Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krikon  (läst 7119 gånger)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
krikon
« skrivet: 29 okt-11 kl 11:54 »
Jag skulle vilja köpa plantor av krikon eller körsbärsplommon. Jag bor i alvesta-trakten, och det vore bra om de fanns inom en tio mils radie hemifrån...
Västgötamor

svartorkidee

• Västergötland
SV: krikon
« Svar #1 skrivet: 29 mar-12 kl 13:07 »
Krikon tror jag att man kan föröka genom att sätta sticklingar i jorden (eller i vatten först, inte säker) ..
Har precis gjort det själv men det var bara en dag sedan så jag har inte fått något resultat än, men i så fall skulle jag kunna skicka ett par sticklingar med posten?

Eurydike

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-12 kl 12:15 »
Körsbärsplommon kan man fröså på hösten. Vet inte hur lång tid det tar innan de ger frukt men den hann bli en meterhög buske på första säsongen i alla fall.
Har dem även som träd. Men tycker inte frukten smakar något knappt. Som "utspädda" plommon ungefär. Men blommorna däremot doftar underbart!!

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 30 mar-12 kl 13:26 »
Krikon är ett samlingsnamn för massa olika sorter med olika smak som ingen har dokumenterat.
Till största delen pga att krikon var dom fattigas plommon och inget som dom skrivkunniga ville befatta sig med på den "gamla goda tiden"

Vi har ett krikon här som kallas för Karlslundkrikonet pga att det fanns på alla torp som tillhörde Karlslund herrgård.
Detta krikon är surt till första frosten har fått nypa i det. Då kommer sötman fram men skalet är fortfarande surt.

Så jag har använt det till att frysa in för vinterbehov. Om man tar upp dom frusna frukterna och spolar några få sekunder på dom med hett vatten så tinar skalet men fruktköttet är fortfarande fruset. Då lossar skalet blixtsnabbt.

Andra krikon som jag har smakat har varit fadda i smaken men några andra har varit riktigt goda direkt från trädet.

Krikon är rotäkta så man gräver helt enkelt upp ett av skotten runt om krikonträden och flyttar med sig. Tänk bara på att det får inte finnas blad på skottet när man flyttar för då vissnar det ofta ner och dör. Så flytta det under viloperioden.

Sen har vi rotäkta plommon men det är en helt annan sak men många blandar ihop dessa med varandra.

Passar på att skicka med lite recept.
http://home.swipnet.se/~w-88844/receptkrikon.htm
« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 13:32 av Rosten »

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #4 skrivet: 30 mar-12 kl 14:42 »
Vi bor utanför Lessebo och har flera stora krikonträd på vår gård. Om det går att föröka dem på nåt sätt är du välkommen att försöka :) Gjorde sylt på krikonen i höstas och den blev väldigt god, syrlig och frisk. De är inte sådär djupt plommonlila utan ljusare, mer åt det röda hållet, och fruktköttet är varmt gult. Vet inte vad det är för sort, men goda är de iaf!

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 30 mar-12 kl 17:33 »
Vi bor utanför Lessebo och har flera stora krikonträd på vår gård. Om det går att föröka dem på nåt sätt är du välkommen att försöka :) Gjorde sylt på krikonen i höstas och den blev väldigt god, syrlig och frisk. De är inte sådär djupt plommonlila utan ljusare, mer åt det röda hållet, och fruktköttet är varmt gult. Vet inte vad det är för sort, men goda är de iaf!
I normala fall så är det lätt att föröka krikon.
Du låter bara bli att klippa gräset runt om träden så brukar det skjuta upp rotskott som du kan flytta nästa vår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser