Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jaktbrott  (läst 11081 gånger)

Siri-Piri

• -
SV: Jaktbrott
« Svar #20 skrivet: 08 nov-11 kl 18:42 »

Ett annat exempel är Vapstens sameby som var i blåsvädret för nästan precis ett år sedan: http://svt.se/2.33919/1.2237237/folk_ar_skitforbannade?lid=puff_2237340&lpos=rubrik

Dessa samer. Att de inte kan hålla sig inom lagen  ;)
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 08 nov-11 kl 19:44 »
Dessa samer. Att de inte kan hålla sig inom lagen  ;)
Dom håller inom lagen.
Sin egen lag.
Svensk lag skiter dom i.
Precis som dom gång efter gång bryter mot jaktlagarna.

lillfarmarn

• Småland
« Svar #22 skrivet: 09 nov-11 kl 14:52 »
Uschanamej nu är dom där grönsaksodlarna i farten igen, dax att förbjuda hobbyodling nu
hårdare krav, dyrare tillstånd, förbjud blomlådor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12227581.ab

:)

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 09 nov-11 kl 14:57 »
Uschanamej nu är dom där grönsaksodlarna i farten igen, dax att förbjuda hobbyodling nu
hårdare krav, dyrare tillstånd, förbjud blomlådor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12227581.ab

Dessa jävla veganer! ;D
Man borde sätta hela bunten i fängelse! ;)

Humle

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 09 nov-11 kl 16:00 »
Kanske hög tid att licensbelägga spade och hacka?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 14 nov-11 kl 15:56 »
Tjuvjakt är inte ett norrlandsproblem. Vi har dom i Skåne också. Dom är dock ofta förbaskat svåra att sätta dit.  >:(
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #26 skrivet: 15 nov-11 kl 12:36 »
Norrlänning jag med, om än i exil.
Menade mer att man inte överhuvudtaget behöver peka på en speciell grupp, det är ju individer det handlar om.
Och det är ju inte ens säkert att dom har "jaktlicens"...

oki då hänger jag med och håller med du =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

regnpipan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 nov-11 kl 12:45 »
Oki. Då har frågan varit uppe och vänt lite. Dags att plocka ner den på jorden och koppla den till vår självhushållarverklighet.

Därför undrar jag nu vilka som har råkat ut för att det tjuvjagats på den jaktmark där man har jakträtt?
Hur märkte ni det?
Vad har ni gjort åt det?

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 05 jan-12 kl 12:11 »
Som sagts innan, det är jäkligt svårt att komma åt tjuvjakt, i princip måste det ske på bar gärning.
Här är några exempel
Exempel 1.
Föräldrarna, som har mark men bor inte där fick tips om att en och samma bil hade rört sig i området. En hel del av gångerna gick det dessutom skott. Efter att att kollat upp registrerings nr på bilen och "hört sig för" vad det var för filur och de fick uppgifter om att han setts i andra områden och även där misstäkts för tjuvjakt ringdes vederbörande upp och konfronterades. Han nekar givetvis men blev då "vänligt" informerad att om han visade sig i området så skulla han får ordentliga problem med  (:) och att man hade ögonen på honom. Efter det så löstes problemet med tjuvjakt, han visade sig aldrig där igen.

Exempel 2.
En klassiker, älg skjuten på egna marken men springer in på grannens och dras därefter in på egna marken igenutan att markägare eller jakträttsinnehavare informeras. Skottet hördes av markägaren som gick dit för att titta och hittar släpspår samt blod. Hela historien hamnar hos rätten. ryktet går att med advokatkostnader och skadestånd/böter så kostade den älgen dessa personer totalt 140000:- Och de blev dessutom av med vapenlicenserna.

Exempel 3.
En man som enligt ryktet "tränar" sina älghundar genom att släppa ut dessa på egna marken och när de får ståndskall så söks älgen upp och skjuts.  Dessa 1-2 st (enligt ryktet) "matälgar" om året räknas givetvis inte in i älgkvoten.  Hundarna har hörts och straxs därefter skotten, men älgarna är svårare att redovisa. Detta sker även utanför när älgen är lovlig enligt jakttidtabellen.

Det finns andra indikationer att det är så här det går till, men det finns inga bevis, än.

Om jag var som honom hade jag bara sagt att jag varit ute på drevjakt efter vildsvin.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Tännlappen

• -
« Svar #29 skrivet: 08 jan-12 kl 03:19 »
Det här jaktbrottet torde vara vanligt,naturligtvis inte försöka döda jaktkamraten med en traktor :o....fylledille,sups väl en del...heder åt jägaren som vill hålla moralen hög,börjar man fiffla med älgarna eller andra klöv eller rovdjur sjunker moralen snabbt till ett lågvattenmärke.

"Ett jaktlag i Närke sköt en älgko mera en de hade licens för. En ny medlem i jaktlaget gick mot resten som ville att man skulle göra som man alltid hade gjord om sådant inträffade, nämligen dölja det.

Anmälning av det som hade hänt till polisen resulterade i hot mot anmälaren ifrån den som hade skjuten älgen. Hotet ledde till ny anmälning som resulterade i indragen vapenlicens.
Händelsen kulminerade när den nu flera tusen kronor fattigare och vapenlösa jägaren, efter att ha konsumerat en större mängd alkohol, tar traktorn, kör till anmälarens hem och försöker att köra över denne."  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o

lillfarmarn

• Småland
« Svar #30 skrivet: 09 jan-12 kl 10:14 »
Det här jaktbrottet torde vara vanligt,naturligtvis inte försöka döda jaktkamraten med en traktor :o....fylledille,sups väl en del...heder åt jägaren som vill hålla moralen hög,börjar man fiffla med älgarna eller andra klöv eller rovdjur sjunker moralen snabbt till ett lågvattenmärke.

"Ett jaktlag i Närke sköt en älgko mera en de hade licens för. En ny medlem i jaktlaget gick mot resten som ville att man skulle göra som man alltid hade gjord om sådant inträffade, nämligen dölja det.

Anmälning av det som hade hänt till polisen resulterade i hot mot anmälaren ifrån den som hade skjuten älgen. Hotet ledde till ny anmälning som resulterade i indragen vapenlicens.
Händelsen kulminerade när den nu flera tusen kronor fattigare och vapenlösa jägaren, efter att ha konsumerat en större mängd alkohol, tar traktorn, kör till anmälarens hem och försöker att köra över denne."  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o

Sådana händelser är bra för dom ruttna jägarna sanerar ut sig själva..

Broberg

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 jan-12 kl 14:22 »
Kanske inte jaktbrott denna gången. Det framgår inte.

http://värnamo.nu/nyheter/blev-attackerad-av-vildsvin/

regnpipan

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 09 jan-12 kl 14:53 »
Kanske inte jaktbrott denna gången. Det framgår inte.

http://värnamo.nu/nyheter/blev-attackerad-av-vildsvin/

SOm jag förstår det skadesköts vildsvinet på ett pass och attackerade en jägare på ett intilliggande pass. Innan eftersök hunnit påbörjas. Kan inte se att det skulle vara frågan om jaktbrott därinte. Såvida inte man hade för avsikt att strunta i eftersök men det är rätt ovanligt att sådant ignoreras.

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 jan-12 kl 17:30 »
SOm jag förstår det skadesköts vildsvinet på ett pass och attackerade en jägare på ett intilliggande pass. Innan eftersök hunnit påbörjas. Kan inte se att det skulle vara frågan om jaktbrott därinte. Såvida inte man hade för avsikt att strunta i eftersök men det är rätt ovanligt att sådant ignoreras.

Jo, jag ser det nu. Vet inte hur vanligt det är. Enligt den personen som blev attackerad här nere är det vanligt när det gäller vildsvin. (förra länken jag la in). Tyvärr kan jag inte länka till lokalblaskan där det stod mer om det.

Tännlappen

• -
« Svar #34 skrivet: 09 jan-12 kl 17:53 »
Man år ju verkligen hoppas att eftersök görs så inte en annan råkar ut för en flock skadeskjutna vildsvin. Ska vara ett svårskjutet djur,dessutom förstår man att dom är på bad humör och plågas med bly i kroppen. Krävs nog vildsvinsbyxor och grenskydd vid eftersök i en majsodling.

LasseDalom

• -
Tjuvjakt på varg
« Svar #35 skrivet: 21 jan-12 kl 12:31 »
Tjuvjakt på varg nära Sälen. Polisen vill ha tips, telefon 010-567 22 41 eller 11414.

http://www.dt.se/brottsplats/1.4306442-vargkoppen-saknas-men-polisen-har-spar-att-folja

Neiklot

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 21 jan-12 kl 12:41 »
Oki. Då har frågan varit uppe och vänt lite. Dags att plocka ner den på jorden och koppla den till vår självhushållarverklighet.

Därför undrar jag nu vilka som har råkat ut för att det tjuvjagats på den jaktmark där man har jakträtt?
Hur märkte ni det?
Vad har ni gjort åt det?

Nästan..

Vår stuga ligger mitt i ett jaktområde.

För ett antal år sedan sköts det ett rådjur som sprang in på vår mark (>4000kvm<) och la sig.
Dom t.om passade djuret på tomten.

Men det var det ingen som sa någonting om!

« Senast ändrad: 21 jan-12 kl 12:45 av Neiklot »

CaJo

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 24 jan-12 kl 12:18 »
Nästan..

Vår stuga ligger mitt i ett jaktområde.

För ett antal år sedan sköts det ett rådjur som sprang in på vår mark (>4000kvm<) och la sig.
Dom t.om passade djuret på tomten.

Men det var det ingen som sa någonting om!

Tillåt mig tveka till att de passade rådjuret inne på tomten inom synhåll från huset!   Nån måtta får det väl ändå vara!

Neiklot

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 24 jan-12 kl 15:58 »
Nej, det är sant!

Vi övervägde en polisanmälan men struntade i det.
Har hyffsat bra kontakt med markägaren/jaktlaget vad gäller "byta tjänster".
(Vedtag exempelvis)

Humle

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 31 aug-12 kl 13:10 »
Hoppsan en dansk råkade skjuta två nötdjur då denne trodde det var vildsvin!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/ny-dansk-jagartabbe-skot-tva-tjurar
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser