Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan kaniner gå med får?  (läst 1846 gånger)

FinaStina

• Ångermanland
Kan kaniner gå med får?
« skrivet: 19 okt-11 kl 10:17 »
Hej.

Jag har en fundering. Kan man ha en kanin tillsammans med får? Vi har en liten hane som behöver ett nytt hem och så har vi bekanta med får som vill ha honom. De tänker ha honom lös med fåren. Jag har inte haft får så jag har liksom ingen koll på om de kan tänkas kliva på kaninen. Tänker att de är flera stycken och om de blir skrämda kan de rusa runt och då kanske kaninen klivs på....Eller vad tror ni? Hinner kaninen skutta undan? Vet att flera har kaniner och häst tillsammans men har även hört att det hänt att kaniner klivits till döds av hästar.

/Stina
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

hustran

SV: Kan kaniner gå med får?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-11 kl 10:50 »
En av ungarnas förrymda kaniner bodde hos våra får,det gick jättebra. När lamningen kom igång så tröttnade han och flyttade ut till en av baggarna som gick ensam (trivdes med det) där blev de såta vänner och i bland så sov han på ryggen på baggen. Så jag tror att det går bra. :)

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-11 kl 15:28 »
Har haft kaniner med mina får funkar kanon. Ända jobbiga var att kaninen lärde sig hoppa upp på ryggen på fåren och sen ut ur boxe ;) Men snäll kanin som man har så är han lätt fångad. :)
Alexandra

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-11 kl 22:53 »
Min kusin hade en kanin där fåren hade en djupströbädd på vintern, och det gick inte bra. Kaninen började gräva i bädden och dog bara några dagar senare. Det är nog inte så nyttiga saker för en nin nere i fårens bädd...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 19 okt-11 kl 23:45 »
Min kusin hade en kanin där fåren hade en djupströbädd på vintern, och det gick inte bra. Kaninen började gräva i bädden och dog bara några dagar senare. Det är nog inte så nyttiga saker för en nin nere i fårens bädd...  :-\

/Sara

Nä, jag tänkte på det... Inget jag skulle testa.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Harriet S

« Svar #5 skrivet: 21 okt-11 kl 08:45 »
här har 7 lösa unghanar delat rum med 4 unga baggar i väntan på slakt. Det har funkat jättebra och fåren har inte brytt sej om att det skuttat kaniner under magarna eller legat och sovit i foderhäcken, så jag kommer nog göra lika nästa höst igen. Sen beror det väl vilken inställning man har till djuret åxå, vill man att kaninen ska leva som familjemedlem och bli 10 år gammal kanske man inte provar att chansa, medans man när man har djur för slakt får lite "softare" inställning, åtminstone jag bör väl tilläggas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser