Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återkallar bacon & barnmat  (läst 6206 gånger)

Cauldron

• -
Återkallar bacon & barnmat
« skrivet: 08 nov-11 kl 09:34 »
Scan återkallar ett parti ekologiskt bacon som har visat sig innehålla spår av bakterien listeria. Och Semper har återkallat ekologiska barnmatsprodukter efter att ha hittat spår av ett cancerframkallande mögelgift.

Tror ni konsumenter kommer bli "rädda" för ekologiska och tillsatsfria produkter? Skeptiska mot ifall de är säkra att äta? Semper har ju försökt sälja på att deras produkt är fri från "onödig tillsatser".

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/scan-aterkallar-bacon_6611224.svd
http://www.svd.se/mat-och-vin/mogelgift-i-barnmat_6617374.svd

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Återkallar bacon & barnmat
« Svar #1 skrivet: 08 nov-11 kl 15:59 »
Konsumenter i allmänhet är inte dummare än att de vet att bakterier och mögelgifter kan råka följa med då och då i vilka livsmedel som helst, vare sig ekologiska eller inte. De konsumentexemplar som får tillfälle att bre ut sig i kvällstidningarnas skandalartiklar brukar inte vara särskilt representativa för den svenska allmänheten.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 16:06 »
Jag tror precis tvärtom att de flesta inte räknar med att det finns mögelgifter i maten.
Om det sen blir rädda för ekomat eller tillsatsfri mat är ju svårt att säga, men jag tror att den större massan folk är mer rädda för fel på maten., än tillsatser.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 16:31 »
Jag tror precis tvärtom att de flesta inte räknar med att det finns mögelgifter i maten.
Om det sen blir rädda för ekomat eller tillsatsfri mat är ju svårt att säga, men jag tror att den större massan folk är mer rädda för fel på maten., än tillsatser.

och ibland med rätta, hellre konserveringsmedel än botulism liksom.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 16:39 »
Allra räddast är folk för felfri mat. Utgånget datum? Släng skiten! :o

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 16:55 »
Folk har en konstig syn på ekologisk mat,ibland verkar det som om dom bara väntar på att något sånthär ska hända bara för att få säja:"va vade ja sa,sånt där ekologiskt skit.Nej tacka vet jag riktig mat."
Hur tänker dom?

Gamina

« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 17:10 »
Jag kan ärligt säga att numera köper jag inte ekologisk tomatpuré. Den möglar bara inom en vecka och så mycket använder jaginte, gör någon det? Samma sak gäller ekologisk sylt. Jag kokar den mesta sylten själv men tar den slut så kan jag köpa någon enstaka burk men om ja ginte vet att jag förbrukar sylten snabbt så...
För mig känns det tråkigt att inte kunna välja ett ekologiskt alternativ pga av den extremt dåliga hållbarheten. Jag föredrar alla gånger lite natriumbesoat i maten framför aflatoxiner.
Genbank för Gotlandshöns

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 nov-11 kl 17:21 »
Man kan ju köpa mindre förpackningar..

Vi handlar en del i en invandrarbutik i stan (Växjö - Brödernas frukt!)

Där har dom bla. tomatpuré i små konservburkar med ca 3matskedar i.

Eko? Vet ej, men god. :)

Barnmat är ett jädra påfund, smakar inget alls, är äckligt och jag skulle inte mata katten med det.

Synd att föräldrar går i fällan..

Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 17:34 »
Livsmedel kan bli riktigt farlig utan t ex konserveringsmedel, ett nödvändigt ont kan tyckas men medlen räddar oss från riktigt farliga gifter som kan uppstå vid t ex nedbrytning/fermentering.
Livsmedel skulle bli bra mycket farligare utan konserveringsmedel.

Christer41

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 17:54 »
de har inte en eko fabrik precis..utan den eko maten gör på samma apparatur, band m.m som vanliga maten...o vem vill föresten  äta scans eko bacon med sitt kemiska rök smak vätska m.m

här har ni riktig bacon http://www.hanegal.dk/Bacon.asp

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 17:55 »
Sen är det ju så att de stora aktörerna analyserar sina varor och "kommer på" ibland att deras grejer kan innehålla ex.vis listeria eller aflatoxiner. Hur ofta kan en liten gårdsbutik göra motsvarande?
Jag tror att sådant kan förekomma även där, men utan att någon överhuvudtaget vet om det, varken producent eller konsument.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 20:43 »
Tänk om det är solanin i potatis.

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 nov-11 kl 20:45 »
Ät och var glad.. Ju mindre man vet desto lyckligare blir man, har jag erfarit. Dör gör man på ett eller annat vis i.a.f.

kurt

« Svar #13 skrivet: 09 nov-11 kl 04:27 »
Sen är det ju så att de stora aktörerna analyserar sina varor och "kommer på" ibland att deras grejer kan innehålla ex.vis listeria eller aflatoxiner. Hur ofta kan en liten gårdsbutik göra motsvarande?
Jag tror att sådant kan förekomma även där, men utan att någon överhuvudtaget vet om det, varken producent eller konsument.

Nu svär du väl ändå i kyrkan! Små producenter har ju aldrig några som helst problem, och de behöver ingen form av livsmedelskontroll eller andra byråkratiska säkerhetsåtgärder.

Cauldron

• -
« Svar #14 skrivet: 09 nov-11 kl 16:07 »
Konsumenter i allmänhet är inte dummare än att de vet att bakterier och mögelgifter kan råka följa med då och då i vilka livsmedel som helst, vare sig ekologiska eller inte. De konsumentexemplar som får tillfälle att bre ut sig i kvällstidningarnas skandalartiklar brukar inte vara särskilt representativa för den svenska allmänheten.

Fast cancerframkallande gifter i barnmat är väl folk i allmänhet livrädda för?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 nov-11 kl 18:03 »
Jag tror inte på att Sempers bristande hygien beror på alltför småskalig produktion.

Cauldron

• -
« Svar #16 skrivet: 09 nov-11 kl 18:18 »
Fast har det med hygien att göra? Mögelsvamparna kommer väl från odlingarna? Vilka troligtvis inte förekommit om man använt bekämpningsmedel.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 09 nov-11 kl 19:14 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin

Säkerligen är det med i någon av råvarorna.
Säkerligen finns också analysintyg från deras leverantörer, som intygar låga halter.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 nov-11 kl 21:08 »
Aflatoxin är väl vanligt förekommande i nötter? Jag kan inte tänka mig att jordnötter man köper till fredagsmyset är ekologiskt odlade.

Cauldron

• -
« Svar #19 skrivet: 09 nov-11 kl 21:38 »
Från wikipedia "Toxinet kan bildas i felaktigt förvarade livsmedel" & "Förnuftig hantering och förvaring av livsmedlen kan minimera risken för mögelangrepp och därmed aflatoxinbildning".
Då hade jag helt fel, det låter ju som angreppet kommer vid förvaringen och inte har något med odlingen att göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 3 användare
ärt, Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser