Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårgrimma  (läst 7235 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Fårgrimma
« skrivet: 22 okt-11 kl 09:31 »
Ni som har fårgrimmor, var hittar ni dem?????

Letat som en galning & hittat nga men då skall de ha typ 150 kr i frakt.
Vill ha i läder & som är ställbar.

Skulle det funka med fölgrimma till häst? Ngn som provat?
Har finull i första hand.
« Senast ändrad: 22 okt-11 kl 09:34 av neppelina »
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

peppz

• Västergötland
SV: Fårgrimma
« Svar #1 skrivet: 22 okt-11 kl 10:24 »
fölgrimmor går utmärkt på både kalvar och får,  men lättast är att göra egna.

Ta ett tunt rep och knyt en ölga i ena änden lagom stor att gå runt nosryggen på fåret. lägg sedan det resterande repet ("grimskaftet") över nacken och dra det genom öglan runt nosen...

Om du inte förstod hur jag menade så kan jag skicka en bild...
Kennel SweetCaileanz

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 22 okt-11 kl 10:47 »
Granngården/Odal
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 okt-11 kl 10:52 »
De har inga här. Visste inte när de fick in de igen heller......Granngården här är tyvärr inte speciellt serviceinriktade  >:(

Fattar hur du menar peppz men tycker inte de blir så bra. Funkar bra på hästar (med grimskaft) å göra det men tycker mina baggar e mer bångstyriga å lätt hoppar ur.......
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 10:01 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-11 kl 19:07 »
Jag köpt min till Bruse från Nordpost/ som är Granngården/  finns i nylon och läder  -Mitt resoneman var att jag ville ha en grimma som håller till en bagge som växer och går att tvätta ( Ja grimman alltså  :-[ ) .   Läder -grimman är klumpig .blir hård efter regn och ger skav..Måste smörjas och underhållas för att behålla sin smidighet
 Det är alltså beroende av vad du är ute efter för funktion.. att ha en gång eller gå med " hela tiden"  Baggen har ju också en annan styrka som du skriver när den slänger med huvudet än ett föl . Man vill ju inte det ska brista på fel plats ..
Min tacka som måste fångas flera ggr/dag under betet en period fick en liten föl grimma i nylon där fler extra hål bränts med lödkolv. Men att binda/leda henne i den skulle ringarna nog inte hålla för kan nog även skapa brännsår .
Jag hittar enbart bilden på en nyklippt Bruse då 6 mån tagen för flera år sedan men grimman finns kvar .. är ofta tvättad och väl använd .. Känner att vill jag ha material som håller får det kosta en slant   ;)
         MvH Cokett
« Senast ändrad: 23 okt-11 kl 14:12 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Kajsa

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 nov-11 kl 22:58 »
Jag använder LG-produkters fårgrimma till tackorna. Den finns i flera storlekar. Värmlandsbaggarna mina har alltid horn och då funkar det bra med LG-produkters halsrem. Jag använder grimmorna mycket när enstaka får ska flyttas. Med ett långt grimskaft och en snäll vallhund blir det ingen stress alls.

Kajsa

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 nov-11 kl 09:50 »
kom just på att fölgrimmor passar perfekt på får...
Brukar använda snygga fölgrimmor i läder till utställningar och bedömningar men det finns billigare/tåligare varianter också..
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser