Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man svälta sin djur eller göda ihjäl dem på spannmål. Förslag på tavla att lägga det på?  (läst 49971 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
En stilla undran.. Vad är "flusha"? Och hur kan man påverka hur många ägg ett får släpper??

Charlotte

• -
En stilla undran.. Vad är "flusha"? Och hur kan man påverka hur många ägg ett får släpper??
Flushing innebär helt kort att man ökar på utfodringen en period innan betäckningen och under betäckningen, detta gör att tackan tror det är "Godår" och släpper fler ägg eftersom chanserna att föda och mata fler lamm ökar om mattillgången är god.
 Vill man fodra kraftfoderlöst är det i det skedet man kan påverka, inte senare genom att på något sätt försöka "lära" tackorna som kanske redan är dräktiga med fler foster att klara vintern på lite mat...
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 25 okt-11 kl 12:55 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

Citera
Vill man fodra kraftfoderlöst är det i det skedet man kan påverka, inte senare genom att på något sätt försöka "lära" tackorna som kanske redan är dräktiga med fler foster att klara vintern på lite mat...
Mvh
Charlotte
Bra Charlotte, nu är du igång som förr! Jag vet vad jag skriver (även om inspektörer) och jag vet vad du hoppar jämfota för ;) Det ovanför var väl en liten påminnelse till mig? Jag flushar inte och mina djur svälter inte heller under dräktigheten, utan får friska o pigga lamm vart år ;D

Så ett litet klargörande: Jag vet hur illa muslimerna har hanterat djuren i det aktuella slakteriet. Därför har jag inte ens funderat på att skicka mina dit. Jag råkar vara mån om mina djur och vill ge dem ett värdigt slut också (:) Men djurskyddet har uppenbarligen blundat rejält där 8) för grannar har anmält slakteriet i flera år utan större ingripande. då kan man undra varför djur som hålls naturligt jagas med ljus o lyckta?
På frågan om vem som skickar djur dit: det är väldigt ont om slaktmöjligheter för lamm i vårt område om man inte är etablerad hos Scan!

Men varför bjuder du inte på dig själv istället för att jaga (:) andra Charlotte? Gäller även Existens ::)

Sussilo

• Gäst
Så ett litet klargörande: Jag vet hur illa muslimerna har hanterat djuren i det aktuella slakteriet. Därför har jag inte ens funderat på att skicka mina dit. Jag råkar vara mån om mina djur och vill ge dem ett värdigt slut också (:) Men djurskyddet har uppenbarligen blundat rejält där 8) för grannar har anmält slakteriet i flera år utan större ingripande. (...)   
På frågan om vem som skickar djur dit: det är väldigt ont om slaktmöjligheter för lamm i vårt område om man inte är etablerad hos Scan!

Tack för återförandet av tråden till ämnet, Birgit. Vill ni vara snälla att ta er gamla batalj kraftfoder eller inte kraftfoder till en ny tråd!
Moderatorn här som är snabb och duktig på att flytta trådar kanske kan hjälpa till?

pålle

• Gäst
Tack för återförandet av tråden till ämnet, Birgit. Vill ni vara snälla att ta er gamla batalj kraftfoder eller inte kraftfoder till en ny tråd!
Moderatorn här som är duktig på att flytta trådar kanske kan hjälpa till?
Se där någon som vakna till var det inte du som tyckte att  vi skulle fortsätta ventilera :)

Sussilo

• Gäst
Jo Pålle, det var det  :). Men nu har diskussionen spårat in på ett specifikt ämne och då är det väl ändå läge att starta en ny tråd.

pålle

• Gäst
Jo Pålle, det var det  :). Men nu har diskussionen spårat in på ett specifikt ämne och då är det väl ändå läge att starta en ny tråd.
Sant men det hade den gjort långt innan  :)

Charlotte

• -
Moderatorn här som är snabb och duktig på att flytta trådar kanske kan hjälpa till?
Inte för min skull. Den diskussionen är inte speciellt intressant i det här sammanhanget... Huvudsaken för mig är att djuren får i sig den näring dom behöver utan att magra av pga ägarens ideologiska skäl...
Eller slaktas i strid mot vår djurskyddslag pga religiösa skäl...
Till Birgit: vad menar du med att bjuda på sig själv istället för att jaga andra?
Och tycker du det är fel om någon opponerar sig när du klart och tydligt berättar att du lät dina finullsfår magra av så du var glad att inga inspektörer såg dom? Om jag visste noll och inget om djur men skulle köpa kött så inte skulle det kännas precis förtroendeingivande....
 Det bästa beslutet du fattat angående djuren var nog att gå över från en av våra mest produktiva raser och försöka hålla den extenssivt till att istället ha raser som producerar lite och därmed kräver lite.
« Senast ändrad: 25 okt-11 kl 18:35 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

Citera
Inte för min skull. Den diskussionen är inte speciellt intressant. Huvudsaken för mig är att djuren får i sig den näring dom behöver utan att magra av pga ägarens ideologiska skäl...

Jag antar att uppmaningen gäller dig också, Charlotte? Eller måste du alltid ha sista ordet?

Vi diskuterar alltså ett slakteri som inte följer reglerna, punkt slut!

Existens?

• Gäst
Vi diskuterar alltså ett slakteri som inte följer reglerna, punkt slut!

Börjar det bli besvärligt...?

Jag håller för övrigt på med ägg, och skulle jag fuska och ge hönorna mindre än de behöver så tar det 2 dagar sen kommer klagomålen på äggen, så enkelt är det.
Samma sak när jag höll grisar. För dåligt (proteinfattigt) foder ger kött av dålig kvalitet.

Ja,  (:)Charlotte (:), där nappade du äntligen! Testade hur långt jag kunde gå >:D,

Och i och med den kommentaren så avslutar jag mitt engagemang i Birgits påhitt, eftersom de tydligen bara är ägnade att provocera. Det kunde man iofs anat.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Jag tyckte Birgits redogörelse var helt solklar. Grannar till mig kan skriva under till punkt och pricka, för det är saker som de pratar om hela tiden. Jag själv hade inga nyttodjur då utan enbart handelsträdgård, därför lyssnade jag bara med ett halvt öra eftersom jag tyckte det var litet dubbelmoral där. Det är alltså Ok att avla fram djur med konstgjort ökade behov? Jag tycker inte att ändamålen helgar medlen. Inte bara för att vi kan, för vi måste faktiskt inte. Läste nån siffra nyligen från WHO (tror jag det var) att vi slänger 30% av all mat vi producerar i världen. Det är alltså inte korna det är fel på och som måste avlas till Belgian Blue och liknande för att passa våra behov. Felet sitter någon helt annan stans. Vi sitter och diskuterar lyxkonsumtion på sätt och vis. Vi borde skämmas, med så mycket fattigdom och svält i världen. Och vem har nytta av det? Konsumenten? Köttbonden? Nåväl, litet OT från ursprungsämnet.
« Senast ändrad: 25 okt-11 kl 22:11 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
Jag tycker inte det är konstigt att det går hålla små Får på gott hö. Naturligtvis ska dom gå ute året om med och vindskydd finnas. Precis som Hästar på lösdrift,ponnys behöver inget kraftfoder om dom inte tränas hårt.  :)

Charlotte

• -
Jag tycker inte det är konstigt att det går hålla små Får på gott hö. Naturligtvis ska dom gå ute året om med och vindskydd finnas. Precis som Hästar på lösdrift,ponnys behöver inget kraftfoder om dom inte tränas hårt.  :)
Nej, precis, problemen kommer om man vill "lära" fullblod att äta som en ponny....
Även om jämförelsen vilande ponny och tacka i produktion inte är helt optimal, oavsett ras...

Tännlappen

• -
Nej, precis, problemen kommer om man vill "lära" fullblod att äta som en ponny....
Även om jämförelsen vilande ponny och tacka i produktion inte är helt optimal, oavsett ras...
Tänkte så att en ponny är så att säga en varelse som naturligt går på magert bete. Fåren är väl också så att säga djur som går på magert bete,är väl vitsen eller poängen med att hålla Får. Tycker det verkar mysko om man försöker hålla dom i stall och göda dom som Grisar,måste man vara fel ute tycker jag. 8)

Charlotte

• -
Jag tyckte Birgits redogörelse var helt solklar. Grannar till mig kan skriva under till punkt och pricka, för det är saker som de pratar om hela tiden. Jag själv hade inga nyttodjur då utan enbart handelsträdgård, därför lyssnade jag bara med ett halvt öra eftersom jag tyckte det var litet dubbelmoral där. Det är alltså Ok att avla fram djur med konstgjort ökade behov? Jag tycker inte att ändamålen helgar medlen. Inte bara för att vi kan, för vi måste faktiskt inte. Läste nån siffra nyligen från WHO (tror jag det var) att vi slänger 30% av all mat vi producerar i världen. Det är alltså inte korna det är fel på och som måste avlas till Belgian Blue och liknande för att passa våra behov. Felet sitter någon helt annan stans. Vi sitter och diskuterar lyxkonsumtion på sätt och vis. Vi borde skämmas, med så mycket fattigdom och svält i världen. Och vem har nytta av det? Konsumenten? Köttbonden? Nåväl, litet OT från ursprungsämnet.
    Jag vet inte om det du skriver om nu är OT enligt trådskaparen? För det är vad som tagit över tråden i stort... och den inriktningen var inget trådskaparen protesterade emot, utan snarare uppmuntrade, så jag vet inte ???
 Man kan kalla det konstlade behov att ge tackorna lite kraftfoder under högdräktighet och digivning innan betessläpp (eller riktigt bra grovfoder) för att dom ska kunna fö två lamm istället för ett, lammen väger låt oss säga 40 kg tillsammans i slaktvikt på hösten istället för det lilla lilla fårets enda lamm som väger 12 kg slaktat , om man inte väljer att belasta miljön ett år till så att det kommer upp i en slaktvikt på 14-15 kg (jag har haft småfår jag med så jag vet)...
  Det fungerar med det lilla lilla fåret i dagsläget när vi har en jordbrukspolitik som premierar låg produktion (för att hålla priserna uppe?), där det viktiga är öppna landskap, inte produktion av mat, men Om vi kommer till att oljan tar slut och klimatet förändras så att vi helt plötsligt måste producera mat för att överleva, då tror jag den sortens produktion vi har idag blir "lyxproduktion"....
Birgits redogörelse är solklar om det vore så enkelt att vi antingen föder upp allmogefår eller Beltex (fårens svar på Belgian Blue, dvs med "dubbellår"). Och helt bortser från att avelsarbetet bland produktionsdjuren faktiskt varit mot bättre Foderutnyttjande, (oavsett om det är grovfoder eller kraftfoder), inte ett avelsarbete för att tåla och kräva så mycket kraftfoder som möjligt...
Men, det är ju helt klart lättare att förklara saker och ting solklart om man bara ser dom från sin egen synvinkel ;)

Charlotte

• -
Tycker det verkar mysko om man försöker hålla dom i stall och göda dom som Grisar,måste man vara fel ute tycker jag. 8)
Japp, det tycker jag med och de flesta andra fårbönder jag vet om...
Har du träffat någon fårbonde IRL, som göder sina får som grisar ???
Dock kan det vara bra att ha dom instängda i byggnader under tex lammningsperioden för att slippa lamm som smittas av parasiter och kräver onödig användning av avmaskningsmedel...

Tännlappen

• -
Japp, det tycker jag med och de flesta andra fårbönder jag vet om...
Har du träffat någon fårbonde IRL, som göder sina får som grisar ???
Dock kan det vara bra att ha dom instängda i byggnader under tex lammningsperioden för att slippa lamm som smittas av parasiter och kräver onödig användning av avmaskningsmedel...
Då har du kanske för ont om hagar eftersom du har stort parasittryck,bra att ha lite hagar att växla mellan.  8)

Charlotte

• -
Då har du kanske för ont om hagar eftersom du har stort parasittryck,bra att ha lite hagar att växla mellan.  8)
Jag har inte mina instängda...
Men om man har en stor besättning kan det vara rätt omöjligt att få till parasitfria rastfållor runt ligghallen då får håller till runt maten och inte är "vandringsdjur" som hästar är... Lammen krafsar och smakar på allt.
 Det brukar vara en kort period medan hagarna torkar upp och betet växer som lamm och tackor trivs bäst inne.
Som sagt, det blir en lustig jämförelse om man ska jämföra hur det är att hålla några hobbyponnyer och idka fåruppfödning ;)

Tännlappen

• -
Jag har inte mina instängda...
Men om man har en stor besättning kan det vara rätt omöjligt att få till parasitfria rastfållor runt ligghallen då får håller till runt maten och inte är "vandringsdjur" som hästar är... Lammen krafsar och smakar på allt.
 Det brukar vara en kort period medan hagarna torkar upp och betet växer som lamm och tackor trivs bäst inne.
Som sagt, det blir en lustig jämförelse om man ska jämföra hur det är att hålla några hobbyponnyer och idka fåruppfödning ;)
Det där om att lamm och tackor trivs bäst inne tror jag inte på för fem öre,däremot har man för många Får i förhållande till vad man har hagar och mark blir man kanske tvungen att göra så hur motbjudande det än kan vara.  8)

pålle

• Gäst
    Jag vet inte om det du skriver om nu är OT enligt trådskaparen? För det är vad som tagit över tråden i stort... och den inriktningen var inget trådskaparen protesterade emot, utan snarare uppmuntrade, så jag vet inte ???
 Man kan kalla det konstlade behov att ge tackorna lite kraftfoder under högdräktighet och digivning innan betessläpp (eller riktigt bra grovfoder) för att dom ska kunna fö två lamm istället för ett, lammen väger låt oss säga 40 kg tillsammans i slaktvikt på hösten istället för det lilla lilla fårets enda lamm som väger 12 kg slaktat , om man inte väljer att belasta miljön ett år till så att det kommer upp i en slaktvikt på 14-15 kg (jag har haft småfår jag med så jag vet)...
  Det fungerar med det lilla lilla fåret i dagsläget när vi har en jordbrukspolitik som premierar låg produktion (för att hålla priserna uppe?), där det viktiga är öppna landskap, inte produktion av mat, men Om vi kommer till att oljan tar slut och klimatet förändras så att vi helt plötsligt måste producera mat för att överleva, då tror jag den sortens produktion vi har idag blir "lyxproduktion"....
Birgits redogörelse är solklar om det vore så enkelt att vi antingen föder upp allmogefår eller Beltex (fårens svar på Belgian Blue, dvs med "dubbellår"). Och helt bortser från att avelsarbetet bland produktionsdjuren faktiskt varit mot bättre Foderutnyttjande, (oavsett om det är grovfoder eller kraftfoder), inte ett avelsarbete för att tåla och kräva så mycket kraftfoder som möjligt...
Men, det är ju helt klart lättare att förklara saker och ting solklart om man bara ser dom från sin egen synvinkel ;)
Är inte så säker på att det går att göda vår djur med spannmål fram över då spannmålet kanske kommer att be hövas till bränsles fram ställning när oljan tar slut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare
fri, emmsy, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser