Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!  (läst 30410 gånger)

hursomhelst

• Småland
SV: Detta med köttpriser IGEN! Nybörjare, förklara!
« Svar #100 skrivet: 09 nov-11 kl 18:46 »
jag hoppas verkligen ingen här tror att mina djur varit FÖR magra?! Nu blir jag rädd  :o
Extremt magert kött tillhör rasen!

hursomhelst

• Småland
« Svar #101 skrivet: 09 nov-11 kl 18:48 »
sen skrev jag i början av tråden att slakten i sig nog skulle ske utanför skatteverkets inblanding = kvitto...
Då de dessutom sköts hemma på gården...
Rätt eller fel... ja det kan vi ju orda om ett tag! Seriöst eller oseriöst... men nu handlade det om 2 st lamm...
Nästa år blir det annorlunda...

Existens?

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 09 nov-11 kl 22:21 »
Nej, det är ju riktigt..svartslaktat kött bortom alla regler, brukar sällan klassas...

Sen beror det på vad för slakteri man anlitar. Klassningen är ju till för att styra betalningen till leverantören. Vem har läst nåt om klass på köttet i en butik?
Så anlitar man ett slakteri som bara slaktar egna djur och återtag ibland, då klassar dom knappast, det finns inget som kräver det.

hursomhelst

• Småland
« Svar #103 skrivet: 09 nov-11 kl 23:01 »
Nej, det är ju riktigt..svartslaktat kött bortom alla regler, brukar sällan klassas...

Sen beror det på vad för slakteri man anlitar. Klassningen är ju till för att styra betalningen till leverantören. Vem har läst nåt om klass på köttet i en butik?
Så anlitar man ett slakteri som bara slaktar egna djur och återtag ibland, då klassar dom knappast, det finns inget som kräver det.

Ja precis... Jag har ju dessutom inte mina för köttproduktion, utan mjölkproduktion. Så jag bryr mig inte nåt vidare om det där med klassning faktiskt... Bara mina djur lever bra och mår väl, och får avsluta sina dagar på ett värdigt sätt... och dessutom får växa i sin egen takt, ja då är jag mycket nöjd! Sen klassning hit eller dit.. ja det är inte så intressant för mig... Då jag själv sätter mina priser... och slaktaren tar ju inte mer betalt för att göra jobbet pga av klassning kan jag inte tänka mig?!?!
För mig räcker det med ett utlåtande om hur köttet är i kvalité, på ren svenska...

Sen skulle det ju kanske vara roligt med klassning, så man kan jämföra sig med alla andra... det är ju rätt brukligt att man gör det  >:D  o:)  ;D

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #104 skrivet: 09 nov-11 kl 23:42 »
Här i norrland ger ju dessutom vallstöd (krav på djurhållning), kompensationsbidrag m.m. ofta mer per tacka än vad slakteriet är villiga att betala för 1,8 lamm från samma tacka - så då att jaga småpengar på klassningen är ju rent kontraproduktivt om det leder till ökade foderkostnader. Tex att leverera slaktlamm till påsk går man ju back på här jämfört med att leverera i tex oktober så att man kan föda upp lammen på bete trots högre betalning per kg.

Men ärligt talat varför blanda in någon slaktare öht vid svartslakt ?

Ska man bryta mot regelverket kan man ju lika gärna göra det ordentligt och slakta och stycka själv, det är ju ingen rymdforskning det handlar om. Allt som behövs är en slaktmask och en uppsättning knivar...

hursomhelst

• Småland
« Svar #105 skrivet: 10 nov-11 kl 00:03 »
Här i norrland ger ju dessutom vallstöd (krav på djurhållning), kompensationsbidrag m.m. ofta mer per tacka än vad slakteriet är villiga att betala för 1,8 lamm från samma tacka - så då att jaga småpengar på klassningen är ju rent kontraproduktivt om det leder till ökade foderkostnader. Tex att leverera slaktlamm till påsk går man ju back på här jämfört med att leverera i tex oktober så att man kan föda upp lammen på bete trots högre betalning per kg.

Men ärligt talat varför blanda in någon slaktare öht vid svartslakt ?

Ska man bryta mot regelverket kan man ju lika gärna göra det ordentligt och slakta och stycka själv, det är ju ingen rymdforskning det handlar om. Allt som behövs är en slaktmask och en uppsättning knivar...

Nej. det är ingen rymdforskning. Det är känslor det handlade om... Det är inte precis så att jag letade efter ljus och lykta för att slakta mina lamm svart... Visst jag kunde ha bett om ett kvitto, jag hade gärna betalat in momsen m-m.. Men just då, var jag bara glad för att jag fick det gjort, snabbt, smidigt och enkelt, och bra för djuren...
Än är jag inte så härdad att jag tycker att slakt är en dans på rosor, jag hoppas aldrig iofs att jag blir det heller.
Visst det är en kriminell handling, men många av oss begår nog större brott än så eller har gjort. Jag har inga problem med mitt samvete faktiskt, jag ville bara klara av mina känslor... och jag gick ur detta som jag våndats för i 1 års tid, med en betydligt positivare upplevelse än jag hade väntat mig..
Så där har du svaret på frågan.. varför svartslakt... det var ingen uppsåtlig handling, jag vände mig till en slaktare som har detta som yrke, sen att han inte gav mig ett kvitto, och jag inte ens tänkte på att be om det.. ja det må ju vara hänt!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #106 skrivet: 10 nov-11 kl 00:19 »

Jodå, lagen om klassning av kött.

http://www.sjv.se/amnesomraden/handel/livsmedel/kottklassning.4.35974d0d12179bec285800013.html

Du kan få dispens om man har gårdsslakteri, men nu den verksamheten är ökande har man varit mer och mer restriktiv med dispens,. Det är viktigt statestik för hela sveriges avelsarbete.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #107 skrivet: 10 nov-11 kl 00:29 »
Så anlitar man ett slakteri som bara slaktar egna djur och återtag ibland,
Men gårdsslakterier får väl inte legoslakta djur eller?
Med gårdsslakteri avses kontrollslakteri med slakt enbart av djur uppfödda på fastigheten där slakteriet är beläget.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #108 skrivet: 10 nov-11 kl 05:32 »
Take: Det stämmer! Man får dispens så länge man slaktar egna djur, men så fort det är andras så måste de klassas. Där kan man också få en dispens, men då måste man gå den praktiska delen av jordbruksverkets klassningskurs, dvs en veckas praktik på ett stort slakteri med bara klassning. Jag kollade för en månad sedan, då jag måste iväg på den kursen då det är för dyrt att hyra in någon hela tiden.

Grimla: Numer, eller i de flesta fall, så heter det "småskaliga slakterier". Sedan beror det på om man har ett godkänt mottagningsstall om man får slakta åt andra eller ej, så var det i mitt fall åtminstone.

60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Existens?

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 10 nov-11 kl 10:15 »
Där vi slaktade grisar, ett medelstort gårdsslakteri med tillstånd att legoslakta, var det aldrig tal om att få nån klassning.

Falin

• -
« Svar #110 skrivet: 10 nov-11 kl 13:05 »
jag hoppas verkligen ingen här tror att mina djur varit FÖR magra?! Nu blir jag rädd  :o
Extremt magert kött tillhör rasen!

Nej, jag tror ingen tänker så, det behöver du inte oroa dig för.

Jag är så nyfiken på klassningen därför att jag tycker det är intressant. Vi säljer ju en del köttlådor, och jag tycker det är roligt att få så bra klassning som möjligt. Då kan man ju bolla lite med olika raser och uppfödningsmodeller.

Vi slaktade de sista två lammen häromdagen, som gått lite längre än tänkt... Den som vägde 25 kg slaktad gick i U4 och den som vägde 23 kg i U3. Det hade tex varit jätteintressant (tycker jag då  ;)) att jämföra klassningen på frieslamm i samma storlek.

hursomhelst

• Småland
« Svar #111 skrivet: 10 nov-11 kl 13:25 »
Ja, visst hade det varit spännande att jämföra, men ska be om klassning nästa år, så du får ett svar på den frågan  ;D Då våra "små" frisisar, inte har en kropp som andra får  :D

Falin

• -
« Svar #112 skrivet: 10 nov-11 kl 14:46 »
Ja, visst hade det varit spännande att jämföra, men ska be om klassning nästa år, så du får ett svar på den frågan  ;D Då våra "små" frisisar, inte har en kropp som andra får  :D

Det är då sant, mina klipptes för ett par veckor sedan, och gissa om det är skillnad på frisarna och köttraskorsningarna!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
javill, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser