Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bruna "alger" i bäck  (läst 4530 gånger)

Art Vandelay

• Halland
Bruna "alger" i bäck
« skrivet: 18 okt-11 kl 00:29 »
Var ute och gick i skogen häromdagen och upptäckte att en liten bäck som vanligtvis är klar och ren nu var fylld av något brunt slemmigt algliknande. Bäcken ifråga är ca 100m lång, den börjar i en liten våtmark/dike och  mynnar  i en annan våtmark. Precis intill bäcken har man för några år sedan slutavverkat ett granbestånd, markberett och planterat ny gran. Gränsen till min mark går precis kant-i-kant med bäcken (bäcken är alltså inte på min mark), därför är jag intresserad av att få reda på vad det hela är för nåt och vad det beror på.

Rent spontant känns det som att "algblomningen" beror på att näringsämnen läckt ut från kalhygget då man markberett och hamnat i bäcken. Men var kommer den bruna algen ifrån, och vad är det för nåt? Är det normalt att det blir såhär vid avverkning/markberedning?

Se bilder nedan.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
SV: Bruna "alger" i bäck
« Svar #1 skrivet: 19 okt-11 kl 09:20 »
Så kan det se ut i min bäck också, men bara vid dåligt eller inget vattenflöde under sommaren.
På höst och vår ser det helt normalt ut.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-11 kl 09:33 »
Så där ser alla bäckar ut häromkring. Ibland är det alger och ibland är det någonting som vi kallar "rökko" på vår dialekt. Rökko är en utfällning ur järnhaltig mark. Den är helt utan fiberstruktor och faller sönder och försvinner då man försöker ta upp den ur vattnet. Alger å andra sidan är som ett segt slem.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 okt-11 kl 20:46 »
Så där ser alla bäckar ut häromkring. Ibland är det alger och ibland är det någonting som vi kallar "rökko" på vår dialekt. Rökko är en utfällning ur järnhaltig mark. Den är helt utan fiberstruktor och faller sönder och försvinner då man försöker ta upp den ur vattnet. Alger å andra sidan är som ett segt slem.

Nu när du säger det så låter det vettigt mina "alger" beter sig på det sättet. Det kan vara en bakteriematta, dvs specialliserade bakterier som oxiderar järnjoner för att utvinna energi.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
LovisMamma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser