Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katten bajsar inne  (läst 5542 gånger)

GöranA

• Västerbotten
Katten bajsar inne
« skrivet: 08 nov-11 kl 22:47 »
Vi har skaffat ny katt; nu c:a 10 månader; kastrerad vid 8 månader. Hon verkar aldrig ha lärt sig att bajsa på lådan; däremot kissar hon där. Beter sig lite udda annars; vill inte bli hållen och kramad men man kan klappa henne när hon sitter på golvet.  Väldigt lekfull och fin annars, men vi är less på att torka bajs. Hon håller sig runt lådan men nästan aldrig i den. Får gå ute när vi är hemma, dvs på kvällar och mornar.
Hjälp!!

Neiklot

• Gäst
SV: Katten bajsar inne
« Svar #1 skrivet: 08 nov-11 kl 22:55 »

Gör hon någonsin tvåan i lådan?

Har hon haft tillgång till låda förut eller bara varit ute?

Jag vet inte, ett skott i planetet ska jag inte skriva..

Men, ni kanske kan lägga en bajs i lådan?
Så att hon förstår att det ska vara där?

Men jag är inte någon kattexpert..

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 23:00 »
Vissa katter vill inte göra nummer ett och nummer två i samma låda (miljövänliga små rackare som separerar). Så lägg tidningar runt hela lådan samt sätt in en låda till. Min ena bajsade bara på tidningar.

Sen vill katter ha lugn och ro när de gör sina behov så se över att det inte är för mycket trafik vid lådorna.

Sen kanse ni skulle investera i en kattlucka, förstår inte hur jag överlevde innan den....

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 23:03 »
Skulle aldrig behålla en katt som inte går ut och uträttar sina behov.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 23:08 »

Sen vill katter ha lugn och ro när de gör sina behov så se över att det inte är för mycket trafik vid lådorna.

I understand why!
 :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 23:10 »
Skulle aldrig behålla en katt som inte går ut och uträttar sina behov.
Om katten blir nödig när du är på jobbet? Ska den hålla sig då?

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 23:19 »

Då är den liksom inte inlåst i huset...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 08 nov-11 kl 23:25 »

Därav ovan nämnda kattlucka...  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 23:31 »
När man har flyttat eller skaffat ny katt har man ju använt låda. Det heter ju att man ska ha dem inne ett par veckor. Vid sista sådan situation så höll sig katten några dar och vägrade lådan. Förstod väl att det är äckligt att skita i boet...

Gronavagen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 09 nov-11 kl 00:26 »
Därav ovan nämnda kattlucka...  ::)
Och det vvar också jag som nämnde den... ::)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #10 skrivet: 09 nov-11 kl 07:06 »
Efter att vi kastrerat en av våra katter som aldrig vart innekatt och därav inte lärt sig lådan placerade vi henne i ett mindre rum med mat,vatten och en låda. Sen fick hon vara där de första dagarna med tratten och ganska snart blev hon kompis med lådan.

Det kanske kan låta hårt, men om du stänger in katten så den inte har några möjligheter att fly från bajset så kanske den inser att det är trevligare att göra 2an på lådan. Katter är ju ganska noga med att det ska vara fräscht och inte lukta illa. Kanske hon inser att det luktar trevligare om lådan används.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
« Svar #11 skrivet: 09 nov-11 kl 08:16 »
Här står det lite tips som kanske hjälper och förklarar en del.

http://www.katthjalpen.se/Katthjalpen/Katter_Som.html

//Tobbe
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 09 nov-11 kl 08:28 »
Avlivning pga orenlighet är den vanligaste dödsorsaken på unga katter... Katter är kinkiga med sina toavanor och vissa är värre än andra.

Konkreta tips bortsett från att ha två lådor:
-Prova olika strömaterial i låda nummer två. Vissa katter vill ha hela tidningar, rivna tidningar, mull eller jord, vanlig sand, sågspån eller kutterspån, kristallsand, grov kattsand eller fin kattsand, med eller utan parfym. Det finns till och med de katter som föredrar låda utan något i alls och vill göra sitt ärende direkt på botten av en tom låda. Här gäller det att ha fantasi och prova olika saker. Jag har haft en katt som bara kissade i tomma rollertråg (sådana man har när man målar) och en katt som bara kunde bajsa i pelleterad nötfor (komat).

- När katten har bajsat på fel ställe kolla att rengöringsmedlen ni använder inte innehåller amoniak. Katter dras till att göra sina behov där det luktar amoniak. Tvätta däremot gärna med lite ättika.

- Sätt matskålar där den bajsar. Katter vill som regel inte skita nära maten. Om den bara bajsar nära lådan är dock inte detta en bra idé, men om den börjar bajsa på andra ställen.

- Prova lådor både med och utan tak. Vissa katter vill skita med utsikt och andra är mer privata  ;)

- Ha rent i lådan. Vissa katter går inte i en låda som det är kissat i en enda gång! Har man inte möjlighet att städa flera gånger per dag så är många lådor ett tips.

Lycka till!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gröngölingen

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 feb-12 kl 00:09 »
Min katt kissar i lådan, men hjälper mig att sköta rabatten ute om den vill lägga en bajskorv.
bajsar bara i nödfall i lådan om jag inte skulle vara i närheten och kan släppa ut den när den vill ut.

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 feb-12 kl 23:56 »

Jag citerar hær från den rekomenderade info-lænken om katters "toapsykologi":

"Många kattägare reagerar med ilska och irritation och beskyller sin katt för att vara elak och beräknande när de gör detta och använder uttryck som att katten "protesterar", men det är fel. Katter fungerar inte på det sättet som människor gör. En katt har inte förmågan att tänka: "Mattes nya kille gillar jag inte så nu tänker jag bajsa i hans säng". "Bara för att jag inte fick som jag ville så kommer jag att kissa i den nya soffan för att ge igen". Den sortens beräknande handlingar och tankar är mänskligt och inte något som katter har förmåga till. "

-Jag tycker inte att det dær stæmmer!!! Jag fick køpa en pudelvalp då jag var tretton, till førtvilan før husets tre katter. En stor, maffig kasterad hane som hetter Murre børjade kissa i hundbædden så fort vi inte såg! Den gjordes ren, samma igen. Byttes ut mot en ihopvikt filt istællet -samma igen. Det spelade ingen roll vad vi gav vovven att ligga på eller vart någonstanns -han gick dit och pinkade ændå så snart ingen såg. Till slut gav vi upp! Vovven fick klara sig utan egen liggplats. Men hon fick ju ligga på soffa och fotøljer så det var inte så synd om henne. Det står också att man inte får bestraffa katten før att den gør det på fel stælle, att det inte hjælper. Men det har jag gjort men inte på så sætt att katten blivit knæckt. Jag har bara visat pølen eller høgen och sagt ifrån i morrande tonlæge och burit katten till lådan, alterntivt till ett krafsvænligt stælle utanfør huset. Men det ær sant som det står, att katten ska ha minst två lådor om det ær innekatt och att alla katter inte gillar alla sorters sand och sånt. En del sorter kan kænnas grov och vass under trampdynorna.

« Senast ändrad: 05 feb-12 kl 23:21 av Nina W »

4-ever

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 03 feb-12 kl 00:33 »
Har ni fler katter eller bara den som inte hittar lådan?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Lejoninnan

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 03 feb-12 kl 21:04 »
Åh, en tråd jag känner mig hemma i  :P
Jag har kört med spånpellets (billigt o praktiskt att kompostera) i många år och det har funkat på alla katter tills nu...
En liten kattflicka på ett halvår började kissa i sängen. Morr... Tillslut gick jag o köpte dyr kattsand som klumpar sig. Då kissade hon o bajsade där omedelbart!!!
Så ströet i lådan kan ha stor betydelse. SAmt om det är rent, eller om man har många katter.
Nu är jag inte speciellt glad åt att behöva köpa dyr kattsand som alla de andra fem förståss också nyttjar med förtjusning...  :-\

4-ever

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 03 feb-12 kl 21:12 »
Åh, en tråd jag känner mig hemma i  :P
Jag har kört med spånpellets (billigt o praktiskt att kompostera) i många år och det har funkat på alla katter tills nu...
En liten kattflicka på ett halvår började kissa i sängen. Morr... Tillslut gick jag o köpte dyr kattsand som klumpar sig. Då kissade hon o bajsade där omedelbart!!!
Så ströet i lådan kan ha stor betydelse. SAmt om det är rent, eller om man har många katter.
Nu är jag inte speciellt glad åt att behöva köpa dyr kattsand som alla de andra fem förståss också nyttjar med förtjusning...  :-\
Haha jag har alltid sagt att min katt är BÄST! Hon vägrar använda ngt annat än coops egen superbilliga kattsand! Lika ekonomisk som matte ;)
Men det är ju så, de kan få för sig att bara en sand passar dem, eller att det är deras alldeles egna toalett. Min lilla kise bajsar också precis bredvid lådan om 1. Matte har köpt fel grus ( att hon inte lärt sig på 16 år!!) 2. När vi hade den andra katten i samma hus. Så fort lådan var "förorenad" av någon annan så bajsar vi precis utanför  :-[.
Hon har alltid varit såhär, även när hon var ung och fick en kull ungar, när de använde lådan...ja..precis..då vägra hon använda den!
Så prova MASSOR av olika kattsand, och en egen låda ( om det nu finns fler katter)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 03 feb-12 kl 21:15 »
Såjord är billigast köpeströ. Accepteras med förtjusning av alla katter jag provat det på. Passar fint i rabatten efteråt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #19 skrivet: 03 feb-12 kl 21:21 »
...Nu är jag inte speciellt glad åt att behöva köpa dyr kattsand som alla de andra fem förståss också nyttjar med förtjusning...  :-\

Om man vill spara arbete och kattsand rekommenderas varmt en litter-robot.
http://www.robotshopen.se/se/art/litter-robot.php
Den silar sanden själv och klumparna hamnar i en låda som är lätt att tömma. Den fungerar bäst med en relativit billig kattsand och förbrukningen av sand är mycket låg (man behöver aldrig byta all sand heller).

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser