Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan det vara för fel på Snögubben?  (läst 1540 gånger)

tindra_

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
Vad kan det vara för fel på Snögubben?
« skrivet: 15 okt-11 kl 19:50 »
Våran kastrerade bock Snögubben som blir 11år i februari har blivit sjuk. :(
I morse innan jag skulle fara till jobbet såg jag att han låg ner helt på ena sidan. Ropade på honom och han bara bräkte tillbaka.
Han tog sig inte upp själv så jag gick dit och hjälpte honom lite och då ställde han sig upp och gick till höet och började äta.
Tidigare på morgonen stod han och åt precis som vanligt.

Nu på eftermiddagen när jag släppte ut dem på gården för att beta var han "försvunnen" efter en stund. De andra två getterna var tillbaka i hagen. Hittade honom liggandes helt på sidan igen långt ute på ängen och han tog sig inte upp. Jag fick lyfta upp honom igen. Var lite ostabil de första stegen, men sen gick han själv in i stallet och började äta av höet.

Han äter och dricker som vanligt och verkar vara ganska pigg i övrigt förutom när han plötsligt lägger sig konstigt ner.

Är det någon som vet vad det kan vara?

mariasvensson82

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Vad kan det vara för fel på Snögubben?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 10:14 »
Jag hade ringt o pratat med en veternär direkt. Hemskt om han inte kommer upp o där inte är ngn som kan hjälpa honom... Hoppas att han  blir bättre!!

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad kan det vara för fel på Snögubben?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-11 kl 10:28 »
Det är en ganska hög ålder på en bock, 11 år. Men visst bör han undersökas av en vet. Som föregående skrev, hemskt om han blir liggande om ingen finns där för att hjälpa honom upp. T.ex. kråkfåglar kan var snabba på att hacka på ögonen på liggande, hjälplösa djur.

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Vad kan det vara för fel på Snögubben?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-11 kl 14:54 »
Säger som förgående, kontakta veterinär för hjälp.
Hoppas att allt går bra.
Hur mår han nu?
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

kaninohöns

  • Inlägg: 37
    • Skåne
SV: Vad kan det vara för fel på Snögubben?
« Svar #4 skrivet: 16 okt-11 kl 15:03 »
 hur är hans tänder... han  tuggar kanske inte höet tillräckligt så det är början till kolik,
Ring vetrinär så han slipper lida.Lycka till med din get,,,,
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vad kan det vara för fel på Snögubben?
« Svar #5 skrivet: 17 okt-11 kl 02:43 »
Tycker det låter som om han är väldigt svag - att han inte kan resa sig själv alltså.

Det kan vara ett kraftigt angrepp av stora magmasken - Haemonchus contortus. De små otäckingarna suger i sig en massa blod, så djuret försvagas av blodförlust och kan dö. Kolla hans slemhinnor (lättast på insidan av ögonlocken). På en frisk get är dom rosaröda. Om dom är bleka, nästan åt det vita hållet kan du misstänka stora magmasken.

Annars kan det kanske vara tandproblem. På bockar, som ofta har tjock päls, är det lätt att missa om dom plötsligt magrar. Känn på honom så han inte är bara skinn och ben.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser