Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämning  (läst 4363 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Könsbestämning
« skrivet: 05 nov-11 kl 13:02 »
Har tidigare könsbestämt såväl ankor som gäss med kloakkontroll, men det har varit unga djur. Nu kollar jag på en grupp äldre djur, där honorna ska ha lagt ägg redan. Tycker inte att de ser ut som ungdjuren. De har som ett tjockt rör som är lite hopvikt i kloaken, men kommer ut när man klämmer. Den jag är säker på att är hane har en vanlig liten penis. Kan det tjocka röret vara äggläggningsröret, eller är det hanar?

Jag hittar bara bilder på ungdjur, och dem har jag som sagt könsbestämt tidigare. Jag har aldrig haft fel på alla de ungdjur jag tittat på tidigare, men nu blir jag alltså osäker på hur äldre honor ser ut. Kunde iofs kolla på några av mina befintliga honor, men vill helst inte klämma på dem i onödan, det är otrevligt för både dem och mig.

Är det någon som har bilder på kloaken hos äldre honor, eller som kan ge en beskrivning på hur det ska se ut?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
SV: Könsbestämning
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 21:06 »
Min scanner är tyvärr paj, men det finns bra bilder i Nils Olssons klassiska bok "Våra Fjäderfän" på sidan 402 och 403.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 21:08 »
Min scanner är tyvärr paj, men det finns bra bilder i Nils Olssons klassiska bok "Våra Fjäderfän" på sidan 402 och 403.
Tyvärr har jag inte den boken ännu. Kanske någon annan har den och kan scanna?

Ser det annorlunda ut när gåsen lagt ägg än när den är ungdjur?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 nov-11 kl 16:21 »
Förhoppningsvis många som har den boken!

Prova annars på ett bibliotek eller köp via antikvariat. Skriven på 50-talet vilket jag tycker är både på gott och ont. Mycket läsvärd och lärorik.

Till din fråga: Jag tror inte det, men jag har lagt av med att försöka kränga ut och in på kloaken. Inte för jag är rädd för att skada djuren, för det tror jag inte man gör. Men jag tycker det är svårt att se ibland eftersom en del hanar spänner sig och det är svårt att få fram den snäckformade penisen. Får man fram den är det ingen tvekan, särskilt på vuxna gåskarlar är den så pass, att det inte går att ta miste på. Däremot är det lätt hänt att man tar en motsträvig hane för en hona.

Jag tycker det syns rätt tydligt om man studerar gässen och lyssnar på deras läte och försvarsbeteende. Särskilt om det är en flock. Det finns en del djur som inte utmärker sig och dom är väl lämpliga till gåsamiddag, för nåt ska man ju äta också.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 07 nov-11 kl 07:25 »
Jo, något ska man ju äta, men jag har ont om honor, och vill behålla alla honor jag har, åtminstone de som är trevliga. Däremot vill jag inte behålla ett överskott av hanar, jag har inte jättestora ytor och vinterfoder är dyrt. Så jag skulle vilja veta säkert.

Dessutom är det så att jag för ca 6 månader sedan köpte en trio, som jag nu misstänker är tre hanar. De har inte värpt hos mig, och två av dem ser ut enligt min beskrivning, en ser ut som en ung hane. Kanske är den som ser ut som en ung hane ranglåg och därför outvecklad. Men om det är tre hanar så vill jag såklart kunna häva köpet. Jag betalar inte flera tusen för slaktgäss, särskilt inte om jag blivit lovad en avelsgrupp.

Jag tycker att det är svårt att se skillnad på könen på beteende och utseende. Tacka vet jag mina pilgrimsgäss som är könsvisande på färgen, de andra ser jag skillnad på genom att jag märkt dem med olika färger, på utseende och beteende kan jag inte skilja dem åt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 07 nov-11 kl 21:37 »
Dessa kanske kan vara till hjälp. :)

Inte könsmogen gåskille (ser typ ut som en glansig vitrosa liiiiten fjantig mask på några mm i bredd när man trycker upp den i verkligheten, kan vara väldigt knepigt på nästan färdigvuxna djur *de som drar ihop kloaken så man inte får ut den, mycket lättare på dagsgamla*, vi var 3st o hjälptes åt o hålla när vi skulle könsbestämma de stora klunsarna för o leta efter detta ::) )

Könsmogen gåskarl (har aldrig sett IRL än).

Sedan en könsmogen tjej. Är bara som en röd/rosa köttig grotta/grop .... 

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 10:53 »
Tack, Linkoso, det var som jag trodde. Jag har köpt en avelsgrupp bestående av tre hanar  >:(. Säljaren garanterade att det var en trio. Nåväl, i framtiden kommer jag att göra kloakkontroll på alla djur jag köper. Och efter att ha kollat kön på mina ungdjur, så blev inte utfallet så dåligt i alla fall, jag får ihop hyfsade avelsgrupper till nästa år.

Får se vad säljaren av "avelsgruppen" säger, förhoppningsvis kan vi komma överens om något som känns ok för alla parter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser