Tack så jätte mycket för era svar, nu ska jag börja tänka om lite och läsa på skillnaden om kolonidjur och flockdjur...Sydtobak-hur menar du, är kaninerna slaktfärdiga vid 8 veckors ålder ?Är det någon speciell ras, eller menar du att du slaktar dem vid 8 veckors ålder, det kan ju inte finnas mycket kött på dem då .Jag tänkte nog slakta vi 5 månaders ålder.
Givetvis beroende på vilken ras du har. Har du exempelvis gotländsk så växer den lite långsammare. Jag har vädurshane och lantrashonor. Där går det att börja slakta efter ca: två månader. Tillväxten är ju givetvis även avhängigt av hur mycket kraftfoder du ger. Med i huvudsak hö fodring kommer de inte växa så fort.
Det måste vara små kaniner med mest ben som du slaktar. T o m produktionsraser under optimala förhållanden brukar slaktas vid ca 16 v ålder. innan dess har de inte musklat på sig ordentligt och har sin bästa tillväxtperiod framför sig. Att slakta vid 8 v är väldigt oekonomiskt.På djur som man bara ger lite eller inget kraftfoder, t ex gotlandskaniner, kan man snarare räkna med slakt vid 20-24 v ålder.
kaninavel.... jag lägger in lite av mina frågor med hur snabbt är dom i slakt vikt om dom får grovfoder och kraft?Vad får man betala för en bra hona och en bra hane?Är dom svåra att slakta/ta ur/bereda?