Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligghallar  (läst 2622 gånger)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Ligghallar
« skrivet: 13 okt-11 kl 21:09 »
Hej ,
någon med får som har erfarenhet av ligghallar typ:
www.sverigehallen.se
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Ligghallar
« Svar #1 skrivet: 14 okt-11 kl 07:38 »
Jag vet att många hästmänskor har fått dom sönder blåsta, två max tre år räknar hästfolk som livslängd, då är det bättre att bygga något fast.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Birgit

« Svar #2 skrivet: 14 okt-11 kl 07:50 »
Håller med Lorita, man får nog placera dem väldigt skyddat annars + hålla rent från snö od.

Har man inte så många får kan man bygga något enkelt som lätt går att plocka ner om man vill. Exempelvis enkla skärmar fästa i stolpar och ett tak.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-11 kl 15:32 »
Ja Jordbron! Kan ni inte bygga en "luta" mot garagelängan/ladugårdslängan? Eller bygga ut nuvarande fårhuset med en enkel "luta"? Det blir ju billigt också!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 14 okt-11 kl 19:49 »
http://www.hustomten.se/Byggnation.html Adress till en kille som har en liten firma där han bl a tillverkar vindskydd. Han byggde ett åt mig för 5 år sedan, ganska enkelt, reglar och byggskivor. Det är ändå stabilt. Det har varit mycket bra och fåren verkar som de har trivts bra med det hela tiden. Jag använder detta bara på sommaren eftersom jag har fåren i en ladugård på vintern men jag skulle mycket väl kunna använda det året om. Det finns en bild på vindskyddet på hemsidan.
Åsenfår, hundar och katter

Danarp

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 okt-11 kl 22:39 »
Jag håller med ovanstående skribent. För 20 papp får man mycket virke och skruvar och bör kunna tillverka ett vettigt vindskydd/skjul till sina får.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-11 kl 07:47 »
Ja för det priset fick man inte mycket till ligghall om man köper tältet. Nej då är det nog bättre att bygga nåt eget. Jag skulle vilja se något smidigt mobilt hus alt billigt att bygga och smidigt att mocka ur..... Finns det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser