Jag köpt min till Bruse från Nordpost/ som är Granngården/ finns i nylon och läder -Mitt resoneman var att jag ville ha en grimma som håller till en bagge som växer och går att tvätta ( Ja grimman alltså

) . Läder -grimman är klumpig .blir hård efter regn och ger skav..Måste smörjas och underhållas för att behålla sin smidighet
Det är alltså beroende av vad du är ute efter för funktion.. att ha en gång eller gå med " hela tiden" Baggen har ju också en annan styrka som du skriver när den slänger med huvudet än ett föl . Man vill ju inte det ska brista på fel plats ..
Min tacka som måste fångas flera ggr/dag under betet en period fick en liten föl grimma i nylon där fler extra hål bränts med lödkolv. Men att binda/leda henne i den skulle ringarna nog inte hålla för kan nog även skapa brännsår .
Jag hittar enbart bilden på en nyklippt Bruse då 6 mån tagen för flera år sedan men grimman finns kvar .. är ofta tvättad och väl använd .. Känner att vill jag ha material som håller får det kosta en slant
MvH Cokett