Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intressant teknik för variabel kompression  (läst 1782 gånger)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Intressant teknik för variabel kompression
« Svar #1 skrivet: 21 okt-11 kl 11:47 »
Fy så irriterande enkel teknik! Jag funderade för flera år sedan på hur man skulle kunna variera slagvolymen i en kolvmotor för att minska friktionsförlusterna vid landsvägskörning. Det blev väldigt konstiga och krångliga förslag till lösning kan jag säga... ;D

Med större reglerområde borde tekniken Misse länkade till kunna ta över en stor del av gasspjällets funktion samtidigt som pumpningsförlusterna minskar och fyllnadsgraden hålls hög även vid lågt effektuttag.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

  • Inlägg: 17001
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Intressant teknik för variabel kompression
« Svar #2 skrivet: 16 feb-12 kl 13:19 »
Och här är det beskrivet hur det fungerar i IRL:
 
Davidsfarm 0697 0tdsl5vUGtE HQ how a gas diesel dozer engine works
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare
Sundance, Aika, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser