Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan fårskinn ligga saltade?  (läst 4420 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Hur länge kan fårskinn ligga saltade?
« skrivet: 23 okt-11 kl 17:43 »
Fick några skinn idag varav två  legat saltade sen förra året, går de att använda?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Hur länge kan fårskinn ligga saltade?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-11 kl 19:36 »
blir du lite klokare av detta?
http://www.tranas-skinn.se/vanligafragor.html
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 24 okt-11 kl 20:00 »
Tyvärr inte  :-\

gopo

« Svar #4 skrivet: 25 okt-11 kl 09:23 »
Jag är inte någon expert på detta. Men jag frågade en bekant som arbetat hela sitt liv med skinn, hon skulle inte lägga ner tid på dem. Jag antar att det är många faktorer som avgör. Hur och var har de legat exempelvis, svalt, torrt, mörkt osv.

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 okt-11 kl 09:34 »
Ibland har jag skickat skinn som legat något år. Det har blivit OK resultat. Men man får ju hålla koll så att de inte blivit gnagarangripna osv.

Möjligen kan du ju skicka dem och be att den som skall bereda dem avgör själv.

Tängbostintan

• Ensam på en gård...Kräver sin kvinna!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-11 kl 09:33 »
Det är inga problem att skicka iväg dom. Skinn behöver salt i c:a 3 veckor. Därefter kan man skaka av saltet. Har man inte gjort det sägs det att det kan bli skador. Jag har aldrig märkt nåt. På Tranås brukar skinnen ligga mer än 6 mån innan dom bereds. Lycka till
MJ

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser