Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frö from groddar  (läst 4502 gånger)

G01kur_Kisel

• Uppland
Frö from groddar
« skrivet: 30 okt-11 kl 09:25 »
Hej, jag har köpt lite groddar ifrån runåbergs fröet och tänke använda en del för att samla mitt egna utsäde. Är det någon som har gjort det förut, jag hade tänkt experimentera mig fram eftersom det blir första gången för mig. Men det känns inte som om det kan vara något komplicerat eftersom naturen sköter om allting. Plantera groddar i jorden, vattna, skörda inte växten och sedan vänta på att den ska få frön. Så lyder min plan. Men jag tänkte höra med er om någon har tips att ge eller har gjort det förut.

http://www.runabergsfroer.se/?m=303

de groddar jag köpt är alfa frön, brocolli , brocoletti, bockhornsklöver och solros frön.
tack för svar^^

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Frö from groddar
« Svar #1 skrivet: 30 okt-11 kl 09:59 »
Hej, jag har köpt lite groddar ifrån runåbergs fröet och tänke använda en del för att samla mitt egna utsäde. Är det någon som har gjort det förut, jag hade tänkt experimentera mig fram eftersom det blir första gången för mig. Men det känns inte som om det kan vara något komplicerat eftersom naturen sköter om allting. Plantera groddar i jorden, vattna, skörda inte växten och sedan vänta på att den ska få frön. Så lyder min plan. Men jag tänkte höra med er om någon har tips att ge eller har gjort det förut.

de groddar jag köpt är alfa frön, brocolli , brocoletti, bockhornsklöver och solros frön.
tack för svar^^

Fröerna är avsedda för groddning. Det är inte säkert att de är lämpliga för vanlig odling på friland eller under glas i vårt klimat. Och därmed minst lika osäkert om de är lämpade för att fullfölja sin livscykel ända fram till fröbildning.

Men du kan ju testa. Alltid lär du dig något.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 30 okt-11 kl 10:18 »

tack för svar^^

Solros och broccolifrö kan du ju spara som utsäde. Alfalfa och bockhorn är ju typiska groddfröer,  http://www.nyfikenvital.org/?q=node/113  broccoletti vet jag inte men kan ju prövas att spara som utsäde. Det som du ska ha som utsäde behöver hållas torrt och kan sättas som frö direkt i jorden utan föregående groddning frampå vårkanten
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 12:59 »
Solros och broccolifrö kan du ju spara som utsäde. Alfalfa och bockhorn är ju typiska groddfröer,  http://www.nyfikenvital.org/?q=node/113  broccoletti vet jag inte men kan ju prövas att spara som utsäde. Det som du ska ha som utsäde behöver hållas torrt och kan sättas som frö direkt i jorden utan föregående groddning frampå vårkanten

Det beror ju på vad det är för sort också.

Alf allfa är blålusern. Både blålusern och bockhornsklöver kan användas till gröngödsling. Men som sagt, det beror på vad det är för sorter.

Broccoli bör i de flesta fall förkultiveras och är dessutom svårt att få vettigt frö av. Ska man odla den i ett- eller tvåårig kultur för att få frö? Ja det är frågan. Man får prova sig fram. Kanske ingen nybörjargrej. Och definitivt bäst att utgå från en broccolisort som passar att odlas här om man vill göra sig besväret.

G01kur_Kisel

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 nov-11 kl 13:58 »
tack för svar alla ni^^ oheört snällt. Så vart kommer groddfrön ifrån? Jag menar det måste ju vara en cykel precis som med alla växter. Ta en frö sort, så den i marken och växten eller plantan dyker upp, mognar för att sedan bilda frön, fröna faller och cykeln början om igen. Det är så jag ser det och för mig känns det konstigt ifall det vore något annorlunda.

Sen är det klart att groddplantor är väl som sagt bara groddplantor, små bäbisar utav den fullvuxna plantan, som t.e.x solros blomman blir ju välidgt stor innan man får frön ifrån den. Sedan brocollin antar jag måste också växa sig till en fullskalig brocolli innan den släpper sina frön? Dock vet jag inte hur eller vart fröna på en brocolli kommer ifrån? De i affären är de skördade för tidigt? eller är det själva knopparna som blir frön eventuellt?

alfa frön har jag ingen aning vart de kommer ifrån eller hur den fullvuxna plantan ser ut.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 01 nov-11 kl 15:12 »
det är ju fröerna du groddar när du gör groddar dvs när du ska äta groddarna. Vissa fröer är speciellt bra att grodda och äta direkt andra är mindre lämpliga. Trodde ett tag du menade att du först skulle grodda och sedan stoppa ner groddarna i jorden vilket inte är så relevant speciellt inte så här års. Till våren kan du ju förgro vissa fröer och får då en snabbare och mer kontrollerad skörd. Eller var det så du menade?
Alfalfa är blålusern som tror jag är någon slags ärtväxt (Ärter kan du oxå grodda).
« Senast ändrad: 01 nov-11 kl 15:15 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 01 nov-11 kl 20:32 »
tack för svar alla ni^^ oheört snällt. Så vart kommer groddfrön ifrån? Jag menar det måste ju vara en cykel precis som med alla växter. Ta en frö sort, så den i marken och växten eller plantan dyker upp, mognar för att sedan bilda frön, fröna faller och cykeln början om igen. Det är så jag ser det och för mig känns det konstigt ifall det vore något annorlunda.

Groddfröna kan vara odlade långt härifrån, i ett annat klimat, som är gynnsammare för att få fram stora mängder frö av bra kvalitet än vårt. Då är de av växttyper (arter, sorter) som troligen inte är anpassade till att odlas här. Däremot bör fröer som säljs för odling här i vårt klimat vara anpassade för det. Om du surfar till Runåbergs övriga sidor så hittar du såna sorter.

Citera
Sen är det klart att groddplantor är väl som sagt bara groddplantor, små bäbisar utav den fullvuxna plantan, som t.e.x solros blomman blir ju välidgt stor innan man får frön ifrån den. Sedan brocollin antar jag måste också växa sig till en fullskalig brocolli innan den släpper sina frön? Dock vet jag inte hur eller vart fröna på en brocolli kommer ifrån? De i affären är de skördade för tidigt? eller är det själva knopparna som blir frön eventuellt?

Knoppar blir blommor som blir frö. Nej de är inte skördade för tidigt, för syftet är att äta den omogna blomställningen med knoppar. Samma med blomkål. Väntar man tills de blommar blir det oätligt. Väntar man tills de bildar frö så kan man möjligen äta fröna men det blir ingen broccoli att äta.

G01kur_Kisel

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-11 kl 20:44 »
Ja min tanke är att med dessa 5 sorter som jag köpte framställa egna frön för att kunna behålla min cykel av groddätning utan att behöva beställa nya groddar / groddfröer hela tiden. Så jag planterar dem i jornde inomhus eller i kruka och ställer den vid fönstret och väntar tills den blommar och får frön. Jag har köpt mina fröer från runåbergs hemsida så det borde vara anpassat för våra klimat plus att det blir inmohus, sen kanske det inte kommer att gå då det är vinter och väldigt lite solljus här omkring i stockholms området men jag provar endå.

Sen visste jag inte det där med att brocolli och blomkål blir oätlig när den väl får frön. Varför blir det så? Känns som om man borde kunna äta den endå? vad är det som händer med den?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 01 nov-11 kl 21:31 »
Ja min tanke är att med dessa 5 sorter som jag köpte framställa egna frön för att kunna behålla min cykel av groddätning utan att behöva beställa nya groddar / groddfröer hela tiden. Så jag planterar dem i jornde inomhus eller i kruka och ställer den vid fönstret och väntar tills den blommar och får frön. Jag har köpt mina fröer från runåbergs hemsida så det borde vara anpassat för våra klimat plus att det blir inmohus, sen kanske det inte kommer att gå då det är vinter och väldigt lite solljus här omkring i stockholms området men jag provar endå.

Sen visste jag inte det där med att brocolli och blomkål blir oätlig när den väl får frön. Varför blir det så? Känns som om man borde kunna äta den endå? vad är det som händer med den?

Det är bara att testa och se hur det går. Lycka till.

kurt

« Svar #9 skrivet: 02 nov-11 kl 04:34 »
Du måste kolla vilka värmekrav resp. växt har och hur lång odlingssäsong de kräver. Bockhornsklöver kommer ju  t ex ursprungligen från Indien, jag undrar om den hinner sätta frön här?

Lök är ju annars något som går mycket bra att odla för frö, och även många andra ärtväxter.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 02 nov-11 kl 19:52 »
Du måste kolla vilka värmekrav resp. växt har och hur lång odlingssäsong de kräver.
Precis. Och krav på dagslängd och vid inomhusodling på vintern även ljusmängd. Men annars kommer ju kiselgur upptäcka detta själv, den svåra vägen.
Citera
Bockhornsklöver kommer ju  t ex ursprungligen från Indien, jag undrar om den hinner sätta frön här?
Jag tror det stämmer. Låter bekant.
Citera
Lök är ju annars något som går mycket bra att odla för frö, och även många andra ärtväxter.
Här har du rört ihop det lite.

nuts

• you reap what you sow
    • -
« Svar #11 skrivet: 19 nov-11 kl 19:56 »
Håller med Anders, det är bara prova, (miss-)lyckas och lära sig den vägen!! Det är ju inte större projekt än några groddfrön som ska planteras. På så sätt kan du lära dig så mycket mer, lära dig VARFÖR det inte fungerar att göra si eller så. Men det kallas den hårda vägen av en anledning.. :P

Lycka till med dina odlingsförsök!

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser