Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och får tillsammans, är det att rekomendera?  (läst 6899 gånger)

kentaur47

• Dalsland
Getter och får tillsammans, är det att rekomendera?
« skrivet: 13 okt-11 kl 07:25 »
Hej!

Jag och min man har införskaffat tre oxford-down får. Vi har dom inhängnade med elstängsel, fyra trådar och de har aldrig gått i närheten av staketet.
Vi går nu i tankarna att även skaffa några getter. Vi har haft en get förut men hon var helt omöjlig att stänga in så det blev att hon gick lös eller stod tjudrad.
Mina frågor är om någon har erfarenhet att ha får och getter i hop, är det ok, med tanke på ev. sjukdomar osv?
Har någon erfarenhet att stänga in getter med hjälp av enbart elstaket eller måste man ha både el och fårstängsel?
Våra hagar är stora så det skulle bli både kostsamt och massa jobb med att sätta upp fårstängsel runt allt. Däremot mkt enklare att dra ytterligare en eltråd.
Tacksam för tips
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Getter och får tillsammans, är det att rekomendera?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-11 kl 07:59 »
Hej
vi har både får o getter. Ibland har vi några i samma hagar och det går sådär... tackor o getter funkar fast det är getterna som bestämmer. Killingar o lamm kan leka när de är små, men snart nog blir killingarna jobbiga för lammen.
Vi har stängslat med eltrådar. För fåren räcker det med 3-4 trådar och inte så högt då de inte gärna hoppar men för getterna har vi 5-6 trådar och 115cm höjd på översta. Det fungerar bra om någon går igenom så är det som regel små killingar.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Bokens gröna

• Skåne
    • Under boken
« Svar #2 skrivet: 13 okt-11 kl 08:19 »
Vi provade också men getterna och framförallt bocken är alldeles för påflugen och lämnar inte baggen ifred.
bokens

Nickan

• -
« Svar #3 skrivet: 13 okt-11 kl 09:10 »
Vi har haft getter och får ihop, i höstas innan de gjort upp så jagade getterna skiten ur tackorna, och den var då dräcktiga. Vi hade dem efter många rymningar osv gick på 4 el trådar (vire).. Getterna lärde våra får hur man tog sej ur hagen, de slutade med att getterna hoppade över för det var kul, inte för att det fanns mer mat på andra sidan staketet..
Det blev för mkt jobb och för mycket jagandes med tackorna när dem var dräcktiga så vi beslöt oss att sälja dem. Men getter är annars väldigt trevliga djur måste jag säga! Mycket smarta!!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 okt-11 kl 12:27 »
Jag hade de båda djurslagen tillsammans i 15 år, utan några större problem.  Men Visna-Maedi-programmet förbjuder det visst, tror jag.  Jag hade aldrig mindre än 10 av vardera djurslaget, och får är kända för att vilja vara minst 5 - 7 stycken för att känna sig trygga.  Och då ska det vara får, inte i kombination.

De båda arterna har lite olika behov, och lite olika språk.  Baggar går om de kan i baggflock om sommaren, och mina baggar tydde sig till getterna, som accepterade dem.  Tackor och lamm gick för sig.  Vid rangstrider kan en del missförstånd uppstå, eftersom de har olika sätt att kommunicera "Nu vill jag mäta mina krafter med dina!"  Getterna har rejält starkare brunstsympotm, så baggarna blir helgalna av en get i minsta lilla förbrunst, medan bockarna helt nonchalerar en högbrunstig tacka.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Feffe

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 14 okt-11 kl 14:05 »
Hej,

Intressant tråd då jag skulle kunna tänka mig att någongång utöka vår lammflock med getter för mjölkens skull. Oroar mig mycket för stängselproblematiken då våra marker är omringade av grannarnas sädesfält (=godis...).
Blev dock extra orolig när jag läste:
Men Visna-Maedi-programmet förbjuder det visst, tror jag. 

Jag blev alltså tvungen att kolla upp detta av eget intresse. Nedan är direkt urklippt ur sidan 8 stycke, Anslutning i MV-programmets regler (http://www.svdhv.org/nyhemsida/Bekamp/bekamp_mv_mvprogrammet.html:
Citera
Till MV-programmet kan får anslutas, men inte getter. (Getbesättningar hänvisas till CAE-programmet.) Samtliga får i besättningen skall anslutas, d.v.s. samtliga får inom samma gård (byggnadskomplex) eller betesområde. Getter får finnas på samma gård som ansluten fårbesättning under vissa villkor och skall provtas enligt samma regler som får. Getterna tilldelas alltså inte formellt M-status i MV-programmet.

Vidare tolkar jag reglerna att en M3 besättning får obehindrat köpa in C3-getter (och vice versa), men inte lägre status, utan att det påverkar MV-/CAE-statusen.
Dock har jag hört (helt obekräftade uppgifter) att CAE-programmet inte alls är lika utbrett som MV-dito, varför det kan vara svårt att få tag i getter med C3-status.  Ni som kan getter, är det sant?

Vänligen,
Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 16 okt-11 kl 14:59 »
På mitt jobb har vi getter och får i samma hage. Funkar jätte bra.
Men getterna bestämmer ju såklart, så det måste finnas flera utfodringsplatser så att även fåren får äta.

Vi är med i båra programen och är CAE & MV fria.

Ja inte lika många getägare som är med i programmet som fårägare, men fler och fler blir medvetna om sjukdomen och testar sina djur. Det är inte omöjligt att få tag på getter som är CAE fria, men man kanske får leta lite extra :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

kentaur47

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 16 okt-11 kl 21:42 »
Hmm, mkt att hålla reda på förstår jag. Det var ju bra att få veta det här med MV-statusen, då våra får är MVfria. Däremot hade jag inte en aning om det här med CAE, var det så det hette? ang getter. Alltid lär man sig något nytt. Tack för alla råd. Nu får vi tänka över detta.
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 6 användare
torbjorn, Karlsdotter, pow, peterm, nordictinkerer, Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser