Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvvärme i hönshus?  (läst 9886 gånger)

Lexikon

• Halland
Golvvärme i hönshus?
« skrivet: 17 okt-11 kl 14:02 »
Okej, efter besked om att vi kan bo kvar på våran hyrda "gård" och kontrakt på att vi kan köpa den inom fem år så startar helt enkelt planerna för byggandet av hönshus. Till påsk ska spikandet börja.

Jag vill ha ett ganska litet hönshus i två våningar byggt på styltor som avstånd från marken. Och jag har börjat läsa om frostvakter och liknande, och en sak är tydlig; någon kamflänsradiator blir inte köpt här. Däremot funderar jag på att lägga en frostskyddsslinga i en/eller båda våningarnas golv, tex en sådan som man frostskyddar vattenledningar med. Vad tror ni om detta?

Hönshuset kommer stå på en skyddad plats i trädgården, med tak över så rastgården hålls snöfri på vintern och berså á la växthus light runtekring. Dvs ingen blåst eller något. Bor dessutom i Halland, så oftast inte superstränga vintrar. Även om vi både förra och förrförra vintern hade -16 under både en, två och tre veckor.

Men som sagt; vindskyddat, isolerat boende med avstånd till markkyla. Kring 2 kvm hönshus i två våningar, 4 kvm totalt. Tänker mig fyra-fem höns och en tupp. Antingen öländsk dvärg eller isbar. "Räcker" det då med frostskyddslinga som golvvärme för att hålla en +5 grader när det är som kallast?

Just ja, utgång blir nedåt genom lucka i golvet för minimalt med drag.

Tips, råd eller annan input? Behöver vi lampor vintertid när växtligheten skuggar det lilla ljus som finns eller är det bara bra för hönorna att vila ifrån äggläggandet?
Gammalsvensk dvärg, med förhoppning om att bli godkänd genbank våren 2013.

Jejk

• Södermanland
SV: Golvvärme i hönshus?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-11 kl 18:25 »
Grattis till er framtida gård.

Vad har du tänkte dig för golvbjälklag? Vad ska du ha på golvbjälklaget? Hur mycket isolering ungefär?

Det är några parametrar som jag tror är avgörande för hur effektiv golvvärmen blir. Jag har själv funderat på att lägga en slinga i sanden på mitt hönshus. Kommer själv börja med värmelampa och eventuellt en doppvärmare i vattenautomaten. Finns ju ganska många olika typer av värmeslingor på marknaden och tyvärr är de ganska dyra också.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Lexikon

• Halland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-11 kl 21:12 »
Hej Jejk!

Roligt med svar, har ju nallat en del idéer från ditt eminenta hönshusbygge.  :)

Huset kommer som sagt stå i en rastgård som lättast liknas vid ett växthus med öppen dörr klimatmässigt så vinden kommer hålla sig på en minimal nivå och det kommer således inte heller utsättas för regn. Med detta i åtanke så vill jag inte ha någon fuktspärr i väggarna eftersom fukten från hönsen behöver kunna förflytta sig ut själv.

Min fundering är att bygga huset med typ lockpanel, isolering och innerpanel. Eventuellt då en frostskyddskabel i golvet mellan våningarna där den skulle kunna ligga utan isolering kring sig. Har kikat lite på sådana för växthus och har nog i så fall tänkt att helt bygga in kabeln samt sätta kontakten utanför huset.

De flesta av mina vänner har ingen värme alls i sina hus och knappt problem med ishinna på vattnet under vintern, men jag vet inte... Jag vill gärna skämma bort dem lite.

Vad tror du om detta? Skulle du lägga din kabel på golvet då, fylla med sand och sätta ytterligare ett golv över? Har du dubbelglas i fönstret? Tycker att det är lurigt att veta hur mycket värme de alstrar, de små liven.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #3 skrivet: 18 okt-11 kl 21:27 »
Kommer du själv att kunna gå i huset utan att böja nacken? Mitt första hönshus blev för lågt, speciellt dörren. Efter att ha slått i huvudet otaliga gånger blev det ett nytt större HÖGRE hönshus. Jag sitter ofta inne hos dom på kvällen, och renhåll blir också enklare med lite storlek.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Jejk

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-11 kl 22:04 »
Kul att kunna vara till hjälp!

Hur mycket isolering har du i väggarna? Jag skulle nog satsat på en fuktspärr på den varma sidan av isoleringen. Annars är risken stor att fukten kommer vandra genom väggen (som du tänkt) men att den kommer kondensera på lockpanels insida. Kommer inte dröja allt för länge innan du får mögelpåväxt skulle jag tro. Allt beror lite på hur tjocka väggarna blir och hur ventilationen ser ut i övrigt. Har du tunnare väggar och lite springor och ordentlig ventilation i övrigt så duger det troligen utan fuktspärr. Du hade kanske tänkt en luftspalt mellan isolering å lockpanel? Det hjälper ju också till att transportera bort fukten. Annars är en styrd ventilation riktigt bra, dvs mekanisk frånluft. Då får du dessutom ett undertryck i hönshuset å då finns det ingen risk att fukt pressas ut i konstruktionen.

Om du lägger en värmeslinga så är det viktigt med isolering under iaf. Jag har ju ca 10-15 cm sand, sen under det har jag ett bjälklag som är isolerat. Egentligen är det ju bäst att gjuta fast kabeln, men mina höns sprätter inte så mycket i sanden så en slinga någon decimeter ner kommer de inte åt.

Greppar inte riktigt hur ditt hönshus ser ut och hur det är byggt men har du funderingar så svarar jag gärna.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Lexikon

• Halland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-11 kl 21:01 »
Hej igen.

Huset kommer likna detta http://se.lgprodukter.se/PICTURE/1471-4-70-060.jpg men vi bygger det själva, de två övre våningarna kommer vara helt inbyggda med väggar och fönster och inte heller stängsel nederst, eftersom det står i en rastgård. Lite likt Jejks bygge.

Vi kan och vill inte bygga något större pga att vi om några år behöver bygga ut huset och flytta på hönshuset. Efter att bostadshuset är utbyggt kan vi bygga ett större permanent hönshus med en betydligt större rastgård. Pga körmöjligheter för grävskopor och liknande är detta enda möjligheten att ha höns nu och slippa vänta fem år.

Jag hade nog lämnat en luftspalt innan panelen ja. Men i ett sådan här litet bygge kommer jag inte sätta någon eldriven ventilation utan bara en liten ventil högst upp man får vrida manuellt mellan öppen och stängd.

Det jag funderar med värmekabeln är om jag verkligen vill isolera mellan våningarna. Men att fylla med sand mellan två skivor och ha kabeln därimellan skulle kanske vara något...

Jejk

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 okt-11 kl 21:18 »
Oki, fint hönshus! Jag tycker absolut inte du ska stänga inne sanden mellan två skivor. Sand är en ganska vanlig orsak till fuktskador i lite äldre hus då man la såkallade flytande golv. Jag har min sand på "fukt-okänslig" oljebehandlad board och jag kollar ganska ofta så jag inte har någon fukt som ansamlas i sanden och planerar även att byta sanden par, tre gånger per år och låta hönshuset torka ordentligt.

Jag tror du kan skippa fuktspärren om du vill, även om det är något att rekommendera framförallt om du inte vill använda dig av någon elektrisk frånluftsfläkt. Se bara till att du har ganska bra drag med ventilationen. Ett tips kan vara att sätta kanske 1-2 frånluftsdon högt och sedan ta in luften lågt. Då kommer de termiska stigkrafterna att sköta självdraget åt dig och förhoppningsvis driva ut den fukt som avges där inne.

Men för att återkomma till sanden, gör som jag annars, lägg sanden på en fuktokänslig skiva. Isolera skivan underifrån och lägg sedan slingan på botten av sanden. Viktigt med isolering under annars kommer nästan all värme att gå ut via väggen.

Lexikon

• Halland
« Svar #7 skrivet: 28 okt-11 kl 22:55 »
Oki, fint hönshus! Jag tycker absolut inte du ska stänga inne sanden mellan två skivor. Sand är en ganska vanlig orsak till fuktskador i lite äldre hus då man la såkallade flytande golv. Jag har min sand på "fukt-okänslig" oljebehandlad board och jag kollar ganska ofta så jag inte har någon fukt som ansamlas i sanden och planerar även att byta sanden par, tre gånger per år och låta hönshuset torka ordentligt.

Jag tror du kan skippa fuktspärren om du vill, även om det är något att rekommendera framförallt om du inte vill använda dig av någon elektrisk frånluftsfläkt. Se bara till att du har ganska bra drag med ventilationen. Ett tips kan vara att sätta kanske 1-2 frånluftsdon högt och sedan ta in luften lågt. Då kommer de termiska stigkrafterna att sköta självdraget åt dig och förhoppningsvis driva ut den fukt som avges där inne.

Men för att återkomma till sanden, gör som jag annars, lägg sanden på en fuktokänslig skiva. Isolera skivan underifrån och lägg sedan slingan på botten av sanden. Viktigt med isolering under annars kommer nästan all värme att gå ut via väggen.

Nu har jag läst allt jag hittar kring höns och jag tror att det lutar åt att inte köra på golvvärme. Huset blir ju ganska litet eftersom det är ett temporärt, det står skyddat i ett växthus och hönorna kommer ha god tillgång på foder. Efter att ha hört att dansk lanthöna klarar övernattningar i det vilda under nätter med -26 så kanske man inte behöver ta i så man spricker... Kommer nog isolera lite, främst taket, och sedan bara sätta en värmeplatta under vattnet. Borde hålla temperaturen kring noll på detta vis, hönorna värmer ju själva upp en del. Och funkar det inte så får jag väl fästa några fleecefiltar runt huset tills våren kommer och därefter åtgärda det till nästa vinter.

Efter en del prat så har vi även beslutat oss för separata sommar- och vinterhus vilket ger lite större möjligheter. Tack för tankarna.  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lexikon

• Halland
« Svar #9 skrivet: 02 nov-11 kl 11:26 »
http://www.lantbutiken.se/butik/370-varmekabel-med-stickkontakt-till-vattenledningssystem?orderby=price&orderway=asc

Inte så dyrt faktiskt ,

Nej, inte dyrt. Men knepigt att få det bra utan fuktproblem. Kanske att vi gör något sådant i det permanenta huset senare, men detta gör vi nog ganska enkelt. Bara isolerat och en värmeplatta under vattnet på vintern. Tror att det räcker för att hålla frostfritt när det är ett sådant litet utrymme.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 09 nov-11 kl 15:04 »
Jag har ett litet välisolerat  hönshus som står på pålar.
Funkar jättebra men vattnet fryser på vintern.
har en frostvakt Men den är inte brandskyddad
så när det blir så kallt får hönsen flytta in i stora hönshuset .
Tog modellen från en hönskompis för längesen där det fanns golvvärme skulle också vilja ha det.
Hönskompisens man var elektriker så det var riktigt inlaggt och branskyddat efter alla regler.
Jag står bara utanför och mockar ner dyngan i skottkärran.
Hedemorahöns

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #11 skrivet: 20 nov-11 kl 08:00 »
Vi skall skaffa höns till våren tänkte vi.
det finnes redan ett hönshus här.
Men ingen isolering dock.
Jag hade tänkte mig att lägga hö på vintern runt om inne.
Men räcker det i värme för dom?
Ifall vi får en -26 vinter igen.
Kommer bli kallt åt de stackare.
Det man sår får man skörda.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 20 nov-11 kl 09:10 »
mina höns har ett stort hönshus, men oisolerat, det är visserligen dragfritt, men då de inte är fler än 8 blir det kallt på vintern. Dom kurar ihop sig och jag ger dem rejält med fettrika frön. Visserligen fryser vattnet dagligen, men det är ju bara att byta ut det, eller hur? Jag ger dem varmt vatten varje morgon och vid middagstid om det behövs, skottar i hönsgården om det snöat och ströar med ett rejält lager torra löv och ormbunkar
Västgötamor

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 21 nov-11 kl 07:55 »
Om man eldar med ved hemma ska ni få ett tipps av mej .
Ge hönsen vatten i en plåtbalja  som står på några stenplattor , ställ i en askhink med varm aska i från spisen med lock på .Då har dom tillskottsvärme och du använder askan till nåt bra ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pong

« Svar #14 skrivet: 27 dec-11 kl 14:24 »
En fråga bara, är inte option på fastigheter ogiltiga?

Lexikon

• Halland
« Svar #15 skrivet: 29 dec-11 kl 14:33 »
En fråga bara, är inte option på fastigheter ogiltiga?

Ogiltigt? Om vi är överens så är det väl inget problem? Sälja får man ju göra till vem man vill.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 29 dec-11 kl 15:42 »
Kommer du själv att kunna gå i huset utan att böja nacken? Mitt första hönshus blev för lågt, speciellt dörren. Efter att ha slått i huvudet otaliga gånger blev det ett nytt större HÖGRE hönshus. Jag sitter ofta inne hos dom på kvällen, och renhåll blir också enklare med lite storlek.

Jo sådär tokigt blev det här också vid första försöket. Nu är det bättre, med ståhöjd, förmak att ha foder, strö, skrapor, skyffel och annat i.

2,5x1,8 för 15 höns, förmak 2,5x0,7 M invändigt och bara nät in till hönsen. Väggarna i MDF-skiva, sen 100MM isolering, vindpapp och lockpanel utvändigt.
I taket brädor  och 2 lager 50 mm isolermatta men ingen vindpapp.
Ett dubbelkopplat fönster mot öster för tidigt gryningsljus och ett mot söder för värmen. Båda öppningsbara men med sträckmetall för så inga vesslor kommer in. Ett fönster är fortfarande öppet en cm. dygnet om.
Än i år har det som kallast varit några plusgrader där inne, även med luckan öppen om dagarna. Dörröppningen har en glipa för ventilationens skull men det verkar som såhär många höns håller värmen. Innan har vi matat på bra med brandsäkert element och ändå haft dålig luft.

Hönshuset står på betongplintar men det blir nog så, att jag tar bort golvet, gräver ur, murar tätt mellan plintarna. Lägger stenar i botten som dränering, sen en tjock presenning eller begagnad gummimatta och så sand ovanpå. Jag tror att luften under kyler mer än marken och sand blir lätt att hålla rent.
Fick rådet att med många höns behövs inte så mycke värme men mer ventilation.

Aldrig mer något hönshus där man får krypa och ändå slå i roten. Fy för Bövfelen! Och hur klurigt är det med värmekabel som hönsen kan komma åt? Effekten blir inte så bra heller då värmen vädras bort.

« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 15:58 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser