Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygg en egen fågel matare  (läst 1614 gånger)

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
Bygg en egen fågel matare
« skrivet: 06 nov-11 kl 09:22 »
Hej för en två år sedan så hade jag tråkigt en vinter dag hönsen va bara inne i höns huset
och surade så jag funderade på vad jag skulle göra och då såg jag några små fåglar på vårrann veranda
som letade efter något kanske mat tänkte jag så jag slog på datorn och kollade vad små fåglar brukar äta jag hittade en länk
där det stod att de gillade solrosfrön så jag bad mamma och pappa att köpa solros frön men dem sa att man behövde en foder automat
jag frågade om dem kunde köpa en foder automat men nej de ville dem inte dem sa att jag skulle bygga en själv så jag gick in på nätet igen för att leta efter en beskrivning men jag hittade ingen så jag försökte att bygga en själv.

Så här gick det till:
En jos flaska
två små pinnar
ett papper
en kniv
och en sax
en ståltråd

jag klippte upp jos flaskans hörn och vek upp dem sedan tog jag kniven för att göra två små håll i kanten på dem två uppklippta sidorna
sedan satte jag stål tråden där.
När jag hade gjort det gjorde jag två små håll med kniven i under kanten och satte pinnarna igenom kant till kant
på var sin sida, sen va den klar a just det pappret rullade jag ihop och tryckte ner det i hållet där josen brukar komma ut!
sen fyllde jag på solros fröna i flaskan sen va det bara att hänga upp den ute!

fåglarna kunde sitta på pinnarna och äta samtidigt dem älskade den !
En fågel tyckte jag om speciellt mycket han har nu kommit två år i rad på vintern undrar om han kommer i år oxå ?


har ni några vinter fåglar hemma hus er
har ni köpt en foder automat eller byggt en som jag???

//jan
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Bygg en egen fågel matare
« Svar #1 skrivet: 06 nov-11 kl 09:28 »
Skicka gärna bilder åter kommer med bild när jag har min kamera igen!
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
Corvus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser