Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annat smör än "danskt" Bregott?  (läst 15712 gånger)

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Annat smör än "danskt" Bregott?
« skrivet: 08 nov-11 kl 11:18 »
Eftersom Bregott innehåller danska råvaror mm, så vill jag inte är det längre, vad finns det i affärerna som man kan välja istället som är helsvenskt?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

orangutang

• Skåne
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-11 kl 11:22 »
Nu vet jag inte var du bor, men här nere kan man iallafall köpa Skånegott från Skånemejerier.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 11:31 »
En arbetskamrat säger att det inte är speciellt svårt att göra "Bregott" själv:
Kör rumsvarmt  smör och olja i mixern, har för mig att det var 80% smör och 20 % olja.

kurt

« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 11:32 »
Bregott är ju inte "smör", men om du söker pålägg till smörgås så kan du ju alltid göra eget genom att blanda riktigt smör + rapsolja:

http://www.svd.se/mat-och-vin/gor-eget-bregott_3683483.svd

Vattnet är valfritt

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 11:46 »
Om man köper ekologiskt bregott så ska det vara enbart svensk-producerat smör i det. Läste jag nånstans för ett tag sen... (Källhänvisning saknas...)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 11:58 »
Norrgott ska bara innehålla Norrländsk grädde.
http://www.norrmejerier.se/norrgott
Jag använder bara smör hemma men på jobbet har dom börjat med Norrgott och det var gott :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 12:35 »
Grejen med Norrmejeriers "Norrgott" och Milkos "Bredbart" är att dom bara finns lokalt. Och nu när Arla tar över Milko så lär ju Bredbart försvinna också.  :-\  Bor man mitt i Arla-land så finns det väl knappast några alternativ tror jag. Förutom det ekologiska...

/Sara

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 08 nov-11 kl 12:42 »
Grejen med Norrmejeriers "Norrgott" och Milkos "Bredbart" är att dom bara finns lokalt. Och nu när Arla tar över Milko så lär ju Bredbart försvinna också.  :-\  Bor man mitt i Arla-land så finns det väl knappast några alternativ tror jag. Förutom det ekologiska...

/Sara
Ja, jag såg det nu...
Att vi har Norrgott på jobbet beror förmodligen på att kommunen handlar upp så "lokalt" i Umeå, tror jag det är...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 13:18 »
Det är ju konstigt att det finns så få alternativ till Bregott, men tusen olika varianter på smörgåsmargarin som smakar mer eller mindre dåligt. Som tur är finns Norrgott där jag bor så nu får man vara lite lokalpatriotisk även när man väljer "smör" till smörgåsen.

Mata

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 21:00 »
Alltså, man kan ju ha vanligt smör på smörgåsen också, hehe... Gäller bara att ta fram det från kylskåpet i tid eller förvara det i skafferiet. Hyvla smör kan man göra med så blir det mjukt efter en liten stund.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 21:03 »
Som skrivits innan: använd vanligt smör som det är eller mixa det rumsvarmt med valfri olja.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 21:05 »
Det var (är?) väl så att det svenska smöret inte räckte till, därför måste man importera. Åtminstone här var det tomt på Bregott-hyllorna en tid, fanns bara lättare varianter.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

fräsen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 nov-11 kl 22:11 »
Enligt en artikel jag läste i, Land eller Atl tror jag.. så är de arlaprodukter som är helsvenska märkta med arlakon.
Googlade lite för att hitta källa på detta men gick bet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 08 nov-11 kl 22:25 »
Läste på Bregott-paketen när jag var på affären idag, och enligt texten på baksidan så tillverkas det ekologiska och extrasaltade bregottet på bara svensk grädde. Dom andra stod det att vid brist på svensk grädde importerades grädde från finland (tror jag det var) och danmark för tillverkningen.

/Sara

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 nov-11 kl 22:36 »

Mjo, att kalla bregott för smör vet jag inte.
Även om bregott säkerligen är det "bordssmör" som är mest likt smör.

Här använder vi riktigt smör.

Lite hårt att bre men en stund vid vedspisen så går det bra.
(Eller så får man ha det ståendes i skafferiet, funkar bra nu när det är lite kallare.)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 08 nov-11 kl 22:41 »
Läste på Bregott-paketen när jag var på affären idag, och enligt texten på baksidan så tillverkas det ekologiska och extrasaltade bregottet på bara svensk grädde. Dom andra stod det att vid brist på svensk grädde importerades grädde från finland (tror jag det var) och danmark för tillverkningen.

/Sara

Jag läste just på det paket med ekologiskt bregott som står i kylen här, och på det står inget alls om varifrån grädden kommer.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #16 skrivet: 08 nov-11 kl 23:03 »
Taget från arla.se: "Bregott ekologisk är som Bregott normalsaltat, men gjort på svenska ekologiska råvaror. Det är kärnat av KRAV-ekologisk svensk färsk grädde och rapsolja, adderat med en nya salt."
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 08 nov-11 kl 23:29 »
Jag läste just på det paket med ekologiskt bregott som står i kylen här, och på det står inget alls om varifrån grädden kommer.

Under näringsdeklarationen längst ner till höger på undersidan: "Tillverkad på Arla Foods mejeri i Götene av svensk grädde."

:)

/Sara

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
« Svar #18 skrivet: 12 nov-11 kl 15:10 »
Flora har jag aldrig köpt, är det ett bra alternativ? Svenskt?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 nov-11 kl 15:18 »
Flora är svenskt..men det är ju inte direkt samma sak, det är ju ett vegetabiliskt alternativ, med ytterst lite mjölk i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Storsved gård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser