Som sagts innan, det är jäkligt svårt att komma åt tjuvjakt, i princip måste det ske på bar gärning.
Här är några exempel
Exempel 1.
Föräldrarna, som har mark men bor inte där fick tips om att en och samma bil hade rört sig i området. En hel del av gångerna gick det dessutom skott. Efter att att kollat upp registrerings nr på bilen och "hört sig för" vad det var för filur och de fick uppgifter om att han setts i andra områden och även där misstäkts för tjuvjakt ringdes vederbörande upp och konfronterades. Han nekar givetvis men blev då "vänligt" informerad att om han visade sig i området så skulla han får ordentliga problem med

och att man hade ögonen på honom. Efter det så löstes problemet med tjuvjakt, han visade sig aldrig där igen.
Exempel 2.
En klassiker, älg skjuten på egna marken men springer in på grannens och dras därefter in på egna marken igenutan att markägare eller jakträttsinnehavare informeras. Skottet hördes av markägaren som gick dit för att titta och hittar släpspår samt blod. Hela historien hamnar hos rätten. ryktet går att med advokatkostnader och skadestånd/böter så kostade den älgen dessa personer totalt 140000:- Och de blev dessutom av med vapenlicenserna.
Exempel 3.
En man som enligt ryktet "tränar" sina älghundar genom att släppa ut dessa på egna marken och när de får ståndskall så söks älgen upp och skjuts. Dessa 1-2 st (enligt ryktet) "matälgar" om året räknas givetvis inte in i älgkvoten. Hundarna har hörts och straxs därefter skotten, men älgarna är svårare att redovisa. Detta sker även utanför när älgen är lovlig enligt jakttidtabellen.
Det finns andra indikationer att det är så här det går till, men det finns inga bevis, än.
Om jag var som honom hade jag bara sagt att jag varit ute på drevjakt efter vildsvin.