Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man svälta sin djur eller göda ihjäl dem på spannmål. Förslag på tavla att lägga det på?  (läst 49981 gånger)

Charlotte

• -
Ok men även om ja inte syfta på vare sig min eller dinn syn :) så är det ju så att dom ska fara illa på något sätt .
Nej, det tror jag ingen vill :)
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
Inte för att jag är någon förespråkare för Belgisk på men om nu det stackars djuret har otur att bli det ska jag dessutom svälta den  ???

Förstår inte resonemanget och hur vi hamnade här  ::) Oavsett djur, ras eller orsak till att man håller dem så ska deras näringsbehov täckas, vad är konstigt med det?!?!
Ska jag gå ut i ladugården (om jag nu hade en sådan) och säga till mina holstein kor och belgiska blå eftersom jag tydligen gillar dem ( tack pålle att du äntligen berättar för mig vilken ras jag ska satsa på  ;)) att kom nu ut i min skogsbacke hage till för fjällkor och njut av livet.

Eller faktisk, jag har det hemma. Ett fullblod från Täby galopp som jag håller på att anpassa till lantlivet. Han är den enda hästen i stallet som får kraftfoder för att han är så mager. Jag ger inte så mycke men det är ändå 2 kg. 1 kg på morgonen och 1 kg på kvällen (det ska jämföras med Täby hästarnas minigivia på 8 kg). Bete hela dagen och toppenhösilage på natten. Bara miljöombytet är en pärs för en sådan här häst. Första tiden var han tvungen att gå ensam i en lite gräshage bredvid min stora hage där mina andra hästar var eftersom jag köpt honom skadad. Där gick han runt, runt, runt fast det fanns massor av gräs. Så stod jag inte ut med det utan släppte honom på vinst och förlust med skadan till de andra hästarna. Då snodde han shettisstoet och hökade över henne så att det inte gick att ta in dom. Så tog jag ut shettisen, ja då är det myggor och bromsar som han inte tål utan rör sig hela tiden så att lägga på sig vikt var inte aktuellt. Det var samma första sommaren med min gamla häst som nu äter och blir fet på somrarna  ;D För att han inte ska tappa mer i vikt och bli utmärglad så ger jag honom kraftfoder eftersom han behöver det. Grovfodret täcker inte hans näringsbehov eftersom han inte tar sig tiden att äta alltså måste jag komplettera. Jag ser inte felet i det här. Samma sak gäller när han går löp nästa år, självklart kommer han att få kraftfoder. Så lite som möjligt men jag måste ändå täcka hans näringsbehov  ??? ::)

Tragiskt om det verkligen är så att ni tror att man gör ett djur en tjänst genom att inte tillser deras behov av näring  :'(

Sen är jag främmande för det här med antibiotika i Sverige vi har ju jättehårda regler mot detta. Vart kan jag få tag på den informationen  ???
Även om du inte är en förespråkare så är det ju ett konstgjort djur av produktskons  tänk  och allså rena djurplågeriet då det vare sig kan föda normalt eller gå  och  som inte skulle klara sig något nämnvärt i dina hagar . sen så har ja inte diskutera någon svällt i va det än månde för djurslag.

Charlotte

• -
Även om du inte är en förespråkare så är det ju ett konstgjort djur av produktskons  tänk  och allså rena djurplågeriet då det vare sig kan föda normalt eller gå  och  som inte skulle klara sig något nämnvärt i dina hagar . sen så har ja inte diskutera någon svällt i va det än månde för djurslag.
Nu har vi kommit väldigt långt från trådämnet....
Och jag är inte intresserad av att börja med Belgian Blue...
Men, dom som träffat rasen och inte bara sett filmsnutten som vi alla sett (den med tjuren som "går på knäna" precis som vilka vårystra kor som helst som stått inne över vintern kan göra) dom säger att djuren visst kan gå...
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Nä svälta djur kan ju inte vara riktigt  det är ju lika illa djur ska  väll ändå inte plågas   men det var ju liksom inte det ja åsyfta utan det där ordet produktions djur  där vi trycker i dom så mycket och snabb som möjligt  utan dom får gå på grön bete sant att vi vräker i dom en masa antibiotika .

Vi kan filosoferar vidare på detta resonemang. Grönbete  ??? Ett grönbete kan var super det är grönt med god tillväxt och tillräckligt välskött så att parasittrycket är lågt. Eller....... Torrt och näringsfattigt utan skydd för insekter och värme och fullt med parasiter. Och så går vi över på en välskött lösdrift inomhus sommartid som hålls ren, fri tillgång på ensilage, skydd för insekter och värme......

Det jag vill komma till är att utfodringsmetoden är inte det som styr om ett djur mår bra. Dess grundläggande behov måste uppfyllas och i det ingår näringsbehovet. Det är aldrig svart eller vitt eller hur? Oavsett vilken typ av djur man har så är väl ändå grunden att den mår bra. Och gillar man inte att utfodra men kraftfoder, ja pålle då får vi nog lägga ner det här med att ha Belgisk på  ;)  ;D
Fast skämt och sido så är det inte bara de som kan behöva kraftfoder. Och för att säga det igen, det är väl ingen här som vill att djuren ska må dåligt.

Känns som jag säger samma sak om och om och om och om och om .........igen  ::)

Tror jag slutar med den här tråden nu. De som vill förstå vad jag menar förstår det och de som inte vill slipper  ;D 

Läste att Belgisk blå är konstgjord  :o Det är en mutation som finns både hos får och hundar säkert en och annan människa också för den delen eller rättare sagt jag har sett en bild på en sådan människa så särskilt konstgjord är den inte.......... Men ovanlig om man nu inte väljer att specifikt avla på dessa djur  :-\

pålle

• Gäst
Nu har vi kommit väldigt långt från trådämnet....
Och jag är inte intresserad av att börja med Belgian Blue...
Men, dom som träffat rasen och inte bara sett filmsnutten som vi alla sett (den med tjuren som "går på knäna" precis som vilka vårystra kor som helst som stått inne över vintern kan göra) dom säger att djuren visst kan gå...
Tråden hade  redan draget i väg i från ämnet för ja före ja debattera sen sen  får det vara hur det vill med belgian blu ja bildar min uppfattning på det ja set och läst  sen får det va hur det vill men va andra påstår Och då kanske vi kan åter gå till ursprungs ämnet då som Ts skapat  ?

pålle

• Gäst
Vi kan filosoferar vidare på detta resonemang. Grönbete  ??? Ett grönbete kan var super det är grönt med god tillväxt och tillräckligt välskött så att parasittrycket är lågt. Eller....... Torrt och näringsfattigt utan skydd för insekter och värme och fullt med parasiter. Och så går vi över på en välskött lösdrift inomhus sommartid som hålls ren, fri tillgång på ensilage, skydd för insekter och värme......

Det jag vill komma till är att utfodringsmetoden är inte det som styr om ett djur mår bra. Dess grundläggande behov måste uppfyllas och i det ingår näringsbehovet. Det är aldrig svart eller vitt eller hur? Oavsett vilken typ av djur man har så är väl ändå grunden att den mår bra. Och gillar man inte att utfodra men kraftfoder, ja pålle då får vi nog lägga ner det här med att ha Belgisk på  ;)  ;D
Fast skämt och sido så är det inte bara de som kan behöva kraftfoder. Och för att säga det igen, det är väl ingen här som vill att djuren ska må dåligt.

Känns som jag säger samma sak om och om och om och om och om .........igen  ::)

Tror jag slutar med den här tråden nu. De som vill förstå vad jag menar förstår det och de som inte vill slipper  ;D 

Läste att Belgisk blå är konstgjord  :o Det är en mutation som finns både hos får och hundar säkert en och annan människa också för den delen eller rättare sagt jag har sett en bild på en sådan människa så särskilt konstgjord är den inte.......... Men ovanlig om man nu inte väljer att specifikt avla på dessa djur  :-\
Skapa en ny tråd människa  :P
« Senast ändrad: 21 okt-11 kl 15:16 av pålle »

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Skapa en ny tråd människa  :P

Om belgisk blå då eller?  ;D
Nä, jag ska försöka hålla mig ur diskussionen, har bara så väldigt svårt att att göra det  ;)

Birgit

Att hålla djur på beten som är olämpliga (parasiter od. är inte ok). Men jag hävdar fortfarande att de flesta djur ändå vill ströva ute, inte stängas in oavsett om det är lösdrift eller inte. Finns inga naturliga skydd är det sannolikt en åker de betar och det är inte avsikten med bete.
Att torrt gräs är näringsfattigt stämmer inte alltid, det beror på varför det är torrt. Hö, är det alltid näringsfattigt? Väldigt vattnigt gräs, som i år, blir väldigt utspätt, det är dessutom solfattigt producerat.
I naturbetesmarker finns en artrikedom som vida överträffar åkerbeten, även om dessa producerar lägre kvantitet, men djuren får i sig mer nyttiga vitaminer o mineraler, samt fettsyror än vid åkerbete. Även detta har SLU bl.a undersökt.

Tror Charlotte nyligen använde uttrycket: allt är inte svart eller vitt. Åkerbetena har som regel högre proteinhalt, men djuren behöver mycket mer än protein för att må bra. Protein ger snabb tillväxt.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Att torrt gräs är näringsfattigt stämmer inte alltid, det beror på varför det är torrt.

Ska försöka vara tyst  ;)
Men med torrt menade jag att tillväxten var för dålig så att mängden blir för liten och därför inte kan täcka näringsbehovet. Sen är det ofta så att högt energiinnehåll och högt proteininnehåll hänger ihop just för att det har med gräsets utvecklingsstadie att göra. Därför är det super att får lammar på våren liksom kon  :). De får mest energi och protein när de behöver det som mest.
Och mest ekonomiskt är att sköta betet för då bibehålls det höga energivärdet och proteinvärdet över hela sommaren och kan iallafall täcka en stor del av näringsbehovet. Men det är ju så det flesta köttdjur har det  ??? Betar över sommaren och går i lösdrift med fri tillgång på ensilage över vintern fast man kompletterar med spannmål. Det är iallafall det som rekommenderas. Sen finns det väl avarter men jag tror att många seriösa bönder gör på detta sätt, eller så är jag lurad och bara visad dessa  ??? Mjölkkor klara sig inte lika bra men de går ute några månader iallfall och producerar mindre under denna tid. Men bönderna som jag talat med tycker att det är ok?!?! Sen går fler och fler över till lösdrifter just för att korna ska ha möjlighet till mer rörelse och här går också utvecklingen framåt.

Så! Nu ska jag försöka vara tyst iallafall  ;D

Sussilo

• Gäst
Och då kanske vi kan åter gå till ursprungs ämnet då som Ts skapat  ?

Det är lugnt Pålle  :). Upphovet till tråden är fyra identiska meddelanden som jag postade på tavlorna för kor, svin, får och getter. Tanken var bara att infot om att slakterier där djur far illa faktiskt finns i Sverige skulle nå så många olika djurägare som möjligt. De fyra infotrådarna slogs samman till en och lades här under "Kött & Fisk" av moderator.
Helt klart skulle jag skaffa mig kunskap om ett slakteri om jag tänkt skicka djur dit. Vilka kundgrupper sådana slakterier som det i Nässjö kan ha är en intressant fråga som man kanske skulle titta närmare på. Fortsätt gärna att ventilera era synpunkter i tråden  :)!
« Senast ändrad: 23 okt-11 kl 14:52 av Sussilo »

Birgit

Ja, de slaktade ju främst får, som de sedan sålde i Stockholmsområdet.

Ägarna är två muslimer med gott om pengar och noll kunskap om slakterier.

Per Gynt

• Gäst
Vad är det för djurägare som skickar sina djur till sådana slakterier ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se

Bra fråga, ställ den där i hörnet. *pekar* Kanske någon tittar in med ett bra svar nästa vecka.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Charlotte

• -
Undrar om dom annonserade efter djur och tydligt gick ut med att dom skulle slaktas med olagliga metoder av outbildad personal ::) ???

Djursam

Citat Galopp: "De föredrar kraftfoder och denna mängd begränsas ofta. I övrigt ska de ha fri tillgång av ensilage av god kvalité. Jag vet inte om du talar om specifika fall eller om lantraser men det du föreslår är faktiskt djurpågeri om det tillämpas på snabbväxande eller höglakterande nötkreatur. De har inga möjligheter att täcka sina näringsbehov på det sättet som du anger vilket kommer att leda till svält hos djuren vilket i sin tur kommer att leda till en långsammare tillväxt och mindre produktion och det här beror på på svält inte det att de inte tvingas till överproduktion  . Om du menar högproducerande djur så får du nog börja med att påverka avelsarbete.
Det gäller att skilja på djur och djur precis som med människor. Endel behöver bara titta på mat för att gå upp i vikt och andra kan äta vad som helst och fortfarande vara smala. Ska man låta alla äta mat med samma näringsvärde."

Det låter på dig 'Galopp' som om högproducerande kor en nån slags ras... Det är en alldeles vanlig ko som drivs av horribla kraftfoder-givor och en gnutta avel. Prova att sluta med kraftfodret succesivt och se laktationskurvan rasa. De klarar sig utmärkt på fri tillgång till grovfoder av bra kvalité! Hälsan, genom att få äta foder de är ämnade till att äta, och  livslängden ökar.

Ursäkta reaktionen på en bit som tråden egentligen hade lämnat  :-[

Birgit

Kan till stor del hålla med, Djursam, men under vår tid med lågland där vi började med att ta över svärfars gamla "hemmabygge" och sedan via en avelsintresserad man övergick till amerikansk lågland, så var det inte samma djur. De var betydligt mer avlade för att gå på höga kraftfodergivor, men även temperament skiljde sig tydligt. De var nervösare, dåliga mödrar när de kalvade (tog ofta inte hand om kalven och kalven var därför svår att få att dia t.ex. Kalvarna hade dålig "go" och dödligheten var rel. hög. Väldigt högbenta, ofta extremt små spenar, behövde välgödslade åkerbeten för att bli mätta. Ofta juverinflammationer. mycket känsligare än de gamla djuren.

För sent insåg man hur "bra" svärfars kor var. De gav mer kött, de tog hand om kalvarna, var lugna kunde gå på sämre bete, mjölkade hyfsat med väldigt lite spannmål osv. Då undrar man ju vilka djur som på sikt är lönsammast?
De höga infektionsfrekvenserna hos de amerikanska, tror jag berodde dels på att de krävde högre kraftfodergivor för att mjölka (magarna var ur led = dåligt immunförsvar), dels ensidiga avelsmål.

Tyvärr hade jag liknande erfarenheter av, framförallt vissa linjer av finullsfåren. De avlades för hårt och i fel riktning, för att växa fort på spannmål. Man hörde ofta att de mjölkade bra, men precis som med amerikansk lågland så mjölkade de utspädd mjölk, även om mängden översteg mina gutar och roslagsfår. De senare ger ju nyttigare mjölk till sina lamm, därav att lammen är piggare och lättare överlever och växer.
Så avel, är inte förbättring, endast förändring. Lägger man till något måste motsvarande bort på annat håll. Man kan inte både ha kakan och äta den.
Men, precis som jag gjorde med mina finull, slängde ut dem i kylan = tog bort kraftfoder, höll dem hårdare, så efter en övergångs period (då man var tacksam att djurskyddsmyndigheten inte hälsade på) då de magrade osv. sedan successivt blev mer och mer av gammal lantras. Fick färre, men större lamm, som även var piggare. Pälsen blev även mer anpassad för uteliv och de hanterade naturbetena bättre. Det går att komma dit med modern lågland också, men det tar några år.
Det är mina slutsatser ;)

Existens?

• Gäst
Och min slutsats är att du lever i din egen lilla värld. Långt från allt vad realiteter heter.
Det finns nåt som heter ekonomisk verklighet. Börja med att förändra den i så fall.

Charlotte

• -
Är det en bragd att slänga ut magra djur i kyla för att följa sin Tro på en helt kraftfoderlös djurhållning och hoppas på att inspektörerna håller sig borta när man experimenterar...
Kanske man kan slakta olagligt då med för att följa sin Tro?
Är Djurskyddslagen bara till för vissa?

Birgit

Ja,  (:)Charlotte (:), där nappade du äntligen! Testade hur långt jag kunde gå >:D, faktum är att finullarna inte magrade något nämnvärt alls egentligen och "kylan" var inte en snöhög -20 heller. De hade vindskydd med strö, men bodde inte i lagården. Trots allt detta blev de friskare och det retar dig nog Charlotte, för att inte tala om Existens? I vart fall så fort man skriver utan kraftfoder ::)

Angående ekonomi: Varför är det bättre ekonomi att göda djur med kraftfoder för dyra pengar och hålla dem i dyra stallar? Visa det för mig? Vi har en extensiv produktion, med lång betesperiod, främst naturbeten, vi odlar i övrigt bara grovfoder och det räcker gott till våra djur.
Våra bagglamm, de som inte slaktas på hösten, får gå ut och beta nästa vår, för att få riktigt bra kött och dessutom skinn. Slaktade ett 20-tal baggar på drygt året alla klassade R, ingen nedklassad som får och bra vikter. Dessutom otroligt vackra skinn till beredning. De lever på överskottet vi får genom att hålla markerna öppna. På vad sätt skulle detta vara dålig ekonomi? Att de dessutom mår bra och ger ett nyttigt kött, kan jag förstå känns provokativt o:)

Charlotte

• -
Ja,  (:)Charlotte (:), där nappade du äntligen! Testade hur långt jag kunde gå >:D, faktum är att finullarna inte magrade något nämnvärt alls egentligen och "kylan" var inte en snöhög -20 heller. De hade vindskydd med strö, men bodde inte i lagården. Trots allt detta blev de friskare och det retar dig nog Charlotte, för att inte tala om Existens? I vart fall så fort man skriver utan kraftfoder ::)
Eftersom jag inte sett dina djur utan enbart läser vad du skriver:
Men, precis som jag gjorde med mina finull, slängde ut dem i kylan = tog bort kraftfoder, höll dem hårdare, så efter en övergångs period (då man var tacksam att djurskyddsmyndigheten inte hälsade på) då de magrade osv.
Om du inte ska få påhopp från "helt vanliga bönder" så får du förmodligen uttrycka dig lite bättre.
 Att ha djur som man är rädd att inspektörer ska se (OBS! det har du skrivit själv) samtidigt som man dundrar på hur illa alla andra djur sköts i det Svenska jordbruket, DET är provocerande....
  Att få ner produktionen hos får är inte speciellt svårt, se till att ha dom på magert foder innan betäckningen och Under betäckningen, har själv råkat flusha mina ett år när dom gick kvar på magert höstbete länge och sedan fick grovfoder av "normalkvalite'), ju "sämre" djuren haft det, dessto lättare är dom att flusha...
 Har man djuren utomhus så blir pälsen finare, det säger sig självt, och producerar dom mindre lamm så finns det mer näring att ta till ullen...
 Ser man bara till att inte tackorna släpper för många ägg så behöver man inte svälta dom, utan "Birgit-effekten" kommer år 1 utan svält och kyla :) Absolut inte provocerande för mig som också har friska djur....

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare
kretslopp, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser