Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man svälta sin djur eller göda ihjäl dem på spannmål. Förslag på tavla att lägga det på?  (läst 49651 gånger)

Existens?

• Gäst
Men det hjälper att lyfta fram verkligheten: hur djur föds upp och djur bör leva för att må bra!

Kanske, om man inte bedriver fanatisk propaganda utefter egna ideer, för då är det till slut ingen som lyssnar.

JOW

• Värmland
Exitens

Ledsen att säga, men Birgits idéer är inte hennes "egna". Det är vedertagen kunskap som är lätt att förstå för den som vill och vågar ta till sig och förstå.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Fast det är många människor som är medvetna och som vill att djuren ska ha det bra. Jag har aldrig mött någon som bara tycker att djur är mat. De vill alla att djuren ska ha det bra men vet inte riktigt hur man ska kunna veta att de verkligen har haft det bra.
Vilka otrevliga människor Birgit måste ha träffat på  >:( Eller så lyckas jag träffa på de trevliga  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
Vad har detta med saken att göra? Det hindrar väl inte att det finns många som är nöjda med att köpa ännu sämre än det som är uppfött under sämsta tillåtna svenska förhållanden?

Det har med saken att göra att det inte är möjligt att välja BÄTTRE än sämsta möjliga svenska produkt. Alla svenska produkter är inte likvärdiga.

Existens?

• Gäst
Exitens

Ledsen att säga, men Birgits idéer är inte hennes "egna". Det är vedertagen kunskap som är lätt att förstå för den som vill och vågar ta till sig och förstå.

Att djur mår bäst av att leva på gräs och löv är knappast nån vedertagen kunskap, nej.

Ser man bara ungefär så långt näsan räcker och är nöjd om en själv och de i närheten har mat för dagen, och struntar i resten av världen, ja då kan det ju funka att föda djur på svältkost.

Jag föredrar att se de fakta som finns, mängd människor, ekonomiska möjligheter att föda dom. Och då är det inte fullt lika enkelt längre, då får man kompromissa mellan vad som är extrem drivning av djur och att låta de gå på halv svält.
Det är den kompromissen svenskt jordbruk körs efter idag.
Friska djur, låg medicin-och antibiotikaanvändning och ändå skaplig avkastning. Då är det uthålligt för alla parter.

Cauldron

• -
Det har med saken att göra att det inte är möjligt att välja BÄTTRE än sämsta möjliga svenska produkt. Alla svenska produkter är inte likvärdiga.

Nej, jag tycker inte det. Saken var ju att du menade att det var en myt att konsumenter söker dåliga produkter och att ALLT i butiken var likvärdigt utan möjlighet till val! Det håller jag inte med dig om. 
Men om du har uppfattat att jag menat att man kan hitta det bästa som finns i världen i en Lidl- eller ICAbutik så har jag varit otydlig - det har jag aldrig menat.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur

Jag har försökt påtala att ett system finns men det är bara inte i butiken än! Vi kanske kan försöka föra en diskussion om hur man ska få ut det praktiskt. Har någon kollat länken jag lagt ut. Jag har inte fått några kommentarer. Lätt att klaga, HITTA LÖSNINGEN istället. Gnälla kan man göra i evighet och vi är alla redan överens om att djurhållningen är dålig i många fall och att konsumenten skulle behöva ett bättre verktyg för att kunna styra marknaden. Jag har sagt att jag kan bidra med fakta i detta fall men jag är väldigt dålig på att få ut saker till konsumenten. Någon som kan hjälpa med det kanske så kan vi faktiskt göra något.

Diskussionen börjar kännas som en LP-skiva som har hakat upp sig  ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
Jag har underbyggt mina påståenden med fakta. Det är jag ensam om. Därmed betraktar jag tills vidare frågan som avgjord.

Sedan vad som skall göras: en fungerande marknad med transparens och många produkter och leverantörer med lokal förankring. I den mån regelverket förhindrar en sådan marknad skall hindren undanröjas.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Jag har underbyggt mina påståenden med fakta. Det är jag ensam om. Därmed betraktar jag tills vidare frågan som avgjord.

Sedan vad som skall göras: en fungerande marknad med transparens och många produkter och leverantörer med lokal förankring. I den mån regelverket förhindrar en sådan marknad skall hindren undanröjas.

Då får jag väl tolka det som att det här systemet http://www.welfarequality.net/everyone inte är något för dig då. Jag tycker att det är det väl genomtänkt sätt att försöka att nå ut till konsumenten. Vad är det för fel på det då  ???

Ulric Eriksson

• Gäst
Då får jag väl tolka det som att det här systemet http://www.welfarequality.net/everyone inte är något för dig då. Jag tycker att det är det väl genomtänkt sätt att försöka att nå ut till konsumenten. Vad är det för fel på det då  ???

Ingen aning, vad är det för något? Ett certifieringsorgan?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Ingen aning, vad är det för något? Ett certifieringsorgan?

Man har tagit fram ett objektivt poängsystem där djurvälfärden hos produktionsdjuren betygsätts. Alltså i det här fallet skippar man mått på utrymmen, foder utevistelse allt sån´t och tittar enbart på djuren. Man ser om de har skador, är smutsiga, har stereotypa beteenden, är i god kondition, om de är rädda osv.
Låt oss säga att vi har två bönder. En bonde med en ny modern krav anläggning där allt på ytan är tipptopp och en bonde som har en gammal nedgången gård med mycket traditionell hantering. Här kommer bedömningen av djuren in. Den moderna bonden kanske saknar djuröga så trots all modern teknik så far djuren ändå illa. De skadar sig för att djurgrupperna är fel sammansatta, eller han han klarar inte av att stimulera djuren så att de utvecklar ett stereotypa beteende osv. Den andra bonden har djuröga, han ser när djuren far illa och rättar till. Alla djur är grupperade så att inga konflikter uppstår, han hanterar djuren på ett sådant sätt att stereotypa beteenden inte uppstår. Djuren här har helt enkelt haft ett fridfullt gott liv. Detta inkluderar även tiden i slakteriet.
Djurägaren får också betalt i proportion till poängen. Mer poäng mer betalt för köttet och kunden får betala mer men kan äta med gott samvete. Visst finns det fallgropar i det här systemet men man gör allt för att förhindra det i allafall. Jag tycker att det är en bra bit på väg för att kunden ska kunna välja i köttdisken och det kanske skulle kunna skapa lönsamhet hos små producenter genom att de kan producera förstklassigt kött.
Och det är ju så att fel utfodring till exempel brukar orsaka stereotypa beteenden. Djur som inte ses över ordentligt blir rädda osv. Det är svårt att få med allt, det är ju ganska mycket men jag hoppas att principen framgår  ;D

Birgit

Citera
Ser man bara ungefär så långt näsan räcker och är nöjd om en själv och de i närheten har mat för dagen, och struntar i resten av världen, ja då kan det ju funka att föda djur på svältkost.
Ja, du Existens, att djuren själva hellre går ute och äter gräs och löv än att stå i fina stallet o käka kraftfoder har aldrig slagit dig in?

Detta är den kost idisslare är anpassade för! Svältkost? Du far med rena osanningar. Kraftfoder är gödning inget annat. Att det samtidigt skadar idisslares magar är helt ok?
Det vore kanske bra om vi svenskar odlade mer av våra egna matvaror o slutade importera en massa vi inte behöver, så kanske de som odlar för våra lustar kan odla åt sig själva t.ex? Vart land har sina förutsättningar, man ska arbeta med dem inte mot dem. Vi har gott om outnyttjad mark som lämpar sig för betesdrift, ändå anser du att det är bättre att odla spannmål till djuren på bästa åkermarken och låta djuren stå inne??????

Cauldron

• -
Jag har underbyggt mina påståenden med fakta.

Fakta? Att du bedömmer att hela sortimentet i (dina) butiker är av undermålig kvalitet? Och din slutsats blir inte, den mest logiska, att konsumenter inte bryr sig så mycket om kvalite!Utan istället blir din slutsats, konstigt nog, att konsumenterna egentligen inte vill köpa något alls av det som finns i butiken - av någon anledning gör de det ändån - och egentligen bara längtar de efter bättre produkter.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Ja, du Existens, att djuren själva hellre går ute och äter gräs och löv än att stå i fina stallet o käka kraftfoder har aldrig slagit dig in?

Detta kanske stämmer på lantras kor, har ingen erfarenhet av dessa men här pratar vi väl om våra produktionsdjur  ??? De föredrar kraftfoder och denna mängd begränsas ofta. I övrigt ska de ha fri tillgång av ensilage av god kvalité. Jag vet inte om du talar om specifika fall eller om lantraser men det du föreslår är faktiskt djurpågeri om det tillämpas på snabbväxande eller höglakterande nötkreatur. De har inga möjligheter att täcka sina näringsbehov på det sättet som du anger vilket kommer att leda till svält hos djuren vilket i sin tur kommer att leda till en långsammare tillväxt och mindre produktion och det här beror på på svält inte det att de inte tvingas till överproduktion  (:). Om du menar högproducerande djur så får du nog börja med att påverka avelsarbete.
Det gäller att skilja på djur och djur precis som med människor. Endel behöver bara titta på mat för att gå upp i vikt och andra kan äta vad som helst och fortfarande vara smala. Ska man låta alla äta mat med samma näringsvärde  ???

Jag tror att man måste ange vilken typ av djur man syftar på samt vad syftet med djurhållningen är för att kunna diskutera foder. Man måste också veta grovfodrets näringsinnehåll. Annars blir diskussionen väldigt konstig och det går inte heller att komma fram till något om man pratar om helt olika saker  ;D

pålle

• Gäst
Detta kanske stämmer på lantras kor, har ingen erfarenhet av dessa men här pratar vi väl om våra produktionsdjur  ??? De föredrar kraftfoder och denna mängd begränsas ofta. I övrigt ska de ha fri tillgång av ensilage av god kvalité. Jag vet inte om du talar om specifika fall eller om lantraser men det du föreslår är faktiskt djurpågeri om det tillämpas på snabbväxande eller höglakterande nötkreatur. De har inga möjligheter att täcka sina näringsbehov på det sättet som du anger vilket kommer att leda till svält hos djuren vilket i sin tur kommer att leda till en långsammare tillväxt och mindre produktion och det här beror på på svält inte det att de inte tvingas till överproduktion  (:). Om du menar högproducerande djur så får du nog börja med att påverka avelsarbete.
Det gäller att skilja på djur och djur precis som med människor. Endel behöver bara titta på mat för att gå upp i vikt och andra kan äta vad som helst och fortfarande vara smala. Ska man låta alla äta mat med samma näringsvärde  ???

Jag tror att man måste ange vilken typ av djur man syftar på samt vad syftet med djurhållningen är för att kunna diskutera foder. Man måste också veta grovfodrets näringsinnehåll. Annars blir diskussionen väldigt konstig och det går inte heller att komma fram till något om man pratar om helt olika saker  ;D
Om nått är djurplågeri så det väll dom moderna raserna typ Belgian blu  som ite ens vare sig kan gå eller förda riktigt  va finner du för etiskt i detta  va det gäller djurens väl ?

Charlotte

• -
Om nått är djurplågeri så det väll dom moderna raserna typ Belgian blu  som ite ens vare sig kan gå eller förda riktigt  va finner du för etiskt i detta  va det gäller djurens väl ?
Som tur är finns det ganska många möjligheter att hålla djur även om man inte vill ha Belgian Blue eller svälta djuren "naturligt" under vinterhalvåret, jag vet faktiskt inte om jag tycker att någondera är speciellt etiskt eller djurvänligt...
  För om All kraftfoder användning i fortsättningen ska kallas "Gödning" och något som djuren far illa av och dessutom på något sätt skulle innebära att man måste stänga in djuren inomhus ??? Då är det antagligen så att alla som inte ger sina djur kraftfoder svälter dom och struntar i att ha vindskydd utan låter dom långsamt magra och frysa ihjäl ::) ::) ::)
Jag fattar inte detta Eviga Häfta eller Rännskita-resonemang angående djurhållning ???
« Senast ändrad: 21 okt-11 kl 14:31 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
Som tur är finns det ganska många möjligheter att hålla djur även om man inte vill ha Belgian Blue eller svälta djuren "naturligt" under vinterhalvåret, jag vet faktiskt inte om jag tycker att någondera är speciellt etiskt eller djurvänligt...
Nä svälta djur kan ju inte vara riktigt  det är ju lika illa djur ska  väll ändå inte plågas   men det var ju liksom inte det ja åsyfta utan det där ordet produktions djur  där vi trycker i dom så mycket och snabb som möjligt  utan dom får gå på grön bete sant att vi vräker i dom en masa antibiotika .

Charlotte

• -
Nä svälta djur kan ju inte vara riktigt  det är ju lika illa djur ska  väll ändå inte plågas   men det var ju liksom inte det ja åsyfta utan det där ordet produktions djur  där vi trycker i dom så mycket och snabb som möjligt  utan dom får gå på grön bete sant att vi vräker i dom en masa antibiotika .
Min definition på vad ett produktionsdjur är stämmer nog inte med din:)
Min häst är ett produktionsdjur eftersom det finns folk som äter hästkött ;)
Mina kaniner som producerar ull är Produktionsdjur...
Om ett djur är ett produktionsdjur eller ej beror inte på vilken ras det är eller hur man sköter det.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur

Inte för att jag är någon förespråkare för Belgisk på men om nu det stackars djuret har otur att bli det ska jag dessutom svälta den  ???

Förstår inte resonemanget och hur vi hamnade här  ::) Oavsett djur, ras eller orsak till att man håller dem så ska deras näringsbehov täckas, vad är konstigt med det?!?!
Ska jag gå ut i ladugården (om jag nu hade en sådan) och säga till mina holstein kor och belgiska blå eftersom jag tydligen gillar dem ( tack pålle att du äntligen berättar för mig vilken ras jag ska satsa på  ;)) att kom nu ut i min skogsbacke hage till för fjällkor och njut av livet.

Eller faktisk, jag har det hemma. Ett fullblod från Täby galopp som jag håller på att anpassa till lantlivet. Han är den enda hästen i stallet som får kraftfoder för att han är så mager. Jag ger inte så mycke men det är ändå 2 kg. 1 kg på morgonen och 1 kg på kvällen (det ska jämföras med Täby hästarnas minigivia på 8 kg). Bete hela dagen och toppenhösilage på natten. Bara miljöombytet är en pärs för en sådan här häst. Första tiden var han tvungen att gå ensam i en lite gräshage bredvid min stora hage där mina andra hästar var eftersom jag köpt honom skadad. Där gick han runt, runt, runt fast det fanns massor av gräs. Så stod jag inte ut med det utan släppte honom på vinst och förlust med skadan till de andra hästarna. Då snodde han shettisstoet och hökade över henne så att det inte gick att ta in dom. Så tog jag ut shettisen, ja då är det myggor och bromsar som han inte tål utan rör sig hela tiden så att lägga på sig vikt var inte aktuellt. Det var samma första sommaren med min gamla häst som nu äter och blir fet på somrarna  ;D För att han inte ska tappa mer i vikt och bli utmärglad så ger jag honom kraftfoder eftersom han behöver det. Grovfodret täcker inte hans näringsbehov eftersom han inte tar sig tiden att äta alltså måste jag komplettera. Jag ser inte felet i det här. Samma sak gäller när han går löp nästa år, självklart kommer han att få kraftfoder. Så lite som möjligt men jag måste ändå täcka hans näringsbehov  ??? ::)

Tragiskt om det verkligen är så att ni tror att man gör ett djur en tjänst genom att inte tillser deras behov av näring  :'(

Sen är jag främmande för det här med antibiotika i Sverige vi har ju jättehårda regler mot detta. Vart kan jag få tag på den informationen  ???

pålle

• Gäst
Min definition på vad ett produktionsdjur är stämmer nog inte med din:)
Min häst är ett produktionsdjur eftersom det finns folk som äter hästkött ;)
Mina kaniner som producerar ull är Produktionsdjur...
Om ett djur är ett produktionsdjur eller ej beror inte på vilken ras det är eller hur man sköter det.
Ok men även om ja inte syfta på vare sig min eller dinn syn :) så är det ju så att dom ska fara illa på något sätt .

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser