Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smådjurspensionat - utbildning??? någon som vet?  (läst 4967 gånger)

4-ever

• Skåne
Smådjurspensionat - utbildning??? någon som vet?
« skrivet: 25 okt-11 kl 21:12 »
Har funderat och funderat på det här med vad man kan göra med gården och få lite ekonomi i det hela.
Såå har kommit fram till att en del av det hela skulle kunna vara smådjurspensionat.
Planerande som jag är så skrev jag ju ut papper från länsstyrelsen, för det är ju tillstånd som ska till.
Där fanns en ruta att fylla i med utbildning och erfarenhet. Det har jag ju ingen, utbildning alltså.
Är det någon som vet vad som egentligen gäller där?
Jag har ju haft djuraffär, men det var läänge sedan och innan kravet på utbildning kom till för djuraffär.
Jag har letat och sökt på både utbildningar och krav, men hittar inget   :-\
Här brukar man ju få både goda och många råd  :)

Någon som vet?!?!?!?!?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

• Skåne
SV: Smådjurspensionat - utbildning??? någon som vet?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-11 kl 07:47 »
Ingen alls som har en fundering eller kanske rent av vet?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 26 okt-11 kl 08:00 »
Jag gick en gång för måååånga år sedan en djurskötarkurs om 6 veckor kanske något sådant? Fast erfarenhet måste ju väga ganska tungt även om det är länge sedan du haft djuraffär.
I dag är det nog gymnasieutbildningarna som syftas på.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 okt-11 kl 08:40 »
Jag hittar ingen smådjursutbildning som inte är gymnasieutbildning eller som kräver att man gått naturbruk   :-\
Kommer du ihåg vem som anordnade den utbildningen?
Jag vet inte om det är något krav, men annars hade de väl inte haft den rutan?  ???

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #4 skrivet: 26 okt-11 kl 08:48 »
Jag tror det räcker mer än väl om du skriver att du haft djuraffär och kanske nåt i stil med att du haft marsvin (eller vad det nu kan vara) si eller så många år. De vill väl se att du har nåt hum om vad du tänker syssla med.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-11 kl 08:49 »
Det bör fungera med erfarenhet också. Skriv ner när du hade djuraffär!
Har du haft privata husdjur och fött upp/avlat något, så skriv ned det också. Vad har ni på gården nu? Lantrasföreningar?

Eller så kan du ringa och fråga, vad de vill att du ska skriva!  ;)
Landsflykting i storstan...

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 26 okt-11 kl 09:00 »
Såvitt jag förstått så ska du ha utbildning för de djurarter du håller. Enklast är ju att fråga på länsstyrelsen, eftersom det är deras papper du ska fylla i.
Kaninuppfödare och pelargontant.

4-ever

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 okt-11 kl 09:04 »
Tack för synpunkterna  :)
Tror att jag då får skriva ner djuraffären, även om det är många år sedan nu.
Och smådjur har jag ju alltid haft. Marsvin i många år ( hur visste du det Elin  ;))
Kanin har jag ju också haft, och massor och åter massor reptiler!
Idag har vi 2 minigrisar, en kanin, höns, 2 katter och en hund. Salig blandning ;)
Tycker jag har ringt överallt och frågat om massor av saker, och är positivt överraskad över hur tillmötesgående alla instanser har varit.
Hade själv tyckt det hade både varit bra och himla kul om det fanns någon "kortare" utbildning man kunde gått för att få det liksom mer "på papper" att jag kan en massa. Men det verkar som sagt bara vara antingen gymn eller högskoleutbildningar.

Lantrasdjur är ju tanken att vi ska ha, men jag vill vänta till våren då jag har planerat och funderat klart. Så att allt blir så bra det bara kan bli för djuren, och för mig!
EN blommehöna räknas nog inte va  8)

johe71

« Svar #8 skrivet: 26 okt-11 kl 09:04 »

Jag vet inte om det är något krav, men annars hade de väl inte haft den rutan?  ???

hittade följande  http://www.lansstyrelsen.se/varmland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/tillstand-for-verksamhet-med-djur/Pages/default.aspx, där står bland annat

Vid tillståndsprövningen ska särskild hänsyn tas till att den sökande är lämplig att bedriva verksamheten och att de anläggningar, stall etc. som verksamheten ska bedrivas i är lämpliga ur djurskyddssynpunkt. 
[...]
 En person som driver ett hunddagis eller ett hundpensionat  ska ha utbildning på hundar eller motsvarande erfarenhet. Utbildningen ska innehålla;
- Hundens beteendebehov och etologi
- Problemhundar och problemhundägare
- Stress hos hund
- Smittspridning
- Djurskyddslagstiftingen
- Raskunskap
- Enklare hundsjukvård
- Praktik
Utbildningskravet gäller för de som startar hunddagis och/eller hundpensionat efter den 1 november 2008.
[...]
En person som driver ett katthem eller kattpensionat ska ha kunskap om katter. Kunskapen ska omfatta:
- Kattens beteendebehov och etologi
- Problemkatter och problemkattägare
- Stress hos katt
- Smittspridning
- Djurskyddslagstiftningen
- Raskunskap
- Enklare kattsjukvård
- Praktik
Kunskapskravet gäller för de som startar katthem och/eller kattpensionat efter den 1 november 2008.

4-ever

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 okt-11 kl 09:08 »
johe71: Hund och katt dagis är lite mer "krav" på verkar det som. Och jag hade ju tänkt mig smådjur. Inga hundar, kanske någon enstaka katt. Men till största delen smådjur.

Gille: Jo, så har jag också förstått det. Men jag hittar ingen utbildning som vänder sig till smådjur!! Hund finns massor, häst likaså, katt hittar jag inte så mycket om och smådjur inget alls! Om det inte är lantbruksgymn, och då är det mycket med större djur och traktorer och så och skörda och pyttelite om smådjur  ::)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 26 okt-11 kl 09:20 »
När jag var liten, fanns det smådjurskurser via Blå stjärnan, som jag gick. Vet inte hur de klassas och om vuxna kan gå liknande, dock. Kanske värt att kolla upp?

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #11 skrivet: 26 okt-11 kl 09:54 »
har du kollat på naturburkskolorna där gick jag en djurskötarutbilding på 8v , det kan ju vara en bra bas. annars som övriga skriver , skriv vad du har gjort förut.. som merit..  och lycka till!
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #12 skrivet: 26 okt-11 kl 11:22 »
Det var nog 33 år sedan jag gick den o det var facket i Dk som anordnade det så det är inget som är intressant i dag. Men den som lillyrose skriver om vore kanske riktig bra att kolla upp.
Lycka till
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

4-ever

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 okt-11 kl 12:54 »
Tack för alla förslag  :D
Jag har inte hittat någon kortare kurs på naturbruksgymnasium, inte här nere i Skåne i varje fall!
Blå stjärnan ska jag hålla koll på!! Fanns ingen kurs just nu, men det såg ut som de hade kurser som skulle kunna vara något  :D :D
Jag får väl ta och ringa till arbetsförmedlingen, de borde väl veta om det finns någon kurs?
Leter vidare med nya uppslag från er :)

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 26 okt-11 kl 13:40 »
Zoobutikernas organ kan svar på utbilning. Det ska finnas i flera steg, men vet inte vilka som utbildade. Googlat?
Kaninuppfödare och pelargontant.

4-ever

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 okt-11 kl 13:45 »
Jo, jag googlar och googlar  ;D
Har hittat djurskolan i flen och zoorf.
Sen är det ju bara att få till det där med att det inte ligger i skåne.

4-ever

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 okt-11 kl 08:38 »
Nu har jag googlat lite till. Med era uppslag så har jag kommit fram till att det finns utbildningar i Flen - djurskolan, genom Zoorf och på blå stjärnan.
Det jag nog får inrikta mig på är l 80, grundkurs för de som ska driva zoobutik. Kan ju inte skada att ha en sådan utbildning. Den är dock "bara" på en helg.
Nu till nästa fråga:  Någon som har uppslag på hur man gör en marknadsundersökning??? Det hade ju varit bra om jag kunde kolla om det fanns underlag för min idé.
Vad tror ni? Finns det någon möjlighet att driva in någon krona på att ha smådjurspensionat?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 27 okt-11 kl 19:42 »
Vad tror ni? Finns det någon möjlighet att driva in någon krona på att ha smådjurspensionat?
Ja, iaf under semestertider.
Kanske ha det i liten skala som sidoinkomst, många bäckar små... :)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #18 skrivet: 29 okt-11 kl 11:16 »
men kolla alla naturbruksgym. för jag gick i piteå.. och då har dom logi också.  man kunde ta med sin hund också.. det var helt ok.. 8v är inte  så länge.. men som sakt det var nåt år sen så kanske det inte finns någemer..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 1 användare
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser