Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga bukplåt  (läst 6681 gånger)

Moraggarn

• -
Bygga bukplåt
« skrivet: 02 nov-11 kl 16:59 »
Har tänkt bygga en bukplåt till traktorn men det verkar vara ett jäkla företag. Finns det kanske någon annan sorts lösning som fungerar att ha när man kör i skogen. Om man nu måste bygga en vad är då det bästa materialet? Hardox är lite väl dyrt.

TW

• Finland
SV: Bygga bukplåt
« Svar #1 skrivet: 02 nov-11 kl 19:02 »
Så fort hälsan och tiden tillåter skall vi börja med ett bukplåtsbygge så jag har forskat litet.

Du skall inte använda Hardox. Bukplåten ligger ju på bara vid enstaka tillfällen och slits inte alls på samma vis som en grävmaskinsskopa eller landsidan på en plog. Använd vanligt blötjärn. Helt vanlig plåt som du kan hitta på skroten. För en 60-70 hästars traktor lär 12mm plåttjocklek räcka med god marginal. En lättare traktor klarar sig med tunnare bukplåt.
Vad har du för traktor?

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Moraggarn

• -
« Svar #2 skrivet: 02 nov-11 kl 20:35 »
Har en Ford 3600. Så just själva materialet behöver inte vara så märkvärdigt då. Vad bör man tänka vid ett bukplåtsbygge

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 01:08 »
Du kan bygga i 4-5 mm vanligt järn.   

för att få det så starkt det bara går så kan du försöka tänka dig ett valv och sedan bygga så att belastningen sprider sig.  en form som brukar funka bra är trianglar.
Tänk oxå ta att det skall vara rimligt lätt att spola rent och hål för oljepluggen. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-11 kl 07:46 »
Jag skulle nog satsa på 8 eller 10 mm plåt till en 3600 men jag vet att jag har en tendens att ta till litet väl grovt.

Valvform är bra men frigångshöjden är viktigare. Man måste tänka på att få traktorn så hög som möjligt under och då blir undersidan tyvärr ganska flat. Tänk också på att konstruera bottenpansaret så att det inte blockerar framaxelpendlingen.
Normala bottenpansar brukar vara byggda som en plan bottenplåt uppböjd i framkanten (tänk på en mede) med påsvetsade uppstående kanter på sidorna för att förstyva. Somliga gör sidorna bara 8-10 cm höga och somliga gör hela sidoplåtar som når upp till de gängade bulthålen på sidorna av traktorkroppen.
Det är viktigast att ha pansar från kopplingshuset och framåt. Bakändan av traktorn är något mindre utsatt. Mitt bottenpansar kommer att ta slut vid kopplingshuset.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-11 kl 08:27 »
Jag har skruvat en del skogsmaskiner, främst john deere/timberjack och sällan stött på grövre bukplåtar än typ 8mm... Om dom ens är så tjocka? Var ett tag sen :-[
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-11 kl 15:47 »
Vid närmare eftertanke tror jag du har rätt.
Antifacist.

Brasa

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 03 nov-11 kl 16:09 »
Du bör använda en domex ypb plåt om ca 4mm till en sån traktor dvs en varmvalsad ganska billig vanlig plåt.
I formen ska man eftersträva diamantform så långt det går då det ger största styrkan men ska den vara under hela traktorn kanske man vill ha en lång plåt med upp vikta kanter om minst en 50mm så man får styrka i den så diamant knäcker man den raka plåten som blir kvar under
Ja vad ska vi börja?

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 03 nov-11 kl 16:37 »
Brasa är den som har den smidigaste lösningen.

Jag sdom åker enormt mycket i skogen med terrängbilarna har inte några skydd under, beroende på ren slöhet och att jag inte sett behovet vara tvingande.
DEt innebär visserligen att jag tar en risk att trycka hål på tanken eller nått annat, men kör man med förstånd så riskerar man inget.  :-\
Men inte nödvändigtvis.

brainghost

• Småland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-11 kl 06:24 »
Håller med skogsvilde kör med förstånd...30 år i skogen utan bukplåt o utan haverier. ska du på stenar o andra hinder jämt så hjälper inga skydd........

TW

• Finland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-11 kl 20:04 »
I dag frågade jag om tjockleken av en svetsare som har byggt ett par bukplåtar.
Han talade om 8mm plåt till min traktor och min är ju bara litet större än Moraggarns. Jag får alltså gå ned i tjocklek rejält från 12mm.

Antifacist.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 05 nov-11 kl 20:26 »
Håller med skogsvilde kör med förstånd...30 år i skogen utan bukplåt o utan haverier. ska du på stenar o andra hinder jämt så hjälper inga skydd........

Fast ibland så oturas det ju.. Min far var ute för att hämta ved med sin ferguson 35:a för några år sen, oturen var framme och ett rotben slog upp och petade loss motoroljefiltret. :o  Gubben märkte inte att oljetrycksmätaren ramlade ner på noll och körde tills det tog stopp på riktigt :-\
Blev en del jobb för undertecknad och en slipad vevaxel...
Hade varit gott med lite skydd då.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 05 nov-11 kl 20:45 »
Fast ibland så oturas det ju.. Min far var ute för att hämta ved med sin ferguson 35:a för några år sen, oturen var framme och ett rotben slog upp och petade loss motoroljefiltret. :o  Gubben märkte inte att oljetrycksmätaren ramlade ner på noll och körde tills det tog stopp på riktigt :-\
Blev en del jobb för undertecknad och en slipad vevaxel...
Hade varit gott med lite skydd då.

Jepp...   Där måste jag hålla med, det finns alltid tillfällen när man gärna vill ha saker och ting skyddade. Men sen måste man oxå fråga sig, om jag lägger sioch så mycket tid på att skydda mig, vad innebär det i slutändan.
Sen så hadde fadern en försäkring, pöjkvaskern fixar problemet  ;D
Men inte nödvändigtvis.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #13 skrivet: 05 nov-11 kl 20:48 »
ajg har en bukplåt till salu passar till Grålle om någon e intresserad
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Brasa

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 05 nov-11 kl 22:17 »
I dag frågade jag om tjockleken av en svetsare som har byggt ett par bukplåtar.
Han talade om 8mm plåt till min traktor och min är ju bara litet större än Moraggarns. Jag får alltså gå ned i tjocklek rejält från 12mm.

8mm & 12mm då grova plåtar behöver du inte om du nu inte bara ska ha en helt plan plåt.
Viker du plåten får du mångdubbel styrka i den

Kompisens ponse skotare som väger runt 15ton o-lastad har 6mm hasplåt under motorn den maler han ner stenar med ;D
Jag har en bil som jag kör extrem offroad körning med som slår i på löpande band under den har 3mm hasplåtar under bilen väger 1830kg tävlingsklar dom plåtarna håller bra för att ställa hela bilen på en sten.

Har du behov av grova plåtar?
Vill du ha extra tyngd i traktorn?
Har du planerat att inte vika plåtarna?
Ja vad ska vi börja?

Moraggarn

• -
« Svar #15 skrivet: 05 nov-11 kl 22:21 »
Jag har inget behov av överjävligt grova plåtar. Vill ju mest skydda det som skyddas kan och kanske få lite mindre saker som hakar sig fast under traktorn. Vika eller inte vika det är frågan

Skogsvilde

• -
« Svar #16 skrivet: 05 nov-11 kl 22:41 »
Jag har inget behov av överjävligt grova plåtar. Vill ju mest skydda det som skyddas kan och kanske få lite mindre saker som hakar sig fast under traktorn. Vika eller inte vika det är frågan

Vinklarna behövs oavsett hur du gör. men är det praktiskt omöligt så använd i det minsta fall veck i de raka plåtarna.
Men inte nödvändigtvis.

Brasa

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 05 nov-11 kl 22:42 »

En bra viken plåt har flera 1000% mer styrka än vad en rak har
Ja vad ska vi börja?

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser