17:23 »
Hej,

Nu är det dags att buteljera vår cider. Eftersom den kommer att vara lätt kolsyrad (förhoppningsvis...) tänker jag att det behöver vara flaskor som tål trycket, dvs cider/champagne/öl/läskflaskor. Öl- och läskflaskor försluter jag enkelt med kapsyl, men helst vill jag ha champagneflaskor, som jag dessutom kan få tag i gratis. Dock återstår förslutningsproblemet; champagnekorkar. Problemet är tudelat;
1. Champagnekorkar växer inte på träd, inte heller på Gotland eller på internet, så vitt jag kan hitta; så var hittar jag champagnekorkar av naturkork?!?
2. Hur får jag i dessa korkar i flaskorna, de är ju mycket större än hålet :-) Har fått tag i en vinkorksapparat (se bifogad bild). Kan den användas för champagnekorkar också?

Tacksam för hjälp!

/Feffe

Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

octavianus

• Uppland
SV: Buteljering av cider
« Svar #1 skrivet: 10 nov-11 kl 21:29 »
Det finns ju champagnekorkar i plast att bara trycka i. Kika in på tex humle.se så hittar du vad du söker. Där finns det även grimmor.
Men du kan Även ta en vanlig kork och trycka ner halvvägs, och surra fast den med ståltråd.

Champagnekorkar går det även att sätta på kronkapsyker på, dock är de 29mm istället för 26mm.

Feffe

• Gotland
SV: Buteljering av cider
« Svar #2 skrivet: 10 nov-11 kl 21:32 »
Jo, jag har sett de i plast, men de är så...plastiga. Jag vill ha riktiga korkar med känsla :P
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
MartiPalfr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser