Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggfråga.  (läst 2654 gånger)

freeky

• Gäst
Baggfråga.
« skrivet: 05 nov-11 kl 10:15 »
Jag har köpt en bagge till min lilla flock som består av 6 tackor, 3 tacklamm och ett bagglamm. Den nya baggen är en rutinerad herre, född 05. Han har varit här en månad ungefär.Den sista veckan har han blivit elak mot lille Lukas, 6 månader. Han får inte äta och han blir bortjagad längst bort i hörnet av hagen, och lägger vi mat till honom nån annanstanns blir han bortjagad därifrån oxå.Han får absolut inte äta från foderbordet!
Jag förstår att det har med tackornas brunst och att Kalle har förstatjing osv, men jag vet inte riktigt hur jag ska bete mej. Jag är orolig att Lucas inte får i sej tillräckligt med mat. Så, ska jag vänta på att Kalle får köra sitt race och betäcka färdigt eller ska jag flytta Lucas till en annan hage? Far han illa? Vi har tänkt behålla honom så han får betäcka några avkommor nästa säsong (genbank och regler) och som sällskap åt Kalle.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Baggfråga.
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 10:33 »
Det bästa är säkert att Lucas går i egen hage men han är väl könsmogen och kan betäcka redan nu. Han kan ju få med sig några tacklamm (om det är dem han ska betäcka). Som det är nu så mår Lucas säkert inte så bra och kan t o m bli ihjälstångad av Kalle.
Åsenfår, hundar och katter

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 12:08 »
Hur kan du vara säker på att Lucas inte har lyckats komma emellan och betäcka en av tackorna i år, om du har Lucas i flocken så kan du aldrig garantera stammen på dina lamm (om du nu inte vill kosta på dig DNA test)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

freeky

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 12:13 »
Lukas visar inga som helst tecken på att vara könsmogen,han har inget intresse av tackorna som Kalle har.Dom ska separeras från flocken om nån vecka,då har Kalle gått med dom en månad som jag läst här bör räcka.Men jag flyttar Lucas nu iallafall för hans egen skull.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 12:41 »
Men nu har du ju redan gjort så att Helsingefårslammen får osäker fader!

Inte sjutton kan du ha ett bagglamm på 6 månader i flocken och tro att det inte betäcker.
Att Kalle jagar bort Lukas avslöjar att Kalle vet att Lukas är könsmogen  ;D

(Jag skiljer bort mina bagglamm när dom blir 4 månader, från tackor o tacklamm.)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 19:51 »
Du kan inte ha Lucas ensam heller, det mår han inte bra av.
Åsenfår, hundar och katter

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 22:26 »
Det här blev lite knepigt,men jag löste det med en sele(färgdyna) och hage i hagen tills Kalle satt på tackorna.Inte det optimala men så får det bli.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 05 nov-11 kl 23:23 »
Det här blev lite knepigt,men jag löste det med en sele(färgdyna) och hage i hagen tills Kalle satt på tackorna.Inte det optimala men så får det bli.

Borde du inte ha satt en sele på Lucas med? Kan upplysa om att vi har ett bagglamm i samma ålder som betäcker som en galning, det är dessutom en köttrasbagge som troligtvis blir könsmogen senare.  o:)
Att Lucas inte verkar intresserad av tackorna, beror troligtvis på att Kalle håller koll så att han inte försöker ens. Men Kalle kan inte hålla koll dygnet runt... Känns som att härstamningen på lammen blir väldigt osäker som sagt.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

freeky

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-11 kl 00:39 »
Jag ställde en fråga om hur jag ska göra med mitt bagglamm och fick pekpinnar istället.Jag förstår varför folk hoppar av forumet när man blir bemött som ett totalt pucko som inte begriper ett dugg.Om jag ens misstänkt att Lucas var könsmogen hade jag naturligtvis flyttat honom direkt.När jag valde att fortsätta vara ansluten till genbanken ingick jag som alla andra ett avtal att fortsätta bevara rasen och se till att generna hålls friska(i den mån det går,alla helsingar är väl släkt nånstanns längs linjen) och tar mitt ansvar på allvar.Tack och hej,jag hoppar nu.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 06 nov-11 kl 09:42 »
Just det att dom är så få och risken för inavels så stor som det är extra viktigt att inte utmana ödet. Jag hade kassat alla lamm nästa år för stamtavlans skull

Jag lovar dig Lucas har gått om tid att bli pappa under tiden som Kalle håller på med sin akt på en annan tacka.

Jag håller på med hästar och det är inte alls ovanligt att det blir fel "hingst" då man tror att en annan hingst antingen är för ung eller så liten att han inte når upp (stallets lilla shetis) dom fixar det även om tror att stora starka hingsten ha monopol.

Jag har också skrivit på samma papper och betvivlar att du följt punkt 6.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 11:05 »
Jag ställde en fråga om hur jag ska göra med mitt bagglamm och fick pekpinnar istället.Jag förstår varför folk hoppar av forumet när man blir bemött som ett totalt pucko som inte begriper ett dugg.Om jag ens misstänkt att Lucas var könsmogen hade jag naturligtvis flyttat honom direkt.När jag valde att fortsätta vara ansluten till genbanken ingick jag som alla andra ett avtal att fortsätta bevara rasen och se till att generna hålls friska(i den mån det går,alla helsingar är väl släkt nånstanns längs linjen) och tar mitt ansvar på allvar.Tack och hej,jag hoppar nu.

Tror inte att någon ser dig som ett totalt pucko, men det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra? 6 månader är inte särskilt ungt för en bagge, många köper lamm i den åldern till avel och de funkar alldeles utmärkt.
Och som sagt, har man genbank så bör man väl se till att de uppgifter som står i papprena stämmer med 100% säkerhet?  ???
Jag skulle aldrig chansa, jag vill VETA vem som är far till mina lamm.
Mina baggar födda i april har inte heller verkat könsmogna, men nu när de är insläppta till tackorna så gör de sitt jobb med råge.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vårlängtan

• Småland
« Svar #11 skrivet: 06 nov-11 kl 12:41 »
Freeky, ge inte upp! Ibland blir det så här, en fråga "växer" och kanske inte blir det man tänkt.
Vi som pratar här får ju mycket bra respons, men så klart finns skilda åsikter. Tänk OM det nu va så att du tänkt fel
angående baggens könsmognad, so what? Det är inte hela världen!

Min erfarenhet är att vi de flesta åren aldrig sett så mycket av betäckning eller spelet runt. De yngre bagglammen (minns ej exakt ålder, men typ halvåret) vi köpt har vi undrat över ibland, de kanske inte fixar det, men jodå, alla tackor betäckta och dräktiga. Vi har finullsfår och delar av bagglammen vid tre-fyra månader.

Vi vill ha alla kvar här på forumet, alla frågor får ställas, men vi måste också få höra svar från folk med annan erfarenhet och mer
erfarenhet och kunskap. Det är i den väven vi lär och utvecklas!
Njuter av värme och allt det gröna!

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 06 nov-11 kl 19:30 »
Hej,jag har genbanksanslutna gutar och har väl ett liknande avtal som du,Freeky. Så länge man har fler än 1 bagge i hagen kan man inte säga vem som är far till lammen.
Skulle jag köpa in några nya djur och fick reda på att säljaren haft 6 månaders bagglamm i flocken tillsammans med den tilltänkta "fadern",då skulle jag välja annan uppfödare.

Bry dig inte om "tonen" i inläggen,stanna kvar på forumet,vi har alla något att tillföra varandra någon gång o:)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 5 användare (2 dolda)
Stengrim, skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser