Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att köpa/renovera hus? Titta på arga snickaren!  (läst 12120 gånger)

Humle

• Västerbotten
Jag har helt fastnat för Arga snickaren. Vilka mardrömmar det finns i detta land. Sen tänker jag på alla här som går i husköpardrömmar och renovera upp gamla torp. Vilka sjuka hem folk har med helt galna livsfarliga lösningar. Detta borde vara obligatoriskt att titta på innan man köper eller påbörjar en renovering. På kanal 5s hemsida kan man se gamla avsnitt helt gratis http://www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-webisode-602
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tokyoboy

• Uppland
SV: Funderar på att köpa/renovera hus? Titta på arga snickaren!
« Svar #1 skrivet: 20 okt-11 kl 06:14 »
Usch ja. Sa blir det nar folk tar sig an uppgifter de varken har tid eller intresse av. Oftast ar det ju sallan man hittar nagon dar som "brinner for att lagga golv" eller "alskar innertaksbyggnad". Det ar ocksa sa att det byggs och renoveras en hel del for att imponera pa grannarna i detta avlanga land. 

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 okt-11 kl 09:40 »
Jag följer varenda avsnitt av "Arga snickaren", det är lärorikt och man får bra tips om hur man kan lägga upp renoveringar. Framförallt att saker tar längre tid än man själv tror. Men jag vill ändå inte klanka på att människor vill förverkliga sina drömmar. Ibland behövs egna erfarenheter innan man är beredd att anlita fackhjälp eller helt enkelt vara nöjd med att hyra sin bostad.

Att bo i hus innebär ju faktiskt att man ständigt har någon renovering på gång. Inget konstigt med det.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Proxyon

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 okt-11 kl 20:28 »
Arga Snickaren e *just the best* Anders e super.
Fast han fick lite skriverier i tidningen om när han sa att *du e en dålig pappa*

Du blir vad du tänker.

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-11 kl 20:49 »
Men är de inte rätt extrema de som är med där?? De flesta har väl lite bättre verklighetsuppfattning... eller?? (har bara sett 2 avsnitt)
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 21 okt-11 kl 20:51 »
Arga Snickaren e *just the best* Anders e super.
Fast han fick lite skriverier i tidningen om när han sa att *du e en dålig pappa*
Ja det som slår mig mest är hans enastående person- och relationsanalyser. Undra om han har ett team som hjälper honom dra slutsatser och analysera? Även om man inte är det minsta snickeriintresserad så tror jag man skulle finna programmet fängslande ändå.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 22 okt-11 kl 04:53 »
Jag brukar titta på Arga snickaren på tv4 play. Jag har fått intrycket av att det brukar vara människor som på ett eller annat sätt har stora problem/sjuka på ett eller annat sätt. Det är därför som allt går överstyr.

Arga snickaren har gått på familjeterapi (heter det så?) i flera år och gått igenom en skilsmässa. De råd han ger till andra bygger på hans egna erfarenheter.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 22 okt-11 kl 10:08 »
Äh, sluta vara så förgjordat präkto nu, gott folk! För helt ärligt nu, upp med en hand alla husägare som aldrig:
Haft köket otapetserat i 3 år,
värmt upp huset med en kraftig byggfläkt i flera månader
haft gapande hål runt dörrarna i finrummet eftersom dörrfodren legat kvar omålade ute i någon bod
spolat toaletten med en spann vatten
kört all belysning på övervåningen med förlängningssladdar för att...ja...
eldat byggskräp utanför huset så hela byn blivit nerrökt
sagt fula ramsor eftersom någon katt gått och pinkat i isolering som varit frilagd alldeles för länge?

Var är händerna, husägare (:) ?

(Ämnet är för övrigt redan diskuterat i den klistrade "Vad borde man tänkt på.."-tråden överst på denna tavlan.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

melongurka

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 okt-11 kl 11:13 »
Jag är präkto. Avslutar ett projekt innan jag på börjar nästa. Detta för att inte bli sönderstressad och knäpp vilket leder till att jag behöver ringa " Arga snickaren" ;)

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 22 okt-11 kl 14:05 »
Äh, sluta vara så förgjordat präkto nu, gott folk! För helt ärligt nu, upp med en hand alla husägare som aldrig:
haft gapande hål runt dörrarna i finrummet eftersom dörrfodren legat kvar omålade ute i någon bod
sagt fula ramsor eftersom någon katt gått och pinkat i isolering som varit frilagd alldeles för länge?

(Ämnet är för övrigt redan diskuterat i den klistrade "Vad borde man tänkt på.."-tråden överst på denna tavlan.)
Jag räcker upp en hand direkt. ;D
Ibland tar bara orken slut helt enkelt eller också tar pengarna slut.
Då står det helt enkelt still.
Men så får man spotta i nävarna och fortsätta.
Till slut blir det klart utan Arga snickaren.

Jag använder 2 tips för att orka köra vidare.

1. Skriver listor med det jag skall göra närmaste tiden. Inga stora poster utan massa små. Så man får stryka flera efter en dags jobbande . Då känns det som man kommer framåt och motivationen håller i sig.
2. Lägger in projekttrådar på forum för då måste man uppdatera ofta.

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 22 okt-11 kl 14:32 »

Jo visst, men inte i hela huset samtidigt...
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 22 okt-11 kl 14:53 »
Jo visst, men inte i hela huset samtidigt...
Har man inte råd att göra färdigt något eller orken tryter då är det korkat att riva på nästa ställe. ;)

Skulle tro att det vanligaste felet folk gör är att köpa ett för dyrt renoveringsobjekt utan att ha byggt förut.
Man har kollat på Timell och tror att det går att fixa allt på en vecka. Att inge tråkiga överraskningar dyker upp under renoveringen.
Samt att man inte har någon koll på vad aker kostar.

Rätt ofta som man läser om folk som skriver att dom har dålig ekonomi men har fått tag på ett totalrenoveringsobjekt för 500 000:- vilket är precis så mycket som man får låna pga låga inkomster.
Så fort något går sönder så sitter man på pottkanten direkt.
Inte heller kan man få fram mera pengar pga dom låga inkomsterna och om banken knappt lånade ut 500 000:-. Då lånar dom knappast ut mera till en kåk med ännu mera trasiga saker.

Har hjälpt en släkting att köpa kåk nu i sommar. Några dagar innan dom skulle flytta in så ringde dom till mig och frågade om man kunde värdera upp kåken så att dom slapp topplånet!
Fick stillsamt berätta att huspriserna faller just nu och att det krävdes mera än att man klippt gräsmattan 1 gång för att man skulle kunna värdera upp huset.

kurt

« Svar #12 skrivet: 22 okt-11 kl 15:42 »
Jag brukar titta på Arga snickaren på tv4 play. Jag har fått intrycket av att det brukar vara människor som på ett eller annat sätt har stora problem/sjuka på ett eller annat sätt. Det är därför som allt går överstyr.

Arga snickaren har gått på familjeterapi (heter det så?) i flera år och gått igenom en skilsmässa. De råd han ger till andra bygger på hans egna erfarenheter.

TV-programmet sänds i Kanal5, jag har mycket svårt att tro att TV4 play skulle sända program från kanal5!

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 22 okt-11 kl 16:51 »
Många blir nog lurade av Timellprogrammet där programledaren flinar med den senaste skruvdragaren i handen,plötsligt är allt klart  ;D. Det andra programmet är lite bättre,"Bygglov",där ser man ju hur dom sliter plus hur länge dom håller på. Proffsens råd är ju att man noga kollar innan man river,kollar vilket merjobb som tillkommer efter tänkt rivning. Att avsluta ett jobb innan nästa påbörjas är ju inte fel som nämnts här i tråden.Brukar ju vara så att avslutas det inte på ett ställe avslutas det ingen annanstans heller,isoleringen fungerar som väggbeklädnad eftersom det saknas kraft att bygga mer,bara spika upp tavlorna rätt på isoleringen,elkablarna hänger som linbanor,fungerar med tiden som tvättlinor......

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #14 skrivet: 22 okt-11 kl 17:11 »
Jag räcker upp en hand direkt. ;D
Ibland tar bara orken slut helt enkelt eller också tar pengarna slut.
Då står det helt enkelt still.
Men så får man spotta i nävarna och fortsätta.
Till slut blir det klart utan Arga snickaren.

Så har hela mitt liv varit, antingen ingen tid eller inga pengar.
Detta har fått till följd mer än en gång att när jag haft pengar har jag köpt på mig byggmaterial.
Sedan har det ofta fått ligga på "svalning" ett par år.
Men till slut blir det ofta använt till det de var avsett för
Min bästa ägodel är min vedspis!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 okt-11 kl 17:15 »
Man får ha klart för sig att de där programmen är avsedda som underhållning i första hand. I verkligheten tar allt hundra gånger längre tid än man tänkt sig för att man inte har några pengar eller bilen är sönder eller man måste bygga en ny hage eller gå på föräldramöte eller något annat är sönder eller för att man fan inte orkar göra något klockan elva på kvällen när man skall upp halv sex. Man får försöka finna sig samt undvika att påbörja mer än man hinner avsluta. Det har jag rätt svårt för, här är fler påbörjade projekt än det borde vara.

Rostens tips om listor med saker att göra är snorbra. Ett annat tips är att när man tycker att man vadar upp till knäna i ofärdiga projekt, tänk efter vad som faktiskt blivit gjort. I år blev t.ex. de sista tegelpannorna på lagårn äntligen utbytta mot plåt.

melongurka

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 22 okt-11 kl 17:51 »
I alla dessa byggprogram får vi se ett snyggt slutresultat, men jag skulle vilja se mer närbilder. Hantverkare är hantverkare och vissa klarar inte att göra snyggt även om de får betalt. Undrar hur skavet och halvfuskat vissa  projekt blir på tv-programmen. Tänk på eldragningar, rörjobb mm, hur länge håller de ihop ?. Och vem har ansvaret efteråt ?. Fyra dagar känns som väldigt kort tid för vissa projekt.

Gullregn

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 okt-11 kl 18:43 »

Jag har tagit över hus efter någon som rymt med byggkreditivet,,,mitt under till o ombyggnad.
enda huset jag hade råd med,,

skulle älska at ha arga snickaren här o mota mej runt i huset o hjälpa till med det mest katastrofala!
han får gärna tjata o skälla på mej,,  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 22 okt-11 kl 19:13 »
Man får ha klart för sig att de där programmen är avsedda som underhållning i första hand. I verkligheten tar allt hundra gånger längre tid än man tänkt sig för att man inte har några pengar eller bilen är sönder eller man måste bygga en ny hage eller gå på föräldramöte eller något annat är sönder eller för att man fan inte orkar göra något klockan elva på kvällen när man skall upp halv sex. Man får försöka finna sig samt undvika att påbörja mer än man hinner avsluta. Det har jag rätt svårt för, här är fler påbörjade projekt än det borde vara.
Jag jobbar oftast med tre projekt samtidigt.
1 större och 2 små.
Men dom små projekten brukar bli klara på 1-3 veckor. Annars är det  inga små projekt.

Sen gör jag som "Sydtobak" och hamstar byggmaterial till kommande projekt när jag har pengar.
Men då köper jag inte nytt utan begagnat material oftast från Blocket. Sen har jag tur och brukar få diverse saker av andra som bygger.
Är det någon som skall riva en vägg så vet dom att jag oftast vill ha reglarna. Så jag lånar ut min "tigersåg" så att dom kan såga av spikarna och ge mig reglarna.
Byter man ytterdörr så kan man låna min kamskruvsnyckel, skruvdragare mm om jag får ytterdörren med karm.
Då får jag en bra dörr till något uthus. Så alla på mitt och tjejens jobb vet att vi hämtar gratis.

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 22 okt-11 kl 19:14 »
I alla dessa byggprogram får vi se ett snyggt slutresultat, men jag skulle vilja se mer närbilder. Hantverkare är hantverkare och vissa klarar inte att göra snyggt även om de får betalt. Undrar hur skavet och halvfuskat vissa  projekt blir på tv-programmen. Tänk på eldragningar, rörjobb mm, hur länge håller de ihop ?. Och vem har ansvaret efteråt ?. Fyra dagar känns som väldigt kort tid för vissa projekt.
Hinns väl inte med någon fin slutfinisch,oftast avslutas det väl med en spackelklump. Ser det bra ut på normalt avstånd får man nog nöja sig,trots betalning. Gissar dom flesta som har granskat ett betalt jobb på nära håll sett att det inte är hundra gjort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Runar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser