Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Installning av bagge  (läst 1926 gånger)

Danarp

• Skåne
Installning av bagge
« skrivet: 07 nov-11 kl 22:00 »
Jag skall ha vår bagge över vintern i år. De senaste åren har jag gjort av men dem innan, men det är inte planen i år. Det är ju lugnt och skönt utan dem när trängseln ökar kring foderbord och när lamnigarna drar i gång.

Hur brukar ni som sparar baggen ha dem över vintern? Jag har funderat över att ha två grupper, där de som närmar sig lammning går i en egen grupp och de som har längre tid kvar får hålla han i sällskap. Problemet blir ju dock att vid en viss tidpunkt så tar ju hans vänner slut och tillhör lamningsgruppen...  ::)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Installning av bagge
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 22:10 »
Vi har alltid fler än en bagge, så från årsskiftet går de i bagg-grupp. Ofta har vi ju också kvar några bagglamm som inte växt tillräckligt.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 22:11 »
Förra åren gick vår bagge med tackorna hela tiden, både när de var dräktiga och efter. Han var jättesnäll mot lammen och stångade aldrig en tacka. Det som var lite besvärligt var att ge kraftfoder när inte han skulle ha, fick binda upp honom varje gång. I år kommer jag ha kvar honom i flocken så länge det går, sen får han stå i grannboxen med HÖGA väggar.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

gnällvis

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-11 kl 15:31 »
Vår bagge står bredvid sin kompis, Lotta Nordsvensk. Det går utmärkt, de har vägg emellan men kan se och nosa på varandra. Det går bra tills det börjar bli soligt ute och livat bland tackorna, då brukar han börja stånga sig ut men över vintern är det lungt.

Danarp

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 nov-11 kl 18:32 »
Vår bagge står bredvid sin kompis, Lotta Nordsvensk. Det går utmärkt, de har vägg emellan men kan se och nosa på varandra. Det går bra tills det börjar bli soligt ute och livat bland tackorna, då brukar han börja stånga sig ut men över vintern är det lungt.

Jag funderar just på det med att om han sällskap i form av tackorna som han kan se så kanske det är lugnt? Dock får vi hoppas att han inte är någon Patrik Sjöberg, men det där kommer ju visa sig om det funkar eller ej. Med tanke på att jag har dubbelsidigt foderbord har han ju sällskap åt alla håll i stort sett.

gnällvis

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 15 nov-11 kl 16:11 »
Det märks snabbt om han har höjdhoppartalanger. Vår bagge var nöjd tills det blev varmt och soligt och alla damer försvann utomhus. Sen försvann ju även hästen ut och då blev det riktigt krisigt innan han fick följa efter. Vi ordnade lite snabbt en hage för häst/bagge och sen var det lungt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser