Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veddragare  (läst 3645 gånger)

Moraggarn

• -
Veddragare
« skrivet: 20 okt-11 kl 15:05 »
Nu har mina tankar skenat igen.............. Nåväl här har ni följande tanke: Funderar på att bygga en "veddragare" att använda vid gallring så man slipper körandet inne i gallringen alltför mkt. Har då klurat lite på om man skulle kunna ta en gammal moppe typ FS1:a eller så som man som man plockar bort framgaffeln och styret på. På så vis har man ju motor och ram klart och slipper byggandet av detta. Sen har man ju även drivningen klar. Där bakdäcket sitter sätter man en axel där man monterar 2st hjul. Sedan monterar man någon anordning där man "lägger"veden för utforsling till avlägget. Kanske en så simpel greja som en upp och nedvänd motorhuv från ngt gammalt åk. Drevning osv på motorn får man testa sig fram till så man hittar det som passar bra. I och med att man har motorn på plats så finns det ju även 4 växlar att använda om man vill. Detta är en grovplanering i mina tankar och skulle gärna höra era åsikter. Skulle detta kunna funka?

Tännlappen

• -
SV: Veddragare
« Svar #1 skrivet: 20 okt-11 kl 18:00 »
Tror ekipaget blir för lätt,även att du kommer att sakna en backväxel. En gammal jordfräs med hjul är nog en bättre produkt att öva med,då en maskin med rejäl tyngd. :)

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 okt-11 kl 18:38 »
Ja, du kan ju bygga det på tusentals olika vis men jag hade nog valt en slags fyrhjuling.
Kanske någon av dessa billigare 70cc-150cc för barn?

Många växlar, möjlighet att dreva, backväxel, elstart, grova däck redan original som går att utrusta med kedjor.
Tänker mig då att man bygger om i princip hela alltet. Man kan ju spåna vidare rätt mycket.

Ett bakdäck/framdäck på en FS1:a är rätt smalt. Går att utrusta med crossdäck men det är då bara 1st drivdäck.
Så min bild av det är att däcket snabbt sjunker ner i eventuell sankmark samt ger ett dåligt fäste.

Med modellen av en fyrhjuling så bygger du ganska enkelt en liknande kopia av dessa "älgdragare" som finns på blocket.

edit:
missade att läsa klart hela inlägget haha. Men kanske kan det vara något som bidrar till lite hjälp.
« Senast ändrad: 20 okt-11 kl 18:45 av Xoot »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 20 okt-11 kl 18:41 »
Tror oxå att du får problem med för lätt fordon.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 20 okt-11 kl 18:42 »
Googla på tandem-oxen. Den går fram på grumligt vatten.................nästan. Själv snurrade jag in mej på två boggies till gamla militärlastbilar å så en midjestyrning emellan. Phaen tar er pöjkar om ni drar igång mej igen! ;D J AG HAR INTE TID!
« Senast ändrad: 20 okt-11 kl 18:45 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Aqualize

« Svar #5 skrivet: 20 okt-11 kl 19:31 »
Om du bara vill lösa problemet, inte ha roligt av att bygga något så kanske en hydraulisk/el vinsch med pulka kan användas. Eller förstår jag inte varför detta inte är lämpligt?

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 20 okt-11 kl 19:58 »
Egentligen vet ja fan inte varför jag ens började fundera på detta. Men var i skogen och har en gammal Fs1:a ståendes så det bara kom in i huvudet på mig. Men det där med fyrhjulingen var ju riktigt smart. Tål att kikas närmare på. För nu har iden flugit in och den flyger nog inte ut för än nåt slags projekt är påbörjat iaf ;D. Har nog med lite tur tillgång till en liten 50cc. Men det är ju detta med att det kan bli lätt. Detta med smala moppedäck hade jag tänkt lösa med att inte använda just sådana i och med att man sätter en axel så kan man ju pula dit i princip vad som helst. Och som det sades back kommer att saknas. Men ska spåna vidare på detta bygge och gärna ni också, så kanske vi får ut något utav det till slut som flera kan använda till lite veddragning( inte stora timmerstockar)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 21 okt-11 kl 10:36 »
SF-1, 1 hK, trimmad till 4, 2-takt, lågt vridmoment............. ::) Koppling som ska hålla för en del slir förutom den låga vikten. Sorry, jag tror inte på den ide´n.

Har sett en del på nätet, bakaxlar och drivlinor från gamla Volvo, 4 hjul utan styrning. Larver av slitbanor på traktordäck........ *flämt & dräggel*  :P Har inte tid att Googla nu! Har ringt 2 kunder med akutjobb..........*släcker & springer*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser