Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omfattande renovering  (läst 5794 gånger)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Omfattande renovering
« Svar #20 skrivet: 16 jan-07 kl 00:48 »
jag skulle nog höra med folk i trakten, fråga om husets historia. vem som har byggt eller renoverat det. oftast så är det folk från omgivningarna. på så sett så fick jag reda på att kostnaden för tillkopplingen av avloppet för mitt hus redan var betalt.( betalades omkr 1970 men installerades inte)

Då  byttes även taket på huset och skorstenen togs ner. (den del som sticker ut genom taket) Jag fick tag i snickaren som hade gjort jobbet. han sade till mig att huset var värt att renovera. först då vågade jag köpa huset.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 16 jan-07 kl 00:58 »
fördelen med ett hus utan vatten, avlopp och el är att du inte behöver kontrollera om allting fungerar, söka efter läckor eller byta delar av systemet. sätter du in nytt så ÄR det nytt.

Är huset inte isolerat så har du mindre att riva ut när du  skall bygga om, dra vattenrör, el, avlopp eller golvvärme. allt kan gömmas snyggt under  den nya isoleringen (som du väljer själv)  och de nya väggarna.
klara fördelar tycker jag ;)

om man har en annan bostad under renoveringstiden så under lättar det. en 1-a eller 2-a räcker nästan.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #22 skrivet: 16 jan-07 kl 11:03 »
Om man köper hus på landet finns det ofta en eller ett par "bysnickare" som hjälpt många med sina hus. Dessa kan veta en hel del om huset då de kanske har varit och bökat runt i innerväggar o.s.v. under årens lopp.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #23 skrivet: 16 jan-07 kl 14:26 »
Men hur gör man för att hitta en vettig besiktningsman den dan det är dags? Någon som vet?

Mäklare brukar bara lämna fram en lista med besiktningsmän uppspaltade men om man frågar lite mer noggrannt kan man nog få fram namnet på den besiktningsman mäklaren upplevt som mest kunnig. Fråga också andra som använt besitningsman, vem de använt och om de är nöjda.
Innan vi köpte hus kollade jag upp detta och det var inte svårt att få fram vem som räknades som den mest noggranne och kunnigaste besiktningsmannen.

manna

• -
« Svar #24 skrivet: 16 jan-07 kl 14:26 »
Men hur gör man för att hitta en vettig besiktningsman den dan det är dags? Någon som vet?

Jag bad pappa, erfaren byggnadssnickare, om hjälp. Han finns i Skåne, om du skulle hitta en bostad i de krokarna...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

leifhh

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 jan-07 kl 14:54 »
Svenska Byggingenjörsförbundet auktoriserar besiktningsmän. http://www.bygging.se/overlatelse/sok.asp
Listan är länsvis. Det finns ytterligare en organisation som certifierar besiktningsmän men jag kommer ej ihåg vad den heter.

Genom att använda en certifierad besiktningsman köper du även en försäkring som gäller de delar som besiktningsmannen uttalat sig om....

Vissa mäklare säljer "förbesiktigade" hus.... Jag har svårt att tänka mig att man uppfyller sin undersökningsplikt genom att köpa ett sådnat besiktningpapper. Vid besiktningen av vårt hus var det nästan lika mycket värt att följa besiktningsmannens arbete och få hans underhandskommentarer som att få besiktningsprotokollet i näven. Man lär känna sitt hus väl genom att följa en nogrann besiktningsmans arbete. Sedan kan det vara bra att spara kvittot på kostnaden eftersom den är avdragsgill när man säljer sin kåk om X år.
« Senast ändrad: 16 jan-07 kl 15:00 av leifhh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser